De Herindeling
Nogmaals
Mijnheer de Redacteur;
De storm, welke de laatste weken over en op Flakkee heeft gewoed, is plotseling tot bedaren gebracht. De wateren zijn nog roerig en het sein „wees op uw hoede" hangt nog uit. Het begon plotseling met heftige windsto.ten, groeide aan tot storm en dreigde orkaankracht te zullen krijgen. Het komt mij voor, dat Flakkee is wakker geschud en in deze niet meer in slaap valt. Een veenbrand kan lange tijd blijven smeulen om onverwacht opnieuw fel op te laaien. Aan de ene kant is het jammer, dat het ontwerpherindeling is teruggenomen. Er zat nog heel wat in de peimen en nog veel meer in de hoofden. Misschien was het goed geweest, als de elementen de gelegenheid gekregen hadden, volledig uit te woeden.
Aan de andere kant is het zeer verstandig. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Binnen de helft van de gestelde termijn is een ontijdig „halt" toegeroepen aan de opgezweepte gemoederen. De gebezigde woorden „ruiterlijk" en „ridderlijk" acht ik juist gekozen. Veilig kan worden aangenomen, dat G.S. nu een diepgaand onderzoek zullen instellen, wie hen hebben misleid. Zal dit ooit publiek komen of zullen er in stilte mutaties plaats vinden? Met luide stem is geëist, dat de schuldigen bekend moeten worden. Welnu, adviseurs, die Uw eigen taal in wetsontwerp of memorie van toelichting hebt gelezen, wees nu ook ruiterlijk en ridderlijk, kom voor het voetlicht en blijf niet langer achter de schermen. Als gij zo flink geweest zijt, G.S. uw zienswijze te doen kennen, wees dan nu niet laf en verdedig in het publiek uw mening. Vecht met open vizier en niet als 5e colonne. De tijd voor ondergronds werk is voorbij.
Het wil er by velen met mij niet in, dat de „inlichtingen" rechtstreeks zijn verstrekt door de echte Flakkeeënaars, de inboorlingen, doch door enkele immigranten, of door mensen van overwater, die te hooi en te gras eens op Flakkee komen neuzen. Wat hebben die mensen met onze interne zaken te maken? „Bemoei je met je eigen bemoeisels" pleegt een dorpsgenote van mij te zeggen. Het is te hopen, dat G.S., geleerd door deze ervaring, thans ook het oor lenen aan de mensen uit de streek zelf. Speciaal van hen, die rechtstreeks bij de voorgenomen herindeling betrokken zijn, niet de kopstukken alleen, maar ook de stillen in den lande. Hiermede doel ik niet op de betrokken ambtenaren, die maar hebben af te wachten, wat er met hen gebeurt, maar op de inwoners, die, door welke samenvoeging dan ook, last worden veroorzaakt of op kosten worden gejaagd.
Zeker zijn er onder de mensen van buiten, die zeer goed de eigen geaardheid van elk dorp aanvoelen en openlijk tegen de voorgenomen herindeling optreden, doch er zijn er ook, die bigk geven, him eigen zienswijze te willen doen gelden als algemeen beginsel. Dit is een bewijs van hun onkunde ten opzichte van de werkelijke toestanden. Elke echte Flakkeeënaar kent de nuanceringen, welke van elk dorp verschillend zijn. Er zijn geen twee dorpen aan te wijzen, welke volkomen overeenstemmen en dus samengevoegd kunnen worden. Een echte Sommelsdijker blijft Sommelsdijker en wordt nooit een Menheersenaar. Waarom dan de bevolking iets op te
Waarom dan de bevolking iets op te dringen, wat men zelf niet wenst?
Is dus samenvoeging van twee of meer willekeurige gemeenten onPlakkees, het toppunt wordt wel gevormd door hetgeen sommigen propageren: maak van het eiland één of twee gemeenten, dan zijn alle narigheden voorbij en de voordelen groot. Op deze centralisatiegedachte wil ik even voortborduren. Er is op het eiland één scholencentrum voor voortgezet onderwijs, één belastingkantoor, één kantongerecht, één ziekenhuis, één distributiekring, één tram, enz.
Welnu, dan ook maar één gemeentebestuur met één gemeentehuis, net als in de Noordelijke gemeenten zonder hulpsecretarie, één notariskantoor, één dokters en verpleegsterscentrum, één grote winkelcentnun met verbod om elders winkels te hebben, één laat ik hier achter maar een punt zetten. Het is al te dwaas. Dus, gedeeltelijk centraal, gedeeltelijk gedecentraliseerd ? Inconsequent? Waar moet de grens getrokken worden? Ik zou haast nog noemen: één. gemeentelijk tram en/of busbedrijf met één gemeentelijke veerdienst en later als einddoel één gemeentelijke brug of dam!
Waarom volkomen ongewenste samenvoeging op Flakkee als er in vele andere gevallen samenvoeging als voor de hand ligt? Ik noem maar enkele voorbeelden. Rotterdam en Schiedam zijn volkomen aan elkander gebouwd evenals 'sGravenhage met Rijswijk, veel intenser dan b.v. Middelhamis met Sommelsdijk. Als er geen noodzaak tot samenvoeging van eerstgenoemde gemeenten is, dan van laatstgenoemde zeker niet. Nog veel sterker klemt zulks b.v. voor Ooltgensplaat en Den Bommel, waarvan de dorpskommen op zp 8 K.M. afstand van elkander liggen, waartussen op ongeveer de helft hiervan precies geteld 8 verspreid gebouwde woningen liggen. Deze samenvoeging zou enig in de geschiedenis zijn!
Tot nog toe is er weinig anders dan afbreltende critiek en protest gehoord. Laten wij nu eens komen tot opbouwende critiek en verlangens. Om te beginnen stel Ik de vraag: is er dan op Flakkee niets meer van bovenaf tot stand te brengen, wat met reeds door de streek zelf is gedaan? Welzeker. Voor ieder is het duidelijk, dat er ongewenste toestanden heersen, welke prachtig door grenscorrecties (lelijk woord) kunnen worden opgelost. Ik wil er enige noemen. De Oostdijk van Ouddorp is geheel op Goedereede ingesteld. Kralingen ligt op grondgebied van Melissant en Sommelsdijk, doch vormt met de kom van Dirksland één geheel. Het tramstation van Nieuwe Tong e met omgeving is Nieuwe Tonge, doch ligt op grondgebied van Sommelsdijk. Panhuis met de gehele omgeving tot zelfs ten Westen van Stad aan 't Haringvliet ziet ieder als een deel van Stad, maar het is mis, 't is Middelharnis. De Kranendijk met omgeving is Den Bommel, doch meer op Oude Tonge georiënteerd. Last not least: Achthuizen. De grens tussen Den Bommel en Ooltgensplaat loopt midden door deze buurtschap (geen dorpskom maar kerkdorp). Toevoeging van geheel Achthuizen aan één der beide gemeenten is zeer gewenst. Als deze voorzieningen ten opzichte van de herindeling zijn getroffen, is het voldoende, meer is onnatuurlijk.
Maar, er zijn ook nog verlangens en wel zeer belangrijke. Laat ik niet de vraag stellen, v/aarom men in Den Haag ineens zulk een belangstelling voor Flakkee betoont, laat ik liever vragen om de belangstelling een andere wending te geven. Er is heel wat nuttiger werk te doen, dan verdei'e doorvoering van het gehuchtenstelsel met regeren vanuit een centrum, hetgeen noodwendig tot gevolg heeft: bevoorrechting van het centium en achterstelling van die lastige buurtschappen, welke als een noodzakelijk aanhangsel worden beschouwd.
Plakkee zelf is al te lang door de Overheid als zo'n buurtschap in het groot behandeld! Op de extrabelastmg m de vorm van reiskosten is reeds door anderen gewezen. Tijdverlies schijnt geen rol te spelen. De boertjes zijn zuinig, dus kunnen zij zich deze extrauitgaaf best getroosten. Ze hebben tijd volop, wat betekent dan 3 uren om in Rotterdam te komen en nog eens 3 uren voor de terugreis? In dezelfde tijd verplaatst de normale Nederlander zich van Noord naar Zuid, In Den Haag kijkt men stomverbaasd, als men, om. enkele uren aldaar te kunnen zijn, een hele dag nodig heeft als men zicli niet de luxe van een auto kan permitteren. Nu vraag ik geen diesel of electrische trein, iets minder is reeds een uitkomst. Daarom, laat de Overheid Flakkee met spoed een spoorverbinding geven met Rotterdam, al is het maar met één station en enkel spoor.
Reeds lang is er gesproken over het vijfeilandenplan. Dit is heus niet naoorlogs. Er is zeker een halve eeuw geleden al een plan voor afdamming van de zeegaten, voor een groot deel bestaande uit automatisch werkende uitwateringssluizen, gemaakt. Overlieid. praat niet langer in ontelbare commissies (lees doofpotten) maar doe daadzaken en dam met spoed het Haringvliet af. Hierdoor wordt direct zoet water verkregen, nodig voor de vestiging van industrie, welke de seizoenwerkloosheid der landarbeiders kan opvangen. Bovendien is dan polder vorming binnen afzienbare tijd te verwezenlijken. Poldervorming, wonderwoord, waarnaar honderden jonge boeren en landarbeiders, ook buiten de streek, snakken.
Flakkee kan dan hogere prijzen voor zijn vruchten maken en zich meer 00 kleinteelt gaan toeleggen. De z.g.n. vastewalverbinding lijdt aan een te veel aan belangstelling. De verschillende plannen doorkruisen elkander. Dit betekent niets anders dan uitstel op uitstel.
Dat het snel KAN, is bewezen door ci«> Steigerdam in Ooltgensplaat, welke, na een eenvoudige suppletoire begroting, binnen een jaar tot stand kwam. Er is evenmin lang gepraat over de leidam in het Hellegat. Nu ik het hierover toch heb, weet het grote publiek wel, ho het met de leidam is gegaan? Door bepaalde, thans niet ter zake doende oorzaken, is het plan, om de leidam, als een hoge dijk, voorzien van rijweg en trambaan, met aan het eind een rijicshaven, in één geheel verbonden aan de steigerdam, niet doorgegaan. Was di wel geschied, dan was er ook gelegenheid geweest voor een driehoeksveerdienst Numansdorphaven—Willem st^dleidam. Vooral nu men tae.'sig is met poldervorming ten Westen van de leidam en de vaarwaters WestHellegat en Ventjagersgaatje volkomen onbetekenend zijn geworden, is dit werk lang niet zo groot meer als toen. Welnu Overheid, breng dit werk alsnog tot stand en met grote spoed. Hoor li;: daar spreken over aansluitende wegen? Slechts 3 K.M. nieuwe weg (nog niet eens direct nodig) vanaf de Langeweg langs de trambaan en de provinciale weg op he eiland is rechtstreeks aangesloten aan de rijksweg bij Numansdorp. Zou het overdreven zijn om te vragen, Flakkee ook eens een enkele druppel uit het rijkswegenfonds ten deel te doen vallen? Het enige stukje rijksweg op het eiland, de vroegere steigerdam is nu een v^ildernis. Een ander moet maar vragen om een kosteloze rijks (of provinciale) grote pont. Ik neem aan dat Van der Schuyt, in afwachting daarvan, voorlopig z'n Beatrix wel met lage tarieven op dit korte traject leidamNumansdorp haven zal inleggen voor een halfuursdienst. Deze suggestie doe ik alleen, omdat Flakkee al lang begrepen heeft, dat mensen boven de 60 jaar de brug toch niet meer beleven. Een kinderhand is gauw gevuld, Flakkee heeft meer dan genoeg van commissies van onderzoek en overleg en wil daden zien. Spoedige hulp is dubbele hulp.
Al te lang heb ik uw aandacht gevraagd. Ofschoon er nog veel meer verlangens zijn, wil ik er voor ditmaal maar één nemen, n.1. de klassificatic, dat onding, dat al lang verdwenen bad moeten zijn. Het is een sprookje (zscht uitgedrukt) dat men op het platteland goedkoper leeft dan in de stad. Heeft niet elke school, de H.B.S. incluis, juist door de lïlrussificatie, herhaaldelijk met gebrek aan personeel te kampen? Het is ook dwaas om naar het eiland met al zijn ongemakken te gaan of er te blijven, als men in de stad zoveel meer verdient en daar alles vindt wat men maar wenst! Och ja, de weelde van het buitenleven, waar men veel mist, moet duur betaald worden.
Ingeval anderen bovenstaand verlanglijstje niet aanvullen, waarop ik reken, zal ik later nog eens op Uw welwillendheid een beroep doen. Il; hoop, dat bovenstaande reeds er toe moge bijdragen dat er voor Plakkee iets gedaan wordt, wat werkelijk in het belang van liet eiland is, al heb ik en velen hier met mij, er met veel verwachting van.
U, M. d. R., dank voor de plaats. ruimte. Hoogachtend K. KORTEWEG Gem.secretaris Ooltgensplaat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 augustus 1949
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 augustus 1949
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's