Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Men moet zijn snelheid regelen naar de omstandigheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Men moet zijn snelheid regelen naar de omstandigheden

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

W. A. Neels te Melissant heeft vooi een weduwe een schuurtje zonder veigunning gebouwd. Waarom deed je dat? Ik wilde haar heipen. ƒ 7.50 of 3 d.h. Kan de weduwe helpen betalen? Dat zal wel niet, want ze is erg arin ƒ 4.— of 2 d.h. M. V. d. Groef te Melissant liet zijïi kind op school verzuimen. Mijn vrouw lag voor onderzoek in het ziekenhuis en toen moest hij tliuis wacli ten. Verd. had wel het hoofd gewaai schuwd, maar had alleen geen toesten. ming gevraagd. Uitspraak ditmaal geen straf. Eigen schuM

W. Flohil te Ouddorp reed op zware B.M.W. zonder licht en kreeg daardoor een ongeluk, ƒ 15.— of 6 d.h, Een hogere straf was hier wel op zijn plaats, maar verd. heeft reeds een lijfstraf gehad, aldus de ambt. Verd. verzocht om een berisping, omdat het ongeluk hem reeds ƒ 900.— had gekost, ƒ 10.— of 6 d.h.

Men moet zijn snelheid regelen naar de omstandigheden.

A. V. d. Doel te Dirksland bestuurdeeen auto met dimhchten, doch reed zo hard, dat hij zijn auto niet tijdig tot stilstand kon brengen en daardoor een niet voldoende verlicht voertuig ramde.

Hoe hard reed U? Ik denk van een goeie vuuftig. Door wie werd dat voertuig voor U bestuurd ?

Door Nipius. Was dit voldoende verlicht? Ik heb geen licht gezien. Wachtm. Velthuis, van de verkeers

Wachtm. Velthuis, van de verkeerspolitie te Dordrecht kon niet bepalen, waar of de stormlamp had gezeten en kon ook niet bepalen of het licht naar achteren of naar voren uitstraalde. De bestuurder moet in ieder geval zo

De bestuurder moet in ieder geval zo hard rijden, dat hij op ieder moment kan stoppen en dat heeft verd. in dit geval niet gekund, hetgeen verd. toegaf, want deze moest hard m de weer om zijn Ie-- ven te kunnen redden.

De Ambt. O.M. vond, dat verd. met een snelheid heeft gereden, welke niet toelaatbaar was.

In zulke gevallen moet men geen snelheidsmeter raadplegen, maar moet men de omstandigheden in ogenschouw nemen.

Men moet zijn snelheid regelen naar de omstandigheden. Eis ƒ 35.— of 14 d.h. De raadsman van verd., Mr den Hol

De raadsman van verd., Mr den Hollander merkte op, dat volgens de ambtenaar een snelheid van 55 km was toegelaten, maar volgens de ambtenaar moet deze hoger zijn geweest. Deze constructie is echter niet juist,

Deze constructie is echter niet juist, want niemand kan zeggen, hoe hard ot hij reed. Men mag de zaak niet omdraaien. De ambtenaar moet kunnen bewijzen dat verd. harder heeft gereden dan 55 km. Bovendien kon hij deze wagen niet zien, want deze was onverlicht. Men moet er echter rekening mede houden, dat men een onverlicht voertuig kan tegenkomen, merkte de rechter op.

Als men zo gaat redeneren, kan men zich beter in het geheel niet op de weg begeven.

De zaak wordt tot 9 Febr. aangehouden om getuigen te horen. K. J. Nipius te Sommelsdijk bestuur

K. J. Nipius te Sommelsdijk bestuurde het onverlichte voertuig, waar v. d. Doel was tegenop gereden.

Ik had een lantaarn welke naar vo ren geel en naar achteren rood licht uitstraalde. Deze verlichting was onvoldoende.

Deze verlichting was onvoldoende. Uit het corpus deliti dat ter tafel kwam bleek dit eveneens. De grootste ongelukken kunnen daar

De grootste ongelukken kunnen daaruit voortvloeien. Jullie zijn soms conservatief, wat zeer te prijzen is, maar in dit geval zijn jullie geheel mis.

Get. V. d. Doel te Dirksland had geer licht gezien. Na de aanrijding lag er een kapotte lantaarn op de weg.

Onverlichte voertuigen zijn een gevaar op de weg. ƒ 20.— of 8 d.h.

Heb je daar iets op te zeggen. Als de verlichtjng niet voldoende war heb ik niets te zeggen, ƒ 20.— of 8 d.h

lit spreek de waarheid A. J. de Geus te Dirksland reed met een jeep en wilde een haas verschalken Dat kan nooit, want de weg was ze glad als spek, zodat ik niet kon uitwijken. Het haas sprong echter in de sloot en toen heb ik het er met de slingei uitgehaald.

Neen, je hebt dat haas met die slin ger doodgeslagen! Niet waar, ik heb met die slinger he; haar uit de sloot gehaald.

Get. veearts Frijlink had het haa' gezien en kwam tot de conclusie, da het haas niet was doodgeschoten. D doodsoorzaak kon getuige niet vaststellen. Komen bij hazen veel beroerten voor'

Komen bij hazen veel beroerten voor' Bijna nooit, alleen na uitputting. Get. A. de Ruiter te Dirksland za' naast de Geus en vertelde dat het haat eerst onder de auto liep.

Wees voorzichtig, want je hebt het tegen de politie anders verklaard. Ik spreek de waarheid en het verbaa'

Ik spreek de waarheid en het verbaa' is onjuist.

Het haas zat niet links van de weg maar links, vloog toen In de sloot en de Geus haalde het eruit met de slinger. Je staat hier te liegen en dat is lie

Je staat hier te liegen en dat is liegen onder ede. Ik spreek de waarheid.

Mijn vaste overtuiging is dat je meinedig bent. Je hebt hier leugens en fantasie verteld.

De zaak wordt tot 9 Febr. aangehouden.

Het was St. Nicolaas C. Heestermans te Oude Tonge overtrad de arbeidswet door 6 arbeiders zonder toestemming te laten werken.

Het was enige dagen voor St. Nicolaas en het was zo druk. ƒ 37.50 of 15 d.h. Ik vind het verschrikkelijk zo'n zwa

Ik vind het verschrikkelijk zo'n zware boete.

Met die feestdagen kunt U van de 100 bakkers er 100 pakken. ƒ 20.— of 10 d.h.

A. Eezuijen te Goedereede fietste in een verboden slop. ƒ 3.— of 1 d.h.

Onwetend J. V. d. Houten te Goedereede overtrad de vestigingswet door vijgen, jam, krenten, enz. in voorraad te hebben. Wij verkochten deze artikelen ook op de bon. Daar had je toch geen vergunning

Daar had je toch geen vergunning voor. Na de oorlog werden deze producten

Na de oorlog werden deze producten ons toegewezen. Mosterd en chocolade toch niet?

Als ik in overtreding ben, ben ik dit onwetend. Verd. werd schuldig verklaard zon

Verd. werd schuldig verklaard zonder toepassing van straf.

Onvoorzichtig gerede L. J. Lisseveld te Dirksland hield met zijn vrachtauto niet voldoende rechts, waardoor een tegenligger tege. hem aanbotste. Voorts had verdachte'^ stuur een speling van 70°.

Get. C. Lodder te Ouddorp kv/am van het dorp en wilde naar De Punt. Op d Oudelandseweg kwam hij echter Lisseveld tegen, welke de bocht dusdanig, sneed dat een botsing onvermijdelijk wat Get. reed geheel rechts, maar desondanks was zijn auto zwaar L digd. ƒ 15.— of 6 d.h.

J. P. Wiegel te Melissant reed op zijn beurt aan de achterzijde tegen do auto van Lisseveld op. Verd. kon niet tijdig stilstaan, omdat zijn remmen niet deugden. Er was in het geheel geen remolie aanwezig.

ƒ 40.— of 16 d.h. 's Morg'ens functionneerden de remmen nog goed, volgens get. ƒ 25.— of 10 d.h. Fa. Soeteman te Herkingen had zijn

Fa. Soeteman te Herkingen had zijn brood niet voldoende toegedekt, ƒ 4.— of 2 d.h.

Kr. Vei'hage te Ouddorp had een lucht buks voorhanden, ƒ 10.— of 6 d.h. me vernietiging van het wapen.

Fr. Koedam te Dirksland had zich wikke toegeëigend ƒ 5.— of 1 d.h.

J. V. d. Velde te Sommelsdijk verleende geen voorrang aan het verkeer op een voorrangsweg. Get. L. V. Zanten te Middelharnis reed

Get. L. V. Zanten te Middelharnis reed op de Oudelandsedijk in de richting Dirksland met een snelheid van 37 ä 38 km. Ter hoogte van de Nieuwlandsedijk kwam plotseling een tractor met aanhangwagen de bocht om. Get. kon nog juist de tractor ontwijken, inaar bleef tn de modder aan de linkse kant ste ken en daardoor kantelde zijn auto. Get. Meiaard te Stad aan 't Haringvliet reed per fiets op genoemde dijk, V. Zanten haalde hem in en moest uitwijken voor een tractor van v. d. Velde met het bekende gevolg. Waar stond de tractor stil? De achterwielen stonden op de helft

De achterwielen stonden op de helft van de weg.

Het was een vreselijk gezicht merkte get. op. De ambtenaar achtte het bewijs ge

De ambtenaar achtte het bewijs geleverd en eiste ƒ 25.— of 10 d.h. en verzocht de rechter om over veertien dagen een principieel schriftelijk vonnis tr wijzen, waarmede deze accoord ging.

Hoogtevrees in vliegtuig onbestaanbaar

„Er zijn tal van mensen, die in meerdere of in mindere mate last hebben van hoogtevrees. Dit verschijnsel is louter psychisch en staat los van iedere aanleg. Het is begrijpelijk, dat zij, die aan hoogtevrees lijden, bij voorbaat al een afkeer van vliegen hebben," aldus Dr Fürstner, een van de medici van de Geneeskundige Dienst van de K.L.M., „Toch realiseren deze mensen zich niet wat hoogtevrees precies is. Immers, het staat vast dat het volkomen los zijn van de aarde, zoals dat bij vliegen het geval is, iedere aanleiding tot hoogtevrees ontneemt."

„Staan op een hoog gebouw of op een toren is heel anders dan zitten in een geriefelijke leunstoel in een besloten cabine, zelfs al bevindt het vliegtuig zich op 6000 meter hoogte. Wanneer men op een hoogte contact heeft met de aarde, kan men loodrecht omlaag kijkend, zich een voorstelling maken van wat er zoti kunnen gebeuren. Ook bergbeklimmers hebben hier vaak last van, maar hun angst wordt voor een groot deel gecompenseerd door de aangename bergtocht." „Bovendien is er een groot verschil bij het verticaal omlaag zien en kijken naar een ver verwijderd punt beneden. Vanuit een vliegtuig kijkt men zo goed als nooit verticaal omla,ag, omdat dit eenvoudig niet kan en zou kunnen, dan heeft dit los zijn van de aarde geen vat op de ontplooiing van de hoogtevrees. Zij, die hiervan last hebben, moeten maar eens »gaan vliegen, dan zullen zij het zelf ervaren."

Russische controleurs en militaire geheiimen

Het Tweede Kamerlid de heer Fens (K.V.P.) heeft aan de ministers van oorlog en marine en "van economische zaken schriftelijk gevraagd of het juist is, dat, o.a. in verband met de levering van schepen aan Rusland, Russische controleurs hier te lande worden toegelaten op verscheidene zeer belangrijke inrichtingen, ten dele ook op inrichtingen, waar met militaire geheimen wordt gewerkt, en dat deze Russische controleurs ons zg. op de vingers moeten kijken of wij onze verplichtingen wel goed nakomen ? Zijn de ministers bereid, indien het

Zijn de ministers bereid, indien het bovenstaande juist is, onverwijld maatregelen te treffen om aan deze zeer ongewenste toestand ten spoedigste een einde te maken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 januari 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Men moet zijn snelheid regelen naar de omstandigheden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 januari 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's