Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vaste oeververbinding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vaste oeververbinding

Ganstig advies aan de Prov Slaten van Zuid Holland

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De door de Prov. Staten ingestelde commissie, tot onderzoek van het door „De Flakkeese Gemeenschap" gedane voorstel om spoedig tot een oplossing te tomen van het verkeersvraagstuk voor dit eiland, is met haar rapport gereed gekomen en heeft dit de Staten aangeboden.

Wij laten dit rapport, hieronder in zijn geheel volgen.

Bapport van de Comnüssie „De Commissie, in wier handen deze voordracht is gesteld, heeft daarvan met belangstelling kennis genomen en waardering uitgesproken voor de vlotte behandeling door Gedeputeerde Staten van het verzoek van het bestuur van de Flakkeese Gemeenschap om medewerking te verlenen, teneinde spoedig een oplossing te krijgen van dit voor het eiland zo belangrijke verbindings-vraagstuk.

Enkele leden, hoewel de vlugge afdoening waarderende, spraken evenwel hun teleurstelling erover uit, dat de voordracht zelve te summier was gehouden en te zeer in een platonischen toon was gesteld. Naar de mening van deze leden zou het aanbeveling hebben verdiend, dat óf het door het bestuur van de Flakkeese Gemeenschap aan Gedeputeerde Staten ingezonden adres bij de voordracht ware overgelegd öf dat de belangrijkste punten uit dat adres in de voordracht waren opgenomen. Met name werd door deze leden ook de vraag gesteld of de in het adres der Flakkeese Gemeenschap genomen tijdschema's van 5 jaar, waarbinnen de vaste verbinding tot stand zou kunnen worden gebracht, wel zou kunnen worden aangehouden. Indien dit wel het geval zou zijn, zou het niet nodig zijn tussentgdse maatregelen te treffen om de bestaande verbindingen te verbeteren. Zouden met het maken ener vaste verbinding daarentegen nog jaren gemoeid zijn, dan zou zeker overwogen moeten worden om de bestaande toe- .stand te verbeteren en dan zou ook volledig uitvoering moeten worden gegeven aan de beide over dit vraagstuk in de Staten aangenomen moties J. P. van Praag ca. Deze leden zouden ook gaarne vernemen, waarom Gedeputeerde Staten niet hebben voldaan aan hun in de vergadering der Staten van 23 December 1949 (Verslag der Handelingen b)z. 495) gedane toezegging om een gedocumenteerd prae-advies uit te brengen inzake een oplossing op korte termijn van de moeilijkheden der bestaande vecrverbindmgen. Enkele andere leden hadden bezwaar

Enkele andere leden hadden bezwaar tegen de vorm, waarin de Flakkeese Gemeenschap de oplossing had gegoten Enerzijds werd met verwijzing naar de Wet van 1 April 1950, S. No. K 120, houdende voorschriften met betrekking tot gemeenschappelijke regelingen, bezwaar gemaakt tegen een N.V., en werd aan een publiekrechtelijke regeling de voorkeur geegven, anderzijds werd de vraag gestold of een Stichting in deze niet meer het aangewezen lichaam zou zijn. Een ander lid vond het voorstel te ver

Een ander lid vond het voorstel te ver strekkend en had er ook bezwaar tegen, dat de kosten van voorbereiding zouden worden bestreden uit het door de Staten jaarlijks beschikbaar gestelde bedrag van ƒ 100.000.—, Volgens dit lid zou eerst onderzocht moeten worden, Welke verbeteringen van de bestaande verbindingen op korte termijn zouden moeten worden aangebracht. Hiertegen werd opgemerkt, dat Goeree—Overflakkee thans de kosten draagt van de veerverbindingen, welke gesteld kunnen worden op plm. ƒ 650.000.— per jaar en dat aan elke vertraging in de uitvoering ernstige bezwaren zijn verbonden en bovendien het gevaar met zich brengt, dat de definitieve oplossing van het verbmdingsvraagstuk op de lange baan wordt geschoven, terwijl financiering van het plan zonder bijdrage van het verkeer met wel mogelijk is. Van deze zijde werd er ook nog op gewezen, dat de werkloosheid op het eiland verhoudingsgewijze nog groot is. Zo bedraagt het aantal werklozen in de winter 1000- 1500, terwijl zelfs in de zomer dit aantal nog gesteld moet worden op plm. 400. Het vervoer der werklozen naar plaatsen, waar arbeid gevonden kan worden, is tengevolge van de slechte veerverbindingen een probleem op zichzelf, waarmee hoge kosten gemoeid zijn. Bovendien is vestiging van industrie op het eiland, waardoor de werkloosheid zou kunnen worden verminderd, door de geïsoleerde ligging vrijwel uitgesloten. Aangezien de Conamissie het gewenst achtte om een onderzoek ter plaatse in te stellen, is op 10 Juli 1950 een bezoek aan Goeree-Overflakkee gebracht.

Daarbij zijn besprekingen gevoerd ter plaatse en heeft bezichtiging plaats gevonden van de verkeerstoestand op het eiland. De algemene indruk was, dat een spoedige oplossing van het verbindingsvraagstuk zeer noodzakelijk is. De aan-, vankelijk, vooral tegen de tolheffing geuite bezwaren werden weliswaar niet alle opgeheven — zulks zou uiteraard ook niet wel mogelijk zijn —, doch de opvatting werd gedeeld, dat bij deze heffing de nadruk moet vallen op het tijdelijk karakter ervan en dat deze heffing noodzakelijk is om de uitvoering van het plan mogelijk te kunnen maken. Bij het kiezen uit twee kwaden — de veergelden en de tolheffing — in de vorm van een tijdelijke bestemmingsbijdrage — gaat de keuze in deze zeker naar de laatste.

De Commissie ia na ampele bespreking tot de conclusie gekomen, dat hie dermate gewichtige en met name economische belangen in het spel zijn, da het met 't oog op een spoedige oplossin van het verbindingsvraagstuk aanbeveling verdient, indien overeenkomstig d wensen van het bestuur van de Stichtin „De Flakkeese Gemeenschap" met he voorstel van Gedeputeerde Staten accoord zou worden gegaan. De heer Ir J. D. J. Waardenburg wa verhinderd de vergaderüig der Commissie op 5 Juli 1950 bij te wonen. 's-Gravenhage, 6 Juli 1950.

Middelharnis, 10 Juli 1950.

. De Commissie voornoemd, M. F. van der Weijden, Voorzitter V. P. A. Beelaerts van Blokland. F. W. C. Blom. N. van der Brugge. A. C. A. Deerenberg. A. D. van Dijk. G. van Praag. H. van Rossum. F. J. G. Spieksma. J. Spronkers. E. P. Verkerk, Rapporteur. E. J. M. H. Bolsius. Chr. A. de Ru\jter-de Zeeuw.

Hieronder volgt ook het y

Antwoord van Ged. Staten

Het stemt ons tot voldoening, da waardering is uitgesproken voor de vlotte behandeling van het verzoek van d Stichting „De Flakkeese Gemeenschap" Wij hebben daartoe gaarne onze medewerking verleend, omdat wij, met Uw Commissie, van oordeel zijn, dat, indie mogelijk, een spoedige oplossing van di verbindingsvraagstuk inderdaad gewens moet worden geacht. Dit is mede een de redenen geweest, waarom de voordrach enigszins summier is gehouden. Overigens ging het in deze om een beginselbesluit dat t.z.t. nadere uitwerking erlangt en waarvoor verschillende onderzoekingen en besprekingen nodig zullen zijn, zodat in dit stadium het verstrekken van positieve gegevens niet wel mogelijk is. Op de gestelde vragen word evenwel gaarne ingegaan. In de eerst plaats leggen wij hierbij^) ter kennisneming over — daartoe in staat gestel door het bestuur van de Flakkeese Gemeenschap — een exemplaar van he adres van genoemde Stichting. Of het daarin opgenomen tijdschem van 5 jaren, biimen hetwelk deze vast verbinding- zou kunnen worden voltooid, zal kunnen worden aangehouden valt niet te zeggen. Dit hangt in de eerste plaats af van de technische uitvoering. Zoals bekend, is door ons Colleg een commissie ingesteld tot onderzoek van de mogelijkheid van aanleg deze vaste verbinding. Het laat zich aanzien dat het rapport niet lang meer op zich zal laten wachten en dat dan over mee gegevens, vooral de technische uitvoering betreffende, de beschikking zal zijn verkregen. Hoewel dus niet is te zeggen, hoevee

Hoewel dus niet is te zeggen, hoevee tijd de verwezeniyking van het plan za vorderen, kwam het ons gewenst voor het verzoek van de Flakkeese Gemeenschap in gunstige overweging te nemen Verwacht mag namelijk worden, dat een uitvoering in de geest, ais in het adre ontwikkeld, vele voordelen biedt en «I mogelijkheid opent het plan binnen nie te lange tijd te verwezenlijken. Nu di voorstel — mede op instigatie onzerzijd — is gedaan, meenden wij geen verdere uitvoering te moeten geven aan de in Uw vergadering aangenomen moties J P. van Praag c.s. Weliswaar was een gedocumenteerd prae-advies toegezegd inzake de oplossing op korte termijn van de moeilijkheden der bestaande veerverbindingen, doch dit heeft o.i. thans geen zin. Als een communis opinio kan toch gelden, dat een afdoende oplossing van het verkeers- en vervoersvraagstuk hie door verbetering van de bestaande veerverbindingen niet goed mogelijk is. Bovendien zouden daarmede zeer grote bedragen gemoeid zijn, terwql het nie denkbeeldig is, dat daardoor de bouw van een vaste verbinding op de lange baan wordt geschoven.

Voorts neemt ook hier het verkeer ondanks de vrij kostbare veerverbindingen, in sterke mate toe, getuige de door het veer Middelhamis-Hellevoetsluis vervoerde auto's, t.w.:

in 1939 9274 auto's. in 1949 49074 auto's. Bij een vaste verbinding mag ver

Bij een vaste verbinding mag verwacht worden, dat het asvervoer in sterke mate zal toenemen; immers de thans jaarlijks van het eiland af te voeren landbouwproducten bedragen ongeveer 240.000 ton, waarvan per schip ruim 90.000 ton, per tram ruim 30.000 ton, terwijl de rest per auto wordt afgevoerd. De aanvoer naar het eiland van duurzame consumptiegoederen en in de landbouw gebruikte productiemiddelen wordt geraamd op 150.000 ton. Maar ook al zouden de bestaande verbindingen worden verbeterd, dan nog blijven vele bezwaren bestaan, omdat het overzetten immer veel tijd zal blijven vorderen, ook in verband met de af te leggen lange weg, terwijl des winters steeds de kans blijft bestaan, dat wegens ijsgang de dienst moet worden stopgezet met alle nadelige gevolgen van dien. Een vaste verbinding heeft dan ook alleen al uit het oogpunt van tijdsbesparing en zekerheid zulke belangrijke voordelen, dat reeds uit dien hoofde het minder gewenst moet worden geacht om verbetering der bestaande verbinding in overweging te nemen.

Voorts brengt een vaste verbinding niet alleen de ontsluiting van dit gebied met zich, waardoor met minder bezwaar zal kimnen worden deelgenomen aan onderwijs en culturele bijeenkomsten

1) Inmiddels reeda vooruit gezonden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 juli 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

De vaste oeververbinding

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 juli 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's