Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De oudste bestaande luchtlijn ter wereld jubileeert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De oudste bestaande luchtlijn ter wereld jubileeert

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

17 Mei 1920. Op het vliegkamp Schiphol bij Amsterdam staat een groepje mensen, waar onder de Minister-President van Nederland, Jhr Mr Ch. J. M. Ruijs de Beerenbrouck, de vliegtuigbouv/er Anthony Fokker en de jonge administrateur van de K.L.M., Albert Plesman, in een van de weinige beschutte hoekjes van de verlaten polder in gespannen aandacht naar de horizon te kijken, waar een zwart stipje zichtbaar is geworden. Even later landt een omgebouwde oorlogstweedekker, een eenmotorige Britse Airco-16 uit Londen op Schiphol's drassige bodem. „Vliegduur 135 minuten, bar slecht

„Vliegduur 135 minuten, bar slecht weer" schreef de in een zware leren jas gehulde vlieger Shaw in zijn logboek, voor hij uit het toestelletje klom, gevolgd door zijn twee passagiers, de journalisten H. B. Rhodes van de Evening Standard en G. O'Brien van Exchange Telegraph. Een beetje bleekjes nog van de vlucht

Een beetje bleekjes nog van de vlucht in ongemakkelijke houding via spoorlijnen, dan op 100 meter hoogte over het smalste gedeelte van het Kanaal en tenslotte langs de Belgische en Nederlandse kustlijnen. Maar, aan de feestelijke lunch, die volgde, was het slechte weer al direct vergeten.

Nadat de passagiers een brief van de Lord Mayor van Londen aan zijn Amsterdamse collega hadden overhandigd, vertrokken zij de volgende dag weer — nu tegen de wind in — vergezeld door een Nederlandse journalist, de heer M. J. van de Biggelaar van de Maasbode, naar Londen. De vlucht nam nu 215 minuten in beslag.

De reis van deze pioniers of, zoals vele ze toen noemden, ,,waaghalzen", was het begin van de burgerluchtvaarthistorie van Schiphol en de eerste vlucht op de oudste nog bestaande luchtlijn ter wereld. De open pH-9 nam na deze vlucht de plaats van de Airco-16 in. 17 Mei 1950.

Met de regelmaat van een uurwerk vertrekken de Convairliners van de K.L.M, naar Londen met een capaciteit van 40 passagiers. Het boekje vliegkamp van vroeger is nu opgenomen in de wereldluchthaven Schiphol. Dertig jaar zijn verlopen sedert de eerste vlucht op deze lijn, die, toen de K.L.M, er met Fokkertoestellen op ging vliegen, grote bekendheid kreeg. Vijf jaar oorlog betekende vijf jaar stilstand in het luchtverkeer tussen de Engelse en Nederlandse hoofdstad. Thans wordt deze belangrijke lijn

Thans wordt deze belangrijke lijn drukker dan ooit bevlogen: alleen de K.L.M, reeds maakt 44 retourvluchten per week. Niet minder dan 420.000 passagiers, 2 millioen kg post en 10 milliooen kg vracht zijn er tot op heden op deze lijn vervoerd. Een vergelijking tussen de jaren 1920

Een vergelijking tussen de jaren 1920 en 1950 toont overduidelijk de enorme evolutie van de burgerluchtvaart aan.

DE ELECTRISCHE SLAAP Naar Reuter uit Detroit meldt, hebben twee medici van de Amerikaanse psychiatrische vereniging verklaard, dat „de electrische slaap" in de plaats zal komen van de „electrische shock" en andere shock-behandelingen bij geesteszieken.

Zij zeiden, dat de electrische slaap de patiënten opbeurt, de gesplitste persoonlijkheid helpt genezen, de angst voor ingebeelde ziekten zoals indigestie en slechte hartwerking wegneemt en verlichting geeft bij bepaalde geestelijke storingen zoals liegen, wanneer daar geen reden voor is.

De medici, Marion Estes en Harvey Cleckey, die 110 proeven hebben genomen, deelden mee, dat een stukje metaal, gewoonlijk koper, waaraan een electrische draad is bevestigd, ter weers zijden van het hoofd wordt aangebracht. Een nauwelijks voelbare electrische stroom wordt dan door de draad geleid. De behandeling doet geen pijn en de patiënten strubbelen niet tegen. Zij vallen spoedig in een diepe en droomloze slaap. (N.R.Crt.)

KERKNIEUWS

Ds D. BAX v.h. TE OUDE TONGE OP 13 MEI 85 JAAR

Ds D. Bax, emer. predikant te Maartensdijk hoopt op 12 Mei a.s. zijn 85ste verjaardag te vieren. Ds Bax was van 1896 tot aan zijn emeritaat in 1943 achtereenvolgens predikant te Wierden, Asperen, Noorden, Oude Tonge, Puttershoek en Blauwkapel.

Geref. gemeenten

Aanmelding Theologische School. D.V. zal in de maand Juni het Curatorium der Theol. School te Rotterdam bijeenkomen tot onderzoek van hen, die zich geroepen gevoelen zich aan te melden voor de opleiding tot het leraarsambt in de Geref. Gemeenten,

Dirksland. Ds F. J. Dieleman te Borssele heeft voor het beroep naar de Ger. Gemeente alhier bedankt.

Staatkundig geref. partij

De algemene vergadering der Staatk. Ger. Partij, welke jaarlijks te Utrecht in Tivoli wordt gehouden, zal plaats vinden Woensdag 10 Mei a.s. Naar wij vernemen zullen van het eiland Goeree & Overflakkee 3 bussen met deelnemers naar Utrecht rijden. Naar vrij verder vernemen zal oop Prof. G. Wisse van Doorn er het woord voeifen en spreken over de vervolking der Protestanten in Spanje.

Uit de chr. ger. kerken

Ds E. du Maspchie van Voorthuysen Naar wij in de „De Vriend der Waarheid" lazen, heeft Zondag 7 Mei jl. Ds E. du Marchie van Voorthuysen zijn koperen ambtsjubileum herdacht. Ds E. du Marchie van Voorthuysen

Ds E. du Marchie van Voorthuysen werd 8 Sept. 1901 te Driebergen geboren. Zijn ouders behoorden tot de voorname burgerstand. Nadat hij was gehuwd en zich in de maatschappij een positie had verworven, behaagde het de Heere hem te bekeren en werd de roeping tot het leraarsambt hem op de ziel gebonden. De weg werd daartoe geopend, daar

De weg werd daartoe geopend, daar hij werd toegelaten tot de Theol. School der Chr. Ger. Kerken te Apeldoorn. In 1937 werd hij candidaat en nam uit ongeveer 20 beroepen dat van de Chr. Geref. Kerk te Urk aan. Zijn leermeester, Prof. G. Wisse leidde hem op 7 Nov. 1937 tot zijn heilig dienstwerk in.

In 1942 verbond de thans koperen jubilaris zich aan de Chr. Geref. Kerk te Driebergen en sinds 19 Aug. 1945 dient hij de Chr. Ger. Kerk te Sliedrecht. In de rij der Chr. Geref. predikanten staat hij in de voorste gelederen. Van de Generale- en Part. Synoden maakte hij bij herhaling deel uit. Hij had zitting in het curatorium van de Theol. School te Apeldoorn. Voor de vakken catechetiek, Pastoraal en Kerkrecht is hij examinator in de classis Dordrecht. Voor de Part. Synode van het Zuiden is hij deputaat nsiar art. 49 D. K. O.

Voor de Staatkundig-Gereformeerde Partij houdt hij in verkiezingsdagen politieke-of tijdrede's.

Hij is een gaarne gehoord prediker, ook uit andere kerkformaties.

HET ZENDINGSBLAD VOOR MEI bevat weer allemaal mooi niews. Naast de bekende rubrieken vertellen de zendingsarbeiders weer allerlei blijde dingen van de zendtngsvelden. Ds Rullmann vertelt iets van een reis „met ons Drieën". Dr Groot herdenkt de overleden Dr Offringa. Mevrouw Lamboo, vertelt iets over haar werk onder Soembanese meisjes. De heer Wolterbeek zet zijn instruerende artikelenreeks over het nieuwe zendingsterrein voort, terwijl ten slotte Ds Richters iets vertelt over de huidige stand van zaken en de kerken oproept tot algehele deelname aan de Pinksterzendingsweek 1950.

Varia

His Master's Voice Toen Ds U. B. den Brave te Nijverdal in Dec. 1948 naar Dordrecht vertrok, liet hij zijn hond bij kennissen achter. Dezer dagen vervulde ds den Brave een ziekenuurtje voor de N.C.R.V. en het trouwe dier, dat door de luidspreker de stem van zijn oude baas hoorde, blafte uitgelaten van blijdschap! (Kerknieuws)

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 mei 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

De oudste bestaande luchtlijn ter wereld jubileeert

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 mei 1950

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's