Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Adres van "De Flakkeesche Gemeenschap"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Adres van "De Flakkeesche Gemeenschap"

aan de Minister van Verkeer en Waterstaat betreffende tarieven en dienstregeling der Roti Tramweg Maatschappij

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door de Stichting „De Flakkeesche Gemeensciiap" is namens de 13 gemeenten van Goerree & Overflakkee, 40 andere publiekrechtelijke organen en 28 andere instanties, aan de Minister van Verkeer en Waterstaat te 's Gravenhage een adres verzonden met betrekking tot de nieuwe ingevoerde tarieven en de Dienstregeling der Rotterdamse Tramweg Maatschappij. Wij geven dit adres hieronder in extenso weer.

Situatie dodelijk voor het bedrijfsleven geacht

In de bladen wordt gewag gemaakt van het feit, dat de Rotterdamse Tramwegmaatschappij wegens uitzonderlijke stijging van de exploitatiekosten genoodzaakt is geweest een verhoging van haar vervoertarieven aan te vragen. Dit bericht heeft in de streken, die

door de R.T.M, bediend worden zeer veel onrust verwekt, zo ook op ons eiland.

In de krantenberichten wordt kenmerkend gesproken over uitzonderlijke stijging van de exploitatiekosten. Mag hier gevraagd worden of deze uitzonderlijke stijging wellicht te wijten is aan het totaal verouderde materiaal, waarmee gevaren en gereden wordt en wat uit de aard der zaak een uitzonderlijk hoog bedrag aan onderhoud moet vergen. Hier is het publiek in dubbele mate de dupe: in de eerste plaats dat het bediend wordt met geheel verouderd en versleten materiaal en in de tweede plaats, dat het voor deze bediening nog uitzonderlijk hoog moet betalen. In de krantenberichten wordt melding gemaakt, dat sedert de invoering der nu geldende tarieven de lonen met 10%% zijn gestegen, tervrijl een veel belangrijker stijging intrad in de materiaalprtjzen.

Het Plakkeese publiek zou zeker geen bezwaren opwerpen tegen eerl doorberekening van de verhoogde lonen in de vervoerprijzen, ware het niet, dat die vervoerprijzen te voren reeds uitzonderlijk hoog werden geacht.

Nog doet de R.T.M, het Voorkomen alsof het aan het publiek een bijzondere service verleend wordt door de enkele­reistarieven voor de tram en bussen niet te verhogen. Daarvan — zo wordt opgemerkt — zijn de prijzen van maand­, week­ en schoolkaarten afgeleid.

Wij kurmen ons niet onttrekken aan de gedachte dat hiermee de werkelijkheid niet wordt benaderd. Het reizend publiek zal als regel geen gebruik maken van enkele reizen. Verreweg de meeste reizigers keren dezelfde dag naar hun woonplaats terug. Degenen, die gebruik maken van maand­ en weekkaarten, maken slechts een gering percentage uit van het reizend publiek. Datzelfde geldt van de houders van schoolkaarten.

Dat er in de krantenberichten gesproken wordt over het zo weinig mogelijk treffen van het „weinig draagkrachtige publiek" achten wij een speculatie op sentimenten, welke beter achterwege kon blijven.

Hoe men de zaak van de tariefsverhoging ook wendt of keert het eenvoudige feit blijft, dat Flakkee in de Rotterdamse Tramweg Maatschappij een vervoersapparaat heeft, dat zeer veel aan de localiteit kost. Ve^l te veel in verhouding tot de geboden service, die geen service is. Wij menen dan ook de vrijheid met

Wij menen dan ook de vrijheid met klem bij Uwe Excellentie te protesteren tegen de ingevoerde tariefsverhoging en verzoeken Uwe Excellentie eerbiedig een nieuw onderzoek te willen gelasten, waarbij als leidraad wordt genomen, dat de door de Maatschappij geleverde prestaties met haar verouderd vervoersapparaat en de daarvoor te betalen personen­ en vrachttarieven tegenover elkander behoren te worden afgewogen.

Nog vragen wij Uwe Excellentie beleefd doch dringend aandacht te willen schenken aan de steeds verder gaande verslechtering van het vervoerswezen op ons eiland wat zich wel zeer de monstreert in de nieuwe ingevoerde winterdienstregeling. De fusie tussen de R.T.M, en de busdienst Buijsse heeft aan deze verslechtering zeer medegewerkt.

Wij dringen er bij Uwe Excellentie met klem op aan te willen bewerkstelligen, dat van Uwentwege het vervoerswezen van dit eiland aan een nauwkeurige studie wordt onderworpen en maatregelen worden beraamd om uit de impasse te geraken.

De nieuwe tariefsverhogingen en de nieuwe winterdienstregeling heeft in de gehele streek welke door de R.T.M, bediend wordt, veel stof doen opwaaien. Maar hier is sprake van een reeds jarenlang voortwoekerend bederf, dat nog zijn einde niet heeft gevonden. De klachten in de loop der jaren over de bediening van de R.T.M, geuit zijn legio: verouderd materiaal, slechte service, gevaar voor passagiers en goederen voor wat de veren betreft, onvoldoende capaciteit der veren, lange wachttijden voor automobilisten, en wat dies meer zij.

Moge de nieuw geschapen toestand voor Uwe Excellentie een aanleiding zijn om met kracht en voortvarendheid een oplossing te brengen voor het eiland, opdat het nog tijdig gered worde uit een situatie, waarvan gezegd wordt, dat ze dodelijk is voor het bedrijfsleven.

Het Bestuur der Stichting, w.g. RIJNDERS, voorzitter, v/.g. J. KNAPE Mz., secretaris.

Aan het slot van het adres waren enige voorbeelden van de jongste ingevoerde tarieven gehecht:

Veerdienst. Auto met chauffeur en 2 passagiers Middelhamis­Hellevoetsluis, retour (Ie klasse) ƒ 10.90 overzetgeld Vrachtauto van 4.25 ton met chauffeur, Middelhamis-Hellevoetsluis, retour (Ie klasse) ƒ 13.20 overzetgeld Autobus met 30 passagiers Middelhamis- Hellevoetsluis, retour (Ie klasse) ƒ 61.20 overzetgeld Traetor mei aanhangwagen en chauffeur Middelhamis-Hellevoetsluis, retour (Ie klasse) ƒ 16.50 overzetgeld Motor met zijspan en 2 personen Middelhamis-Hellevoetsluis, retour (Ie klasse) ƒ 6.50 overzetgeld Woonwagen met gezin van 4 personen

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Adres van

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's