Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het Kijkvenster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Kijkvenster

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

OnnatuurUjkheiid in het spreken. Niet zeggen wat we weten, maar weten wat we zeggen.

Ivani mijn vorig venster heb ik een en r gezegd over de noodzaak om wèl ireken. Er zou een vermakelijke lijst allerlei onnatuurlijkheden zijn op te en die sprekers van diverse rang en zich eigen hebben gemaakt. en ontmoet in het dagelijkse leven 'gen, die bv. bij het bidden, of bi lezen in de Bflbel, of bij het spreover God en Goddelijke zaken een tuurlgke toon aannemen. Soms een •ktoon, en soms door op klagende 'merende wijze hun woorden t Dat men eerbiedig spreek of leest vut de H. Schrift is zee jielrik, maar waarom een ander lektoon aangenomen dan die, welk nature van onzen Schepper hebontvangen? Het aannemen van ee er stemgeluid of stembuiging ontiht meer, dan dat het stichting geeft heeft zijn eigen taal en wijze va iken; wat we er anders van make liets dan earicatuur. :et schone is ons taal­ en woordgeik is niet het buitennissige maar he one, het eenvoudige, het natuurlijk van het ware. ipgesmukte redeneringen voldoe Er zijn mensen, die spreken ni idat zij wat te zeggen hebben, maa wat zoeken te zeggen, oiyidat z leken moeten. Dat zijn holle klanke ige vaten klinken het hardst. Jchopenhauer verdeelt de schrijve drie klassen, eerst zulken die schrizonder te denken — deze klass t hij, is de talrijkste. Dan die deonder het schrijven — ook zeer ta Eindelijk zulken die gedacht heeer zij aan het schrgven gingen erst zelden. Dezelfde indeling k r veel openbare sprekers ongewijzi overgenomen, /e wijsgeer Plato in zijn tijd ree

/e wijsgeer Plato in zijn tijd ree ichreef de rhetors, dat ze schoner igslepender over elke zaak kond eken dan de deskundigen; door h lenaars­talenten wisten ze wit zwa praten. Plato noemde deze welsprdheid vleikunde, en stelde haar ©en lijn met de kookkunst, die ook ge hoger doel heeft dan de zinnen te strleii en de smaak te prikkelen. .Paulus, die ongetwijfeld met dat so rwlenaars in volksvergaderingen in cotact zal zqn geweest verwierp terec de bt'driegelijke en ijdele woorden mensi'hjke wijsheid, de oudwijfse falene zoals hij dat noemt. „Wij sprek niet met woorden, die de menseli wisheid leert, maar met woorden de Heilige Geest leert, geestelijke dgen met geestelijke samenvoegende." Kor 2 : 13.

De gave der welsprekendheid is va in de dienst der zonde misbruikt. Ne maar Rouseau, die een hooglied der volutie zong in bijbelstijl. In de gave het 'Voord zit een ongelooflijk, meevrende kracht. Denk maar aan Lamadie in 1848 van de trappen van .dhuis te Parijs de woedende volks » bedwong door de macht van jrd. Maar denk vooral ook aan ir, die met zijn machtige taal geh iropa wist te hervormen. En toch jther een eenvoudig man. Hij zei e zijn tafelgesprekken: ik predik v ongeleerden, voor de handswerken dan beval ik aan allen. eks en Hebreeuws bewaarde hij m hij onder geleerden was. Degel is sluit eenvoud niet uit, maar j Dat wordt door velen vergeten. WAARNEMER

knagende bumatische pijnen in al Uw leden (et ge in de oorzaak aantasten. oorzaak is als regel onzuiver bl gin daarom een Kruschen­kuur W ^Igk — die aansporende werking minerale zouten, die Kruschen en die de bloedzuiverende org dag na dag op toeren houden en dwede hun natuurlijke krachtige king geven. Als lever, nieren en iwanden weer op volle toeren hun fties verrichten, kunnen onzuiverhede het bloed zich niet meer vastzette armee is dan de oorzaak van nen in de kiem gesmoord, pem daarom Kruschen. Regelm hoe eerder hoe beter...

Poppen - verzameling van H.M. de Koningin wordt tentoongesteld

Reeds eerder maakten we melding van een te houden tentoonstelling van de poppenverzameling van Hare Majesteit de Koningin en van schilder­ en tekenwerk van de bekende Rotterdamse kunstenaar Marius Richters.

Deze tentoonstelling geschiedt onder de auspiciën van de Stichting voor Maatschappelijk Werk Middelhamis­ Sommelsdijk. De baten van de tentoonstelling komen ten goede aan de genoemde Stichting.

De tentoonstelling wordt gehouden gedurende het tijdvak 21 t.m. 26 Maart 1951 in de Bewaarschool (tegenover Hotel Spee) te Sommelsdijk. De tentoonstelling zal geopend zijn als volgt: Woensdag 21 Maart van 3.30—10 uu

Woensdag 21 Maart van 3.30—10 uu nam.; Donderdag 22 Maart van 2.30—10 uur nam.; Vrijdag 23 Maart van 2.30— 5 uur nam. en van 8—10 uur nam.; Zaterdag 24 Maart van 2.30—10 uur nam. Maandag 26 Maart van 2.30—5 uur nam De toegangsprijs is bepaald op ƒ 0.5 per persoon, voor schoolgaande kindere op ƒ 0.25 per persoon.

Voor schoolgaande kinderen bestaa gelegenheid in klasseverband de tentoonstelling te bezoeken buiten de genoemde uren. Hiertoe wende men zic tot de secretaris der Stichting de hee J. Knape Mz., Gemeentehuis Sommelsdijk.

De Theologische School in Djokja

2loals al eerder kon worden gemeld, zijn de gebouwen van de Theologische School in Djokja weer door de regering van Indonesië teruggegeven voor het eigenlijke gebruik. Helaas verkeren de gebouwen door alle lotgevallen, die ze in de laatste 8 jaren hebben ondergaan in een dusdanige toestand, dat ze moeilijk te gebruiken waren voor de lessen Na ingewonnen advies bij den Raad van Samenwerking beslopt de Commissie voor de Wederopbouw in luiquidatie aan het Curatorium van de school een voorschot van ƒ 30.000.— te geven uit d bevrijdingscollecte, die in 194g werd gehouden en waarvan de fondsen nog nie helemaal waren uitgeput, zodat de gebouwen snel kimnen worden hersteld e niet behoeft te worden gewacht op d afloop van de besprekingen, die met d regeringsinstanties worden gevoerd ove vergoeding van geleden schade. Bedoel besluit heeft onder curatoren en docenten grote vreugde verwekt.

GEEN KRANT ZONDER FOUTEN Waarlijk, tot op de huidige dag moe de krant nog gevonden worden, di naar buiten en ook naar binnen uit, zo der fouten is. En wordt zo'n krant oo gevonden — hetgeen we zeker niet gloven i— dan zou zij stellig niet, aa haar doel beantwoorden en mocht me slechts terugkeer van deze dwaling d weegs verlangen. Hetgeen natuurli niet wil zeggen, dat de krantenkolommen een circus ioo%\»n zijn of een aren voor boksers. (De Journalis

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 maart 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Uit het Kijkvenster

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 maart 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's