Ingezonden Stukken
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)
DE BRUG
DE BRUG Van een lezer te Rotterdam, die op de eilanden goed bekend is, ontvingen wij een breedvoerig schrijven niet enkele beschouwingen over de voorgestelde vaste oeververbinding, waaruit wij het voornaamste doorgeven.
Allereerst wijst inzender op het prijzenswaardige initiatief van de Stichting „De Flakkeese Gemeenschap", die thans concrete voorstellen voor een brug bij het Provinciaal Bestuur heeft ingediend.
Gezien echter het enorme millioenenbedra^ dat voor de bouw van een brug, alsmede de aanleg van aansluitende wegen nodig is, en de 40jarige extra belasting voor de Flakkeese bevolking, vestigt hij op enige punten de aandacht. De „omweg" die via de Hoekse Waard
De „omweg" die via de Hoekse Waard gemaakt zal moeten worden, wanneer de brug te Stad aan 't Haringvliet komt, geeft z.i. geen. oplossing voor het grote probleem: het arbeidsoverschot. Flakkee is z.i. alleen gebaat met een reohttoerechtaanvaste oeververbinding over het Haringvliet. Middelharnis richting Zuidland geeft
Middelharnis richting Zuidland geeft een reisduur van één uur naar Rotterdam per autobus. Deze verbinding is gericht op het industriecentrum Botlek Vondelingenplaat en het handelscentrum Rotterdam. Hier zou ook aansluiting zijn op de Petroleumweg Vondelingenplaat en het in aanbouw zijnde Wagenveer naar Vlaardingen.
Vlak bij het aanlegsteiger te Vlaardingen is het spoorstation gelegen, dat rechtstreekse verbinding geeft naar Schiedam, Den Haag en Amsterdam of in de toekomst naar richting Utrecht.
In het Botlekplan is opgenomen dat de Spijkenlssebrug naar hoger op zal worden verlegd, in verband met Spoorwegaansluiting met de VondelingenplaatRotterdam. Op dit spoornet zou Middelharnis ook aangesloten kunnen worden. Op de Waalhaven is in aanbouw het
Op de Waalhaven is in aanbouw het Veilingsgebouw voor de Zuid HoU. Eilan den, met spoorwegaansluiting voor export. Daar heeft Goeree en Overflakkee heel veel belang bij. Inzender meent dat via Spijkenisse,
Inzender meent dat via Spijkenisse, VondelingenWagenveer, alsmede door rechtstreekse verbinding op Rotterdam via de tunnel, Flakkee méér mogelijkheden krijgt, dan alleen via Hoekse Waard. De korte en snelle verbinding naar het hart van het industriecentrum en Rotterdam zou z,i. de meeste mogelijkheden bieden om arbeiders te plaatsen en kleinindustrie op het eiland te vestigen. Al hebben de spoorwegen thans geen
Al hebben de spoorwegen thans geen interesse voor Flakkee, wanneer in de toekomst de spoorwegaansluiting op het industriecentrum bestaan, zou een eventuele aantrekking mogelijk kunnen zijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 juli 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's