Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE WATERSCHAPPEN TE ZWAAR BELAST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE WATERSCHAPPEN TE ZWAAR BELAST

Demostratief congres te Amsterdam Het Waterschap betaalt aan het verkeer

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De lasten van de waterschappen en polders zijn in de laatste jaren aanzienlijk gestegen. De waterschapslasten, polderlasten, dijkgeschotten of onder welke naam ze ook worden aangeduid zijn tot een haast ondraaglijke hoogte gestegen.

Daar merken we op Flakkee ook we een en ander van al zijn ze daar betrekkelijk nog laag te noemen, vergelekeia met sommige polders in Zeeland met name op het eiland Tholen.

Poldeiiasten van ƒ 25.— en meer per ha zijn daar geen zeldzaamheden. Het is voor de boerenstand een geweldige handicap die zware belastingen. De Stichting voor de Lairdbouw en de Unie van Waterschapsbonden hebben in het openbaar tegen deze ontwikkeling van zaken stelling genomen en in Amsterdam een congres gehouden, waar meer dan 1200 bestuurders van waterschappen tegenwoordig waren wat er wel op wijst dat verlaging van wateschapslasten dringend noodzakelijk is. De voorzitter Mr Dr Vonk de Both

De voorzitter Mr Dr Vonk de Both sprak duidelijke taal in zijn openingswoord. „De productiviteit van de bodem

„De productiviteit van de bodem hangt af van de behoorlijke functionnering der waterschappen. Doen zij dat niet, dan zal de productiviteit van de bodem zodanig verminderen, dat ons volk belangrijke hoeveelheden voedsel en deviezen zal derven. Wij hopen, aldus spreker, dat onze noodkreet zal doordringen, tot de autoriteiten, want de toestand is zo schrikbarend, dat hij niet langer bestendigd mag worden.

Hij vroeg verder ontheffing van die lasten, welke geen verband houden met de Instandhouding of de verhoging van de productiviteit van de bodem.

Een tweetal inleiders heeft uitvoerig de oorzaken van de stijging der waterschapslasten aangegeven.

Volgens Mr D. Th. F. J. Dolk, dijkgraaf van het Hoogheemraadschap Delfland zijn de lasten vaak met lOO to 200% gestegen. Deze spreker gaf evenals de heer J. M. Bommel van Vloten oud-lid van Ged. Staten van Zeeland een uitvoerige toelichting op een rapport, dat eind van het vorige jaar over deze materie was verschenen. Ten slotte werd een resolutie aangenomen waarin met grote nadruk een rijkssubsidie werd gevraagd voor die waterschappen welke belast zijn met het onderhoud van zgn quartire wegen en bruggen.

Verder wordt in de resolutie uitgesproken : 1. Coïncidentie, samenvalling, van d

1. Coïncidentie, samenvalling, van d heffing van straatbelasting en waterschaplasten over dezelfde landelijke eigendommen is onjuist en ongewenst. Maatregelen moeten getroffen worden hetzij door wijziging van de Gemeentewet of door oïilegging van verbod om deze coirrcidentie te voorkomen.

deze coirrcidentie te voorkomen. 2. Bij de te volgen regeringspolitiek inzake de landbouw, dienen de prijzen zodanig te worden geregeld, dat ook de eigenaarslasten ten volle in de prijzen zijn verdisconteerd.

Een gevolg hiervan kan zijn een behoorlijke verhoging van de pachtprijzen Een opwekking werd gegeven aan al

Een opwekking werd gegeven aan alle autoriteiten hun medewerking te verlenen opdat ten spoedigste wordt bereikt, dat de waterschapslasten opgebracht kunnen worden.

Het congres werd o.a. bijgewoond, door minister Spitzen en Mansholt. Deze wekte de vergadering op om door studie deze problemen tot oplossing te brengen.

Tot zover een algemeen overzicht van het congres. Niet ontkend kan worden, dat de taak der waterschappen onevenredig is is uitgegroeid en dat met name voor verkeer grote sommen moeten worden uitgegeven.

Wegen aangelegd uitsluitend voor het boerenbedrijf en allerlei kunstwerken zo als bruggen voldoende voor het bedrijf, komen vaak binnen de eisen te vallen van het verkeer waardoor enorme sommen tenlaste van de waterschappen komen, die met de eigenlijke taak van het waterschap niet te maken hebben. Het is te hopen, dat aan deze onbillijke toestand een eind wordt gemaakt en dat ten laste van het waterschap allee wordt gebracht, wat binnen haar taak valt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 februari 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

DE WATERSCHAPPEN TE ZWAAR BELAST

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 februari 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's