Rondom de Landbouwschool
Hoe verschillend zullen de jongens onzer school deze week na hun schooldag thuis zijn gekomen. Zij, die niet alleen graag naar school gaan, doch ook trachten daar zoveel mogelgk op te steken, zullen triomfantelijk hun ouders hun rapport hebben voorgelegd. En deze hadden niet anders dan een goed resultaat verwacht. Ze weten dat hun zoon elke avond een gedeelte van het opgegeven werk leert, informeren vaa« naar de resultaten op school, en hebben al lang gemerkt, dat het goed gaat en daar verheugen ze zich in. Ze zullen er niet over denken hun zoon thuis te houden, ze begrijpen, dat elke dag op school een schakel wordt gesmeed, die te zamen als de school afgelopen is, een stevige ketting moeten vormen. Ze vinden het mèt hun jongen erg jammer, als deze wegens ziekte de school niet kan bezoeken en zorgen er dan bijtijds voor, dat wij er bericht van krijgen. Meen nu niet, dat deze ouders hun jon
Meen nu niet, dat deze ouders hun jongen niet goed kunnen gebruiken op hun bedrijf. Voor sommige hunner is het een grote opoffering, vooral als hun zoon in de 4e klas zit en volwaardig meetelt op het bedrijf, omdat ze op de schooldag bö druk werk een ander in zijn plaats moeten stellen. Ze hebben evenwel deze consequentie overdacht en genomen voor ze hun zoon opgaven voor de landbouwschool en weten, dat hun zoon nog liever de school zou verlaten, dan telkens voor het werk te moeten verzuimen. Dit zijn jongens met karakter, wat ze aanpakken doen ze goed. Is er geen school, dan geven ze zich ten volle aan het werk op de boerderij, doch wordt er op school les gegeven, dan horen ze daar. Zo hoort het ,en bij zo'n opvatting zullen ze wel varen, nu en in de toekomst.
We prijzen ons gelukkig, dat we zeer veel dergelijke jongens onder onze leerlingen tellen. Voor hen doen we ons best, door hen hebben we voldoening in ons werk, met hen kweken we de sfeer, die op een goede school thuis hoort. Helaas telt onze school ook andere jongens. Ze zijn niet kwaad, over hun gedrag hebben we niet te klagen, maar ze missen één groot ding. Ze kennen nog niet de waarde van het zich helemaal geven aan alle werk, dus ook aan het schoolwerk. Bij navraag zeggen ze, dat ze iedere
Bij navraag zeggen ze, dat ze iedere avond leren, doch ze weten wel beter. Ze doen alsof, ze zitten elke avond misschien wel met hun boeken voor zich, maar het gaat niet van harte, ze zijn niet geconcentreerd op hun werk, ze worden direct afgeleid en als ze naar school gaan, keimen ze hun lessen niet of slechts half. Het regent daar onvoldoende cijfers en het slot is een zeer slecht rapport.
Als hun vader dit niet zou moeten tekenen, zouden ze er thuis niet over praten en helaas zijn er nog ouders, die daar helemaal geen erg in zouden hebben. Niet altijd is de zoon alleen de schuldige, sommige vaders dragen hun jongen 's avonds ,als hij zit te leren, nu dit, dan dat karweitje op. Slappe figuren, als ze zijn, doen dergelijke jongens deze karweitjes zonder protest, vinden dit veel prettiger, dan hun lessen leren, doch ook dan draagt het einde de lasten.
Voor serieuze ouders zijn dergelijke jongens echter' een grote zorg, ze zouden het graag anders ?;ien en proberen met alle middelen er verbetering in te krijgen. Nu komt het zedelijke overwicht der ouders in 't geding en meer malen is het resultaat, vooral als de jongens wat ouder zijn geworden, dat hun opvatting over het schoolwerk zich radicaal wijzigt en de behaalde cijfers steeds beter worden. Hebben de ouders niet voldoende overwicht, dan is het slot, dat de leerling de school verlaat, en misschien het idee heeft, het ,,gewonnen" te hebben. Later beseft hij, dat dit een Pyrrhus overwinning is geweest, die hem in plaats van vooruit, een eind achterop heeft geholpen.
Gedurende de eerste helft van het schooljaar hebben van de 88 leerlingen er 56 geen enkele maal verzuimd. In totaal zijn door de 32 andere leerlingen 49 schooldagen verzuimd, waarvan 19 wegens ziekte. Het meeste verzuim kwam voor in de 4e klas, waar één der leerlingen van de 15 schooldagen er 4 niet op school verscheen. Voor hem geldt zeker, hetgeen op ieder rapport staat: Slechts bij regelmatig schoolbezoek kan het onderwijs vruchtdragend zijn. Wat de resultaten van het onderwijs betreft, kan het volgende worden opgemaakt. In de eerste klasse was het gemiddelde rapportcijfer over alle vakken 7.6 (dit liep van een gemiddelde van 9 bij de beste leerling tot 5.5 bij no. laatst); in de 2e klasse 6 (van 9 tot 4.5), in de derde klas 6.8 (van 9 tot Ouders, leeft mee met de school, die 5) en in de vierde klas 7 (van 9.4 tot 4) Uw zoon bezocht, toont belangstelling helpt het onderwijs zo. vruchtdragend voor het schoolwerk van Uw jongen, mogelijk te maken en laat de schoolverzuimen beperkt blijven tot de gevallen wegens ziekte.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 november 1949
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 november 1949
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's