Ingezonden Stukken
Geachte Redactie, Voor onderstaande zou ondergetekende s.v.p. enige plaatsruimte wensen in te nemen, waarvoor bij voorbaat onze dank.
De bij de algemene beschouwingen tijdens de jongstgehouden gemeenteraadszitting te Nieuwe Tonge uitgesproken rede door de heer L. A. van Zielst (S.G.I?.) gaf mij aanleiding in deze voi'm daarop te reageren. Ons bedoelen is dan ook geenszins de S.G.P als zodanig te becritiseren, maar wel onze afkeuring te publiceren omtrent het persoonlijk standpunt of houding van een der raadsleden welke voornoemde partij vertegenwoordigt. Elk lezer onderscheide dus goed en helpt mij daar door een verkeerde indruk te voorkomen.
We kennen de heer van Zielst persoonlijk niet. Zulks doet er ook minder toe. Het gaat om principiële dingen die naar onze overtuiging door de heer v. Zielst opzettelijk worden genegeerd. Dus ter zake.
Voor ons ligt ,,Eilandennieuws" van Vrijdag 23 Dec. 1949. In dit nummer las ik het verslag der Raadsvergadering te Nieuwe Tonge, dus tevens de rede des heren van Zielst. Daaruit onderschrijven we vele dingen van harte, welke hij namens zijn fractie te berde brengt, doch inzake zijn persoonlijk ver weer en verdediging tegenover de lijstaanvoerder van de P.v.d.A. ter plaatse, daarvan moeten we helaas getuigen: „in dezen prijs ik U niet!" Wat toch is, afgeleid uit zijn rede,
het geval? Bedoelde vertegenwoordiger van de
Bedoelde vertegenwoordiger van de P.v.d.A., acht het onbegrijpelijk hoe iemand als de heer van Zielst die de S.G.P. beginselen is toegedaan, bestuurs lid kan zijn van een Coöp. Bakkerij daar een Coöp. een sociaaldemocratische instelling is. Béter dan uit de mond van een sociaaldemocraat zelf kan toch wel niemand het horen dat het Coöperatief stelsel in ons maatschappelijk leven uit de sociaaldemocratische beginselen is voortgevloeid.
Goed gelezen bedoelt de vertegenwoordiger van de P.v.d.A. dit te zeggen: „De heer van Zielst bestrijdt onze beginselen in de Raad, maar daarbuiten verleend hij aan een daaruit voortgekomen instelling zijn volle rnedewerking door niet slechts alleen verbruiker, niet alleen lid, maar zelfs als bestuurslid een leiding gevende plaats in deze sociaaldemocratische instelling te bekleden."
Wat nu een Coöp. van het particulier bedrijf onder scheidt is o.i. ieder lezer wel duidelijk en we zouden de grens der bescheidenheid overschrijden, indien we daarvoor nog meer plaatsruimte vergden.
Nu ligt onze politieke overtuiging ver verwijderd van die der sociaaldemocraten, maar vanuit het standpunt van het S.D. raadslid bezien, kunnen we het begrijpen dat hij de heer van Zielst fatsoenlijk verwijt: ,,terwille van de smeer, likt de kat de kandeleer!"
Gulhartig accepteert de heer v. Zielst dit verwijt en zegt woordelijk: ,,Gezien echter de resultaten der Coöp. op allerlei gebied, b.v. in onze gemeente op landbouwgebied vraag ik mij af, waarom zou ik zo'n beweging niet mogen steunen? Buiten de raad om mag er dan gezegd worden nu zit er een rode S.G.P.ër in de raad doch dit laat ik voor rekening van zegsman." Toch is het , mijnheer v. Zielst, naar
Toch is het , mijnheer v. Zielst, naar het ons wil voorkomen, ten aanzien van deze kwestie, met u van binnen niet m het reine. Uw z.g.n. overtuiging van Uw standpunt is o.i. minder sterk dan ge zelf aanneemt. Ja, wie aan de weg timmert heeft
Ja, wie aan de weg timmert heeft veel bekijks. Niet alleen wanneer men schitterend werk verricht, maar ook als men een spijker krom slaat. Dit weet U eveneens. Daarom tracht U handig te manoeuvreren door het begrip „Coöperatie" verder te betrekken tot de veelvuldig voorkomende samenwerking van diverse fracties in de Raad, waartoe U met dezelfde liefde en ijver gezeten zijt als aan de bestuurstafel der Coöp. Bakkerij.
Ieder weldenkend lezer zal het niet ontgaan dat de heer v. Zielst hier een geslepen poging waagt om zijn opponent van de hoofdzaak af te leiden en zijn medewerking in de Raad principieel te vereenzelvigen met het bestuurslidmaatschap der Coöp. bakkerij organisatie.
Schitterende combinatie. Wenst U in het zelfde verband de kerk ook nog te betrekken? Uw gedachtengang richt zich tenslotte ter rechtvaardiging Uwer houding op den 133 psalm. Dit gaat eerlijk gezegd ons bekrompen verstand te boven. Daar begrijpen we de logica niet van. Wil U het mij s.v.p. duidelijk maken?
Wil U het mij s.v.p. duidelijk maken? In ernst, mijnheer v. Zielst, wat bedoelt U daar eigenlijk mee?
Zit U met dit psalmvers in Uw hart, even vrij en solidair naast Uw medebestuursleden der Coöp. organistatie die mogelijk overwegend S.D. zijn, als aan de RaadstaJfel en in de kerkbank? We betwijfelen het. Of van tweeen een. Ge zijt nog doorzuurt met de liberale desem der vorige eeuw, of ge tracht met Uw woorden de stem van Uw geweten tot het zwijgen te brengen. Terecht onderschijft U de uitspraak:
Terecht onderschijft U de uitspraak: „de beginselen beheersen het leven."
Maar dan is het ook de roeping van ider christenbelijder op ieder levensterrein met al zijn van nature aanklevende gebreken, te staan naar een levenshouding welke overeenkomstig de door hem belijdende en verdedigende beginselen zijn, en deze niet om wat meer of minder stoffelijk gewin te ondergraven.
Diezelfde beginselen zijn geldend ook voor het maatschappelijk leven. En nu zal ik de laatste zijn om met een bijbeltekst in de hand U te bewijzen dat U geen lid en zelfs g'een bestuurslid van een Coöp. Verbruiksvereniging mag zijn Zij zijn in deze eeuw op allerlei gebied georganiseerd en hebben, ofschoon er volgens statistische gegevens thans enige kentering valt waar te nemen, het, (het moet eerlijk gezegd) particuliere bedrijf vaak gevoelige slagen toegebracht. U staat dus niet alleen in Uw enthousiasme voor de Coöp. organisatie Maar kunt ge U, in gemoede gevraagd, eerlijk beroepen op de geest van de H. Schrift? De geest des bijbels, de leidende gedachte der Schrift, die ons leert, dat we ook op maatschappelijk terrein in al haar geledingen het welzijn voor elkander, hebben te zoeken?
Ook voor Uw kerkelijke zusters en broeders, ook voor Uw politieke vrienden welke met U dezelfde beginselen belijden?
Dat we ook maatschappelijk geen juk met de ongelovige mogen aantrekken, om daardoor en met hen Uw geestverwanten bonafide zalcenman, die in de maatschappij zijn persoonlijk bedrijf uit oefent, eveneens voor zijn en zijns gegezins levensbestaan arbeidt, te benadelen en hem het brood uit de mond te nemen ?
Neen, daarom behoeven we en mogen we niet met verachting op onze naaste die onze godsdienstige en politieke over tuiging niet met ons deelt, neer te, zien.
Br IS naar onze mening in Gods Woord grond voor handelsbetrekking en levensverkeer, al zijn de met ons in connectie staande personen vaak andersdenkend en uit andere beginselen lovend.
Anders zouden we naar het Paulini sehe woord moeten uit de wereld gaan. Daaraan ontkomen wc dus niet. Ook als mens tegenover mens, legt ons de Schrift verplichtingen op, ongeacht of we Gereformeerd of Rooms, A.R., S.G. P.ër of S.D. zijn.
Dat men U zeer zeker wel niet van bevriende zijde de bijnaam geeft van ,,Rode S.G.P.ër" en bovendien nog met een beroep op Psalm 133 het Coöperatiewezen verheerlijkt is tekenend voor Uw persoon en gedrag. Naar onze bescheiden mening, neen,
Naar onze bescheiden mening, neen, naar onze stellige overtuiging komt (om alleen bij dit verband te blijven) het palmgezang: daar
Ai, zie, hoe goed, hoe lieflijk is dat zonen Van 't zelfde huis als broeders samenwonen.
het voorbeeldigst tot uitdrukking waar men overeenkomstig de chr. beginselen onze geestverwante broeders, zusters en vrienden ook maatschappelijke steun mogen verlenen, en alle samenwerking vermijden met hen die uit enkel materialistische beginselen het particuliere bedrijfsleven, waardoor ook wij die U naverwant zijn door noesten vlijt hun bestaan zoeken te vmden, te vernietigen.
Dit is o.i. voor U de weg die uitnemender is en ongetwijfeld meer in de lijn van de Staatk. Ger. Partij, door U in Nieuwe Tonge vertegenwoordigd.
Het uitdragen der chr. beginselen, moet, naar Uw eigen woord, het leven beheersen.
Ons opkomen in de Raad voor de ordinantiën des Heeren, mag daaiom geen gebaar, niet slechts een vertoon worden. En zulks wordt het wanneer men door een als U, door ons becritiseerde houding, daarmee in tegenspraak komt.
Consciëntieus zijn en consequent handelen mogen geen elkander uitsluitende begrippen in ons zijn. We hopen U door middel van dit schrijven enigzins van de dwaling Uws weg te hebben overtuigd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 januari 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 januari 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's