"De Flakkeesche Gemeenschap" maakt bezwaar tegen verhoging van de tarieven der R.T.M.
Aan de Directie van de Rotterd. Tramw. Mij. is door het Bestuur der „Plakkeese Gemeenschap" het volgende schrijven verzonden:
Het Bestuur onzer Stichting heeft met spijt en teleurstelling kennis genomen van de jongste verhoging Uwer ta rieven.
Mogelijk, dat Uw Maatschappij for meel tot deze tariefsverhoging het recht heeft, het komt ons echter voor, dat een protest onzerzijds alleszins op zijn plaats is. Onze bezwaren tegen deze tariefsver
Onze bezwaren tegen deze tariefsverhoging komen in het kort hierop neer:
Ie dat Ln deze aangelegenheid niet het minste overleg of samenspreking heeft plaats gehad met de localiteit als die localiteit vertegenw.oordi i.e. met het Bestuur onzer Stichting gende;
2e dat het van algemene bekendheid is, dat op de veerdienst Middelharnishavenhoofd — Hellevoetsluis — ook zonder de laatste tariefsverhoging — ruimschoots winst wordt gemaakt ten koste van het Flakkeese publiek;
3e dat het personenvervoer in de trams een zeer onver2iorgd beeld geeft. Deze winter waren bijna steeds de wagons onverlicht en onverwarmd. Onder déze omstandigheden moet een tariefsverhoging de passagiers wel bijzonder grieven nu zij zo weinig geriefd worden;
4e dat de vele klachten, welke bij het Flakkeese publiek tegen de R.T.M, bestaan, vaak door ons Bestuur te Uwer kennis z^jn gebracht, maar dat daaraan gewoonlijk geen aandacht werd besteed;
5e dat het goederenvervoer traag gaat en eveneens tot vele klachten aanleiding geeft;
. 6e dat het vervoersapparaat der R.T.M, aan de gebruikers niet de minste service biedt. Men wordt vervoerd, hoe moet men niet vragen;
t 7e Het gebrekkige vervoersapparaat kost aan de localiteit enorme sommen gezien vanuit economisch oogpunt.
Resumerende stellen vrij ons op he standpunt, dat de jongste tariefsverhoging ongemotiveerd is en moeten vrij er ernstig bezwaar tegen maken. Het Bestuur der Stichting: De Voorzitter, (get.) RIJNDERS. De Secretaris, (get.) J. KNAPE.
Tekenend
In 1948 hebben chauffeurs, die behoren tot de verschillende diensten van het departement van Oorlog, het land een schade berokkend van 1.2 millioen gulden. Bijna 900.000 gulden werd uitbetaald aan vergoedingen voor schade, die grotendeels door aanrijding werd veroorzaakt. Bovendien werd een aanzienlijk bedrag uitbetaald aan jaarlijks te rugkerende schadeloosstelling wegens aanrijdingen. Niet zonder ergernis, aldus ontlenen, vrij aan de Volkskrant heeft de Commissie voor de Rijksuitgaven uit de Tweede Kamer hiervan kennis genomen. „Dit resultaat kan weinig verwondering wekken bij hen, die zelf hebben kunnen ervaren, hoe militaire chauffeurs nog alttjd door stad en land rijden en rossen," aldus de Commissie die dit zo ernstig acht, dat zij ,,met verbazing" heeft geconstateerd, dat de minister van Oorlog met geen enkel woord, op de critiek der Algemene Rekenkamer heeft gereageerd. Wij kunnen een en ander slechts tekenend noemen niet alleen voor de toestanden die er nog steeds na de bevrijding van ons land heersen, maar ook tekenend voor de mentaliteit van een zeker deel van onze bevolking die het slachtoffer is geworden van een geestesgesteldheid die slechts zou kunnen worden veranderd door een behoorlijke opvoeding. Een opvoeding, die niet in de eerste plaats' bestaat uit het aankweken van parate kennis, maar die zich o.m. ook bezig houdt met de vorming van het karakter dat oog leert hebben voor de belangen van de gemeenschap.
Pensioen Politieambtenaren
Onlangs hebben duizend politieambtenaren in een bijeenkomst te Den Haag protest aangetekend tegen de nieuwe pensioenregeling voor het politiepersoneel. Deze pensioenregeling houdt o.m. in, toekenning van een vervroegd ouderdompesioen op 55jarige leeftijd met het gevolg, dat het inkomen van deze vroegtijdig gepensionneerde politieambtenaren vrijwel wordt gehalveerd. De voorbeelden die ter vergadering werden genoemd, waren inderdaad ontstellend. Zo werd medegedeeld, dat een wachtmeester te Roosendaal met een gezin van tien personen f 164.— in handen krijgt. Deze man heeft aan de overheid gedurende 29 jaar ztjn diensten bewezen. Een collega van deze man heeft 23 dienstjaren achter de rug. Hij heeft tien kinderen en zijn vroegere inkomen bedroeg f 305.—. Thans is hij gedwongen te leven van een Inkomen dat f 166.— bedraagt.
Het gevolg van deze onbevredigende regeling is, dat deze politiemannen allerlei baantjes moeten zoeken, hetgeen op deze leeftijd gezien de minder gunstige situatie die thans reeds op de arbeidsmarkt heerst, niet bepaald eenvoudig is.
BABY IN KOKEND WATER In Ridderkerk is dezer dagen een ernstig ongeluk gebeurd. Mevr. C. aldaar wilde haar kinderen baden en goot daartoe een hoeveelheid kokend water in het bad. Een viertal kinderen pakten daarop hun anderhalf jarig zusje en zetten het kind in het bad. De kinderen waren in de veronderstelling, dat er reeds koud water aan het warme toegevoegd was. De arme kleine werd overdekt met brandwonden. Enige uren later is zij — na een smartelijk lijden — in het ziekenhuis overleden.
Atoomonderzeeboot
De „Westinghouse Electric Corporation" heeft voor het eerst officieel toegegeven, dat zg bezig is met het bouwen van de onderzeeboot, die door atoomkracht wordt aangedreven. Geleer. den zeggen, dat zulk een boot in feite steeds kan doorvaren zonder brandstof in te nemen.
Wie zich heden abonneert ontvangt die thans verechijndende numiners tot 1 AprU gratis.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 maart 1950
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 maart 1950
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's