Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontwerp van Wet en Memorie van Toelichting Zwakke en weinig steekhoudende argumentatiesWeinig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontwerp van Wet en Memorie van Toelichting Zwakke en weinig steekhoudende argumentatiesWeinig

7 minuten leestijd

ben meegedeeld, wordt aan de Gemeen­ Zoals wij in ons vorig nummer heb­ teraden voorgelegd een Ontwerp van wet inzake de nieuwe indeling op het eiland Goeree & Overflakkee, met een de kaarten. memorie van toelichting en bgbehoren­

Het ontwerp van wet omvat 25 getjrpte folio­vellen en de memorie van dat dit alles bij elkaar een lijvig stuk toelichting is ongeveer even groot, zo­ is, dat van de leden van de Raad geruimen tijd in beslag zal nemen, eer zij het goed hebben doorgenomen.

Over het wetsontwerp zelf kunnen we in dit artikel kort zijn, we weten reeds van welke gemeenten voorgesteld wordt dat ze zullen worden samengevoegd — het aantal wordt van 13 op 6 teruggebracht, alleen Ouddorp blijft afzonder lijk. In hoofdzaak loopt het in het ontwerp over de nieuwe grensgebieden, noodzaak van nieuwe verkiezingen in de nieuw gevormde gemeenten, bevoegdheden van ambtenaren, op­wachtgeld stelling enz. enz.

toelichting, waarin de argumenten wor­ Van meer belang is de memorie van den naar voren gebracht, waarom tot herziening van de gemeentelijke indeling van ons eiland moet worden over­ gegaan.

Wij geven een aantal van deze argumenten in dit artikel weer, dat de lezer er zelf over kan oordelen. Uiteraard kunnen we daarin niet volledig zijn.

Allereerst zou dan een rol spelen, dat de kleine gemeenten, niet meer tegen haar taak opgewassen zijn, omdat zij wikkelen voor een redelijke' oplossing niet genoeg bestuurskracht kunnen ont wordt toegeschreven aan moeilijkheden, van de tegenwoordige problemen. Dit bij het verkrijgen van bekwame burgemeesters en van geschikt geschoold per soneel. De kleine gemeenten zouden te beperkt zijn in haar organisatorische, technische en financiële mogelijkheden, om op zichzelf te kunnen staan.

de gemeenten op G. en O. bij de ont­ Naar het oordeel van Ged. Staten zijn gebleven. Door weinig vakbekwaam wikkeling van de latere tijd ten achter personeel zijn vele werkzaamheden niet naar behoren verricht. Aangevoerd wordt dat

politie­verordeningen zijn verouderd; finantiële administratie te wensen overlaat,

o.m. in de gemeenten Ooltgensplaat, Oude Tonge en Stad aan 't Haringvliet;

zijn, zelfs hier en daar politieke delin­ Onbevoegde leerkrachten in functie quenten;

gem. kleuterscholen zijn verouderd; aan krotopruiming weinig aandacht is besteed;

onderhouden; Straten en wegen onvoldoende zijn

verkeersproblemen niet zijn opgelost; rioleringsstelsels gebrekkig zijn;

havens niet worden onderhouden; ^an jeugdzorg, geen aandacht wordt besteed;

oorlogsschade niet naar behoren her steld;

gemeentelijke administratieve achterstand;

niet naar behoren orde stellen op de gemeentelijke financiën.

Naast deze problemen, die we hier andere genoemd, op maatschappelijk, hebben aangestipt worden er nog vele sociaal en cultureel gebied welke om initiatief en oplossing vragen, nl. begraafplaatsen, woonwagenkampen, ont­

Bij het „jeugdprobleem" wordt gezegd dat de ouders weinig gezag hebben en de omstandigheid van te weinig gele­ de jeugd sterk baldadig is, mede door van de Overheid en de scholen gaat genheid van sport en ontspanning. Ook weinig gezag uit.

Van de schooljeugd is 4%% debiel, wat landelijk 2% zou liggen.

Al valt er nu — aldus de toelichting — verbetering te bespeuren, deze problemen kunnen niet tijdig door de be­ staande gemeenten opgelost, deels door finantiële onmacht, deels door gemeentelijke naijver. Het zou alleen door de schieden. gemeenten gezamenlijk kunnen ge­

zorg zouden op het eiland niet di« be­ Belangrijke onderdelen van overheids­ hartiging hebben gevonden, welke zij vesting is men in ernstige mate in ge­ verdienen. Op het gebied van volkshuis­ hreke gebleven. Meerdere gemeenten worden daarbij onder de loupe genomen.

Bouw­ en woningtoezicht heeft te wensen overgelaten. Eerst in 1936 zou noemd, voor Dirksland, Herkingen, Me de eerste gemeente­opzichter zijn be­ lissant. Herkingen en Nieuwe Tonge een benoeming van een gemeente­architect veel te groot rayon. In 1937 volgde de te Middelhamis.

De Wederopbouw verrichtte werkzaapnheden, die tot de taak van de ge meenten behoorde. Deze dienst zou bij de gemeentebesturen hebben aangedrongen op een gecombineerd bouw­ en Woningtoezicht voor het gehele eiland, initiatief. maar de gemeentebesturen namen geen

nig aandacht besteedt. Nieuwe Tonge Aan uitbreidingsplannen werd te wei­ was de eerste gemeente, die (in 1938) een goed uitgewerkt uitbreidingsplan had. Eerst in de oorlogsjaren volgden andere gemeenten, nl. Ooltgensplaat, Melissant en Stellendam. Na de oorlog Oude Tonge, Den Bommel, Dirksland, kingen en Ouddorp eens plan in onder Middelharnis, Sommelsdijk, Stad, Her delen.

Ook wat openbare werken betreft hebben de gemeentebesturen weinig activiteit betoond. Bestratingen zijn slacht emmerstelsels komen nog vrij veel voor, waardoor de volksgezondheid wordt bedreigd.

De 14 haventjes op het eiland baren veel zorg. De havenproblemen zouden door samenvoeging worden vergemakkelijkt.

het plan wordt van iedere gemeente een Overgaande tot de bijzonderheden van omschrijving gegeven met de noodzaak tot samenvoeging. Aan het slot van de memorie wordt

Aan het slot van de memorie wordt gezegd, dat alle gemeenteraden behalve Oude Tonge zich (in 1947) tegen het voorstel verklaarden, maar dat geen steekhoudende argumenten werden aangevoerd. De tot uiting gebrachte bezwa­ ren werden voornamelijk ontleend aan historie en traditie, waaraan men wel wikkeling der gemeente remt. Komt enige waarde toekent, maar die de ont een doelmatige indeling der gemeenten — deze gevoelsoverwegingen spoedig tot stand, zullen — volgens de memorie zijn overwonnen.

Het enigste, waar de behoudende uitstrevendheid is het gebied van de geest heeft plaats gemaakt van voor gen wordt gewerkt en de opbrengsten landbouw. Met de modernste werktui­ zijn hoog. Een betere indeling van de bied slechts ten gunste komen. gemeenten zou dit Tijke landbouwge­

Met dit korte uittreksel hebben wij gepoogd onze lezers een indruk te geven van dit officiële stuk, dat straks handeld. in de gemeenteraden zal worden be­

Wij wisten, vóór wij dit stuk gelezen hadden niet, dat ons eiland in zulk een desolate toestand verkeerde, met een alleszins achterlijke bevolking, een slappe gezagshouding, onbekwame burgemeesters, ambtenaren en vaklieden en een slecht finantieel beheer. En ­wij menen als redactie van een blad, dat reeds 20 jaar in deze streek verschijnt, toch ook enigermate ons eiland te kennen.

De toelichting is in meerdere opzichten grievend, vooral voor de betreffen de ambtenaren in functie. Er wordt bv. van 3 gemeenten gezegd, dat de finantiële administratie te wensen overlaat, dus alsof het daar een grote warboel zou zijn. Van de administratie van Stad weten we bv. dat deze tip­top bij is, een ren aan de spits stond inzake haar fi­ gemeente die overigens in de crisisja­ nantieel beheer.

stuk gedebiteerd, als zou de eerste ge­ Grote onwaarheden worden er in het meente­opzichter op het eiland eerst in te Middelhamis vanaf 1932 in ­functie 1936 zijn benoemd, terwijl ir Snelleman voor nog enige anderen. Ook ten op­ is, vóór hem de architect Varik en daar zichte van de uitbreidingsplannen komen vele onjuistheden voor. En zo zijn er meer. Dat de Wederopbouw bij de gemeentebesturen zou hebben aangedrongen op een gecombineerd Bouw­ en Woningtoezicht is nooit op de raadsta­ fels geweest.

Ook wordt aangevoerd, dat er in Oost Flakkee geen electriciteit is, maar men vergeet te zeggen, dat de aanleg in wording is. Van Herkingen staat aangegeven, dat het geen verenigingsgebouw heeft, terwijl dit het mooiste lokaal daarvoor bezit, dat men op het eiland bezit.. Zo zouden we door kun­r nen gaan.

Vergelijkende cijfers met gemeenten geven. Het is een losse, ongedocmnen­ aan het vasteland^ worden nergens ge­ wie de adviseurs zijn geweest, en hoe teerde opsomming. We vragen ons af men tot de samenstelling van zulk een toelichting is gekomen. Anderzijds mogen de raadsleden die

Anderzijds mogen de raadsleden die kig prijzen met deze alleszins zeer straks te beslissen hebben, zich geluk­ zwakke argumentatie. Het zal hun nü te verdedigen. te gemakkelijker vallen hun standpunt

Bij hen die van het wetsontwerp en de memorie van toelichting kennis genomen hebben, is een storm van veront­ waardiging opgegaan. Voorstanders van de samenvoeging zijn bij het lezen van geworden. de aangevoerde motieven tegenstanders

Op 1 September a.s. moeten de gemeenteraden een uitspraak hebben ge­ tig woordje over gewisseld worden. daan, vóór die tijd zal er nog een har

Wij komen er D.V. nader op terug. O

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 juli 1949

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Ontwerp van Wet en Memorie van Toelichting Zwakke en weinig steekhoudende argumentatiesWeinig

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 juli 1949

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's