"De scheidslyn getrokken"
Ds G. Zwerus ^prak voor de Siaaikundig Geref. Pariij
Maandagavond trad Ds G. Zwerus op voor de Staatk. Ger. Partij afd. Sommelsdijk, in de Zondagsschool aan de van Aerssenstraat.
Wethouder J. le Comte, Voorz. der Kiesvereen., opende de bijeenkomst met het laten zingen van Ps. 18 : 8, las vervolgens Jozua 24 : 1—21 en ging voor in gebed. In zijn openingswoord merkte spr. op, dat de kiesvereniging het nodig achtte, om tot opscherping van de roeping die wij bij de stemming hebben te vervullen, aan de vooravond van de verkiezingen een spreker te laten optreden, waartoe Ds Zwerus zich bereid had verklaard. Hij heette de spreker, alsmede de aanwezigen welkom.
Ds G. Zwertiis het woord verkrijgend, refereerde aan het voorgelezen Schriftgedeelte, waar Jozua de stammen opriep te Sichern, om de wonderlijke daden die Jehovah aan het volk van Israël gedaaij had, hun voor ogen te stellen. Tussen het volk van Israël en de andere heidense volken, was een scheidslijn getrokken. God had dat volk tot Zijn erve verkoren. Jozua, wijzend op de grote daden Gods, stelt hen voor de keus: ,Kiest U heden, Wien gij dienen zult.'" Maar mij aangaande, zo zegt hij, ik en mijn huis, wij zullen den Heere dienen! Jozua trok de scheidslijn tussen het dienen van den waren God en de heidense goden en zegt: indien gij den Heere Uw God verlaat, en vreemde goden dient, zo zal Hij Zich omkeren en Zich tegen U stellen; dan zal Hij U verdoen.
Dat is een les ook voor ons Nederlandse volk. Nederland is een rijk gezegend land geweest toen er de vreze Gods woonde, het werd eertijds wel het tweede Israël genoemd. Spr, gaat in 't kort na, hoe ons volk van onder 't roomse juk van Spanje werd bevrijd, hoe de Heere betoonde dat hij God was en over ons volk opstond en Zijn weldaden uitgoot.
Maar hoe is het nu? vraagt spr. Ons volk heeft gekozen voor de afgoden, waarom de oordelen niet uitblijven. Toch is er nog een deel in ons land, dat die scheidslijn wil trekken, dat de keus wil doen gelijk een Jozua deed en begeert naar Gods Wet en Getuigenis te leven en te handelen. Dat door een waar geloof God wil dienen in waarheid. De Heere heeft Zelf de scheidslijn getrokken in de praedestinatie ,wat door een waar geloof openbaar wordt. Spr. onderscheidt dit van velerlei geloof dat op de markt komt, waar hij niet dieper op ingaat.
De afgevaardigden van de Staatk. Ger. Partij, in Kamer, Staten en Gemeenteraad, wensen op te komen niet voor de eer van de mens, maar voor de eer van God. Ze mogen nog hun stem verheffen, zij het in alle gebrek, om niet te leunen en te steunen op de afgoden van onze tijd, die zullen vergaan, maar te betrouwen op Hem die weleer in Nederland zulke wonderen deed, waarom zij terugroepen tot wederkeer om al leen te steunen op Gods Wet en Getuigenis. Spr. ging daarna in 't kort na het
Spr. ging daarna in 't kort na het belangrijke werk, dat door de Prov. Staten in ons Staatsbestel wordt verricht. De regeling en het bestuur der provinciale huishouding is aan de staten overgelaten. Zij regelen de geldmiddelen der provincie, stellen belastingen vast, sluiten leningen, kopen en verkopen prov. eigendommen, exploiteren bedrijven, (waterleiding en electriciteit), hebben toezicht op waterschappen, op de vccrverbindingen (voor Flakkee zo van belang) enz. Zeer belangrijk is hun taak doordat
Zeer belangrijk is hun taak doordat zij de Eerste Kamerleden hebben te kiezen, wat alles vanzelfsprekend een grote verantwoordelijkheid meebrengt. Ook biJ het kiezen van de leden der Ged. Staten, die met de dagelijkse leiding van de provincie en het het voorbereidend werk voor de Staten vergadeiingen zijn belast.
Daarna brengt spr. het principiële werk der Statenleden naar voren. De scheidslijn wordt getrokken, niet alleen tussen communist en socialist, maar ook tussen een verwaterd Christendom. Het schijjit volgens de A.R. propaganda, dat de S.G.P. de koers niet recht houdt. In het propagandablad ,,De Koerier" stond een zinsnede ,dat de afgevaardigde der S.G.P., de hoer Vlasblom bij eeh voorstel tot Zondagsrust (van brugwachters) zou hebben voorgesteld 26 Zondagen te arbeiden en 26 Zondagen vrij! M.a.w.: een gedeeltelijke vrijstelling op Gods dag. Daarentegen zou de heer Jansen Maneschijn een algehele Zondagsrust bevorderd hebben! Spr. noemt dat op z'n minst misleidend. De S.G.P. staat algehele Zondagsrust voor. De heer Vlasblom trok hier slechts een vergelijk met Zeeland, waar slechts 26 Zondagen werd gewerkt en in ZuidHolland veel meer.
In dit verband wees spr, op hetgeen Ds Zandt eens opmerkte in de Tweede Kamer, dat er een tijd zou komen, dat alle vervoermiddelen op Gods dag zouden stil staan. Dit is g'ebeurd, maar niet door de weg van Gods inzettingen, maar door Zijn bezoekende hand in de oorlogsdagen.
Na dit te hebben rechtgezet wees spr, op andere principiële zaken, die vaak in het geding komen, als het verlenen van subsidies aan allerlei instellingen, waarbij er zijn, die tegen Gods Woord indruisen. Spr, noemde daarvan de subsidies aan openbare leeszalen, waar onzedelijke boeken, soms wel met Godslasterlijke vloeken, worden uitgegeven. De S.G.P, stelt zich daartegen. Ook wel de A,R,, maar dan gedeeld, want sgmmigen menen, dat dit zo erg niet is.
Voorgesteld werd ook een subsidie van f 180.0D0 voor het aanleggen van rijwielpaden in de duinen, voor Ontspanning en recreatie, waarbij terecht door het Statenlid, dhr van Rossum werd opgemerkt, dat dit een vraag was naar „brood en spelen." Waar voor de veerverbindingen gebedeld wordt om verbeteiing, en waar schoorvoetend ƒ 100.000 voor zal worden uitgetrokken, wordt hier met geld gesmeten! Terecht werd door dhr V. Rossum ook gezegd dat hot scheppen van die ontspannings gelegenheden, ook ontheiliging van Gods dag meebrengt. Hieromtrent waren de meningen van de A.R. verdeeld, sommigen tegen anderen voor. Zo ook bij het voorstel oin subsidie voor het Philharmonisch orkest, waar niet minder dan ƒ 20,000 gevraagd werd.
Met het schetsen van deze enkele zaken, wilde spr. laten zien, hoe nodig het is dat er een scheidslijn wordt getrokken. Een scheidslijn niet alleen tussen het linkse, maar ook wel tussen het rechtse blok. Spr. wenste geen partijen over de hekel te halen, maar kwam op de keus neer, hoe nodig het is, die maJinen te kiezen, die pal staan voor de beginselen, die naar den Woordc Gods zijn. Niet God wat en de wereld wat, maar een keuze, die de algehele toets van Gods onfeilbaar Woord kan doorstaan.
't Is maar een klein getal, de afgevaardigden der S.G.P., maar de Heere heeft meer betoond, door het kleine grote daden te doen. Koert Nederland niet terug tot Gods instellingen zullen we het zeker gewaar worden, Spr, wijst er op hoe we Indië kwijt zijn en een vazalstaat geworden zijn van de grote mogendheden. Hoe noodzakelijk zegt spr., terug te keren tot de oude, welboproefde paden. Daartoe wekt hij op en besluit zijn betoog met een ernstig, persoonlijk woord,
Jozua zei tot het volk: „Gij zult de Heere niet kunnen dienen." Was dat niet ontmoedigend? Jozua kende zijn eigen hart. Maar hij had de keuze daan. De eis Gods ligt er voor ons allen. Wat zullen we straks doen, vraagt spr.? D.e keuze mocht niet moeilijk zijn Ook in ons persoonlijk leven mocht de ware keuze gedaan worden zegt spr Hangen we de wereld de mammon aan, we zullen er mee vergaan. Bange tijden staan voor de deur. Ook de H. Schrift spreekt er van. Maar er is een volk, dat hun ziel er als een buit zal uithalen Spr. besloot met de woorden -van N\- colaas Beets;
Wat afvalt van den hogen God, moet vallen, Eenzelfde schuld, eenzelfde lot voor allen 't Gezin, 't geslacht, het volk, de staat, de kleinen met de groten; verlaten wordt wat God verlaat, Wat God verstoot verstoten! Wel hoort men daaglijks stem op stem weerklinken „Geen nood - wij redden 't zonder' Hem" Maar die het zeggen: zinken! -^O-
Mededeling arbeidsbureau
De Directeur van het arbeidsbureau te Middelharnis deelt modo, dat het arbeidsbureau voor het publiek op Maandag 1 Mei 1950 (viering van de verjaardag van H.M. de Koningin) de gehele dag en Vrijdag 5 Mei 1950 (Nationale feestdag des middags gesloten is. DE DIRECTE-aB
Kerknieuws
CHK. GEBEF. KERKEN
— Kunstmatige imsenainatie bij bet vee. De classis Amersfoort besloot de vraag hoe te staan tegenover kunstmatige inseminatie bij het vee voor te leggen aan het oordeel der P.S. en G.S. om, wanneer hier gehandeld zou worden tegen Gods Woord, er een krachtig p otest onzer kerken tegen te doen uitg^'
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 april 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's