Doel en werkwijze van het voortgezet Lager Onderwijs (V.G.L.O.)
Ledenvergadering Groen van Prinstererschool
Bestuur en leden der Gr. v. Prinstererschool kwamen Maandagavond jl. in het schoolgebouw in vergadering bijeen. De voorzitter. Da Goedhart, opende het samenzijn op de gebruikelijke wijze en heette de aanwezigen hartelijk welkom. Na het lezen der notulen gaf hij het
Na het lezen der notulen gaf hij het woord aan de heer R. Rijksen, leerkracht bij het voortgezet lager onderwijs, om over dit onderwijs een causerie te houden.
Spr. begon met op te merken, dat doel en werkwijze van het V.G.L.O. bij velen nog onbekend is en daarom achtte hij het gewenst inzonderheid hiervoor de aandacht te vragen. De psychologische en paedagogische zijde liet hij daarom rusten.
De Nederlandse Regering heeft hot 7e en 8e leerjaar opnieuw verplicht gesteld met de uitgesproken bedoeling dat daarvoor speciale (streek-)scliolen zouden worden gesticht of zelfstandige klassen zouden worden gevormd. (Dit laatste is op de Gr. v. Pr. school het geval.) Spr. ging niet uitvoerig in op de andere mogelijkheden van ontwikkeling, die het Nederlandse onderwijsstelsel aan de 13- ä 15-jarigen biedt. Feit is, dat er een hiaat is in deze mogelijkheden en dat er tot nu toe één schooltype ontbrak; een schooltype, dat als 't ware aangewezen is voor die jeugdigen, die (nog) niet bestand of geschikt zijn voor de bestaande vormen van voortgezet onderwijs en voor wie ook het N.O. niet de meest aanbevelingswaardige opvoeding geven kan., bv.: de politie-agent, de gemeente-werkman, de slager, de winkeljuffrouw, de landarbeider, de werkster, enz.
Zij hebben allen een vrije school nodig, nl. een school, die niet opleidt voor examen of diploma, die daardoor alle intellectuele ballast overboord kan gooien, die aan 't godsdienstig leven van de pubers steun en leiding geeft, let op de vorming van hun karakter, de fimctionering' van hun geweten; die aandacht heeft voor de ontwikkeling van het waarnemingsvermogen, de smaak, de gemeenschapszin, de behoefte aan toewijding, de lichaamsbeweging, de houding, de handvaardigheid ; ,,de zorgzaamheid, het overleg, initiatief en geduld ontwikkelen, terwijl vooral omzichtigheid en nauwkeurigheid worden opgevoeitl. „Kwaliteit is de grote eis van deze fase" (Prof. Dr. Rutten). Kort gezegd: het doel van dit schooltype is, die jongelui, die niet door een speciale aanleg voorbestemd schijnen voor M.O. intellectuele beroepen of speciale vakken, een training tot mens te geven In de ruimste zin van het woord. Om een indruk te geven, hoe men in
Om een indruk te geven, hoe men in een V.G.L.O. klas dit doel wenst te bereiken, verzocht spr. zijn gehoor hem in gedachten te willen volgen naar he klasselokaal van de meisjes, dat momenteel tijdelijk gevestigd is in de Chr School te S'dijk. Hij gaf dan in 't kor weer, hoe in de verschillende vakken onderwijs wordt gegeven. We doen enige grepen uit zijn cause
We doen enige grepen uit zijn causerie om ook onze lezers een indruk te geven, hoe in deze klas wordt gewerkt. Grote aandacht wordt besteed aan he Bijbollezen. Naar een rooster, door de meisjes zelf opgesteld, moet om beurte 's morgens voor de klas een gedeelte uit Gods Woord worden gelezen. De bedoeling is, dat dit gedeelte van te voren thuis wordt bestudeerd. Wat de bijbelvertelling betreft wordt zoveel mogelijk aandacht besteed aan vrouwelijke personen. Reeds behandeld zijn o.a. Ruth, Esther, Rcbekka, Rizpa.
Vaki^en als taal, rekenen, aardrijkskunde zijn regelrecht gericht op de practijk. Spr. gaf enkele voorbeelden vau sommen en taallesjes. Aandacht wordt besteed aan 't invullen van diverse formulieren, in gebruik bij de PT.T.; de leerlingen moeten thuisraken in tramen spoorboekjes; nu de watermetei zijn intrede doet in M'liarnis—S'dijk spreekt het vanzelf, dat de leerlingen de 3tand der meter moeten kunnen aflezen. Inderdaad is dan ook een watern'eter in het klasse-lokaal aanwezig geweest en zijn er sommetjes gemaakt met teveel gebruikte kub. meters en meterliuur. Binnenkort zullen de leerlingen ook leren telefoneren. Medewerking van de P.T.T. is bereids toegezegd. Brieven en briefkaarten moeten worden g'eschreven, nota's gemaakt van bakker, kruidenier of slager, enz. Alles gericht op de practijk! Spr. stond verder uitvoerig stil bij
Spr. stond verder uitvoerig stil bij liet vak handenarbeid. Het is niet de bedoeling om vakbekwame jonge mensen te vormen, daarvoor is het N.O., maar het gaat er om de leerlingen „redzaam" te malten. De jongens moeten leren omgaan met hamer, nijptang, zaag, enz. Daartoe krijgen ze lichte houtbewerking. Bewerlïing van licht karton staat eveneens op het programma. Kleine karweitjes in 't gezin moeten ze zelf kunnen opknappen. Spr. noemde talrijke voorbeelden, als: bevestiging van een stekker, 't monteren van een fitting in een schemerlampje, 't smeren van sloten en scharnieren, enz.
De meisjes krijgen minder handenarbeid, maar hebben daartegenover handwerken en huishoudkunde. Het vak handwerken omvat ondermeer: leren maatnemen, patroontekenen, mazen, stoppen, haken, stofversieren, verstellen, gebruik van naaimachine, breien van kinderjurlije, babyjasje, enz.
Het vak huishoudkunde heeft ten doel de meisjes practisch voor te bereiden in een eenvoudig gezin een goede hulp te kunnen zijn. Ze moeten eenvoudige menu's leren koken, leren tafeldekken en krijgen enige theoretische kennis van voedings- en receptenleer. Verder leren ze wassen, strijken, vouwen, dweilen, schi'otaben, zenaen, dag- en weekbeurt van de huiskamer, enz.
Tot slot behandelde spr. het werkelljkheidsondei'wijs, waarvoor ook enige lesuren per week zijn uitgetrokken. Dit onderwijs concentreert zich op een belangstellingscentrum. Zo is voor de meisjes kort geleden behandeld het project: ,,Rondom het ziekenhuis". Foto's, ansichtkaarten, plaatjes en artikelen uit de courant werden meegebracht en aan de hand daarvan werd onderling van gedachten gewisseld. Er werd gesproken over de vei-pleegsteropleiding, het A. en B. diploma, de aantekening voor kraamverzorgster, de diverse insignes werden getekend, de koortsthermometer behandeld, een temperatuurlijstje gemaakt en tijdens de gymnastiekles werd 't vervoer van gewonden beoefend. Alles zoveel mogelijk in overeenstemming met de practijk. Dit onderwijs opent tevens de mogelijkheid van excursies. Zo werd enige weken geleden een excursie gemaakt naar het in aanbouw zijnde kerkorgel der Ned. Herv. Kerk te M'harnis. De heer E. Leeflang was zo welwillend deskundige voorlichting te geven.
Na de behandeling van dit onderwerp volgde nog een prettige discussie.
Het Schoolverziujm Dhr C. P. Kijkuit, hoofd der school, kreeg de gelegenheid iets te zeggen over
„Het Schoolverzuim". Helaas moest dit onderwerp in mineur gesteld zijn omdat het ongeoorloofde schoolvei'zuim in een nog veel te grote mate voorkomt. De ouders beseffen in 't algemeen nog te weinig de plicht, die ze ten opzichte van hun kinderen hebben. Spr. bezag o.m. de toelatingsleeftijd der leerlingen en besprak tevens wanneer een leerling de school mocht verlaten. Aan de hand van de Leerplichtwet besprak de heer Kijkuit de verschillende manieren van geoorloofd verzuim, het zgn. ,,Landbouwverlof" en kwam tenslotte tot het ongeoorloofde verzuim. Ook op dit onderwerp volgde een le
Ook op dit onderwerp volgde een levendige gedachtenwisseling. Bij de rondvraag werd nog geïnfor
Bij de rondvraag werd nog geïnformeerd naar de uitbreiding der school en naar de bouw van de keuken voor het V.G.L.O.
Finantiële moeilijkheden belemmeren momenteel de uitvoering der plannen. Het hoofd der school sloot deze geanimeerde vergadering met dankgebed.
KAJLENDERS Wij ontvingen de bekende „Mamathalialendei-s" uitgave J. H. Kok N.V Kampen. De redactie van deze kalende is van Dr. H. J. Langeman, Ned. Herv predikant en Ds. J. Overduin, Ger. predkiant, beiden te Amsterdam. Deze verzorgden de voorzijde der blaadjes me Bijbelse meditaties. De achterzijde de blaadjes werd verzorgd door de bekende schrijfster Mevr. Sevensma-Themmen met een aantal oorspronkelijke korte verhalen. Verder bevat de achterzijde ontspanningslectuur vol afwisseling.
Het schild is ontworpen door de bekende illustrator H. Isings en stelt voo Paulus, gebonden staande voor Agrippa en Festus. De uitvoering is in fraaie kleuren, waardoor deze Maranatha-kalender weer een sieraad voor de huiskamer is geworden. De prijs is ƒ 1.90 Voor Zondagsscholen en Evangelisatiecommissie gelden op deze reeds lage prijs nog speciale condities. Het is raadzaam spoedig te bestellen, daar de oplage beperkt is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 november 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 november 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's