Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ingezonden Stukken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ingezonden Stukken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)

DE BRUG

DE BRUG Van een lezer te Rotterdam, die op de eilanden goed bekend is, ontvingen wij een breedvoerig schrijven niet enkele beschouwingen over de voorgestelde vaste oeververbinding, waaruit wij het voornaamste doorgeven.

Allereerst wijst inzender op het prijzenswaardige initiatief van de Stichting „De Flakkeese Gemeenschap", die thans concrete voorstellen voor een brug bij het Provinciaal Bestuur heeft ingediend.

Gezien echter het enorme millioenenbedra^ dat voor de bouw van een brug, alsmede de aanleg van aansluitende wegen nodig is, en de 40­jarige extra belasting voor de Flakkeese bevolking, vestigt hij op enige punten de aandacht. De „omweg" die via de Hoekse Waard

De „omweg" die via de Hoekse Waard gemaakt zal moeten worden, wanneer de brug te Stad aan 't Haringvliet komt, geeft z.i. geen. oplossing voor het grote probleem: het arbeids­overschot. Flakkee is z.i. alleen gebaat met een reohttoe­recht­aan­vaste oeververbinding over het Haringvliet. Middelharnis richting Zuidland geeft

Middelharnis richting Zuidland geeft een reisduur van één uur naar Rotterdam per autobus. Deze verbinding is gericht op het industrie­centrum Botlek­ Vondelingenplaat en het handelscentrum Rotterdam. Hier zou ook aansluiting zijn op de Petroleumweg Vondelingenplaat en het in aanbouw zijnde Wagenveer naar Vlaardingen.

Vlak bij het aanlegsteiger te Vlaardingen is het spoorstation gelegen, dat rechtstreekse verbinding geeft naar Schiedam, Den Haag en Amsterdam of in de toekomst naar richting Utrecht.

In het Botlekplan is opgenomen dat de Spijkenlsse­brug naar hoger op zal worden verlegd, in verband met Spoorweg­aansluiting met de Vondelingenplaat­Rotterdam. Op dit spoornet zou Middelharnis ook aangesloten kunnen worden. Op de Waalhaven is in aanbouw het

Op de Waalhaven is in aanbouw het Veilingsgebouw voor de Zuid HoU. Eilan den, met spoorwegaansluiting voor export. Daar heeft Goeree en Overflakkee heel veel belang bij. Inzender meent dat via Spijkenisse,

Inzender meent dat via Spijkenisse, Vondelingen­Wagenveer, alsmede door rechtstreekse verbinding op Rotterdam via de tunnel, Flakkee méér mogelijkheden krijgt, dan alleen via Hoekse Waard. De korte en snelle verbinding naar het hart van het industrie­centrum en Rotterdam zou z,i. de meeste mogelijkheden bieden om arbeiders te plaatsen en klein­industrie op het eiland te vestigen. Al hebben de spoorwegen thans geen

Al hebben de spoorwegen thans geen interesse voor Flakkee, wanneer in de toekomst de spoorwegaansluiting op het industrie­centrum bestaan, zou een eventuele aantrekking mogelijk kunnen zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 juli 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Ingezonden Stukken

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 juli 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's