Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Reddingsboot "Koningin Wilhelmina" te Stellendam, redde bemanning van twee zeesleepboten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Reddingsboot "Koningin Wilhelmina" te Stellendam, redde bemanning van twee zeesleepboten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als men voorbij de huizen aan de Stellendamse haven staat en het zeegat uitkijkt ziet men een schip zitte~. niet ver uit de kust. Dat is de "Ganges", een der twee zeeslepers, waaromheen zich Vrijdag jl. een groot drama van ·de zee heeft afgespeeld. Een drama, dat Stellendam ïn rouw dompelde, omdat het leven van een der koenste mensenredders uit het dotp heeft geëist. Er is een verschrikkelijke strijd gevoerd van twee reddingboten tegen een kokende, verraderlijke zee, strijd waarmede veel mensenlevens gemoeid waren. De twee grote zeeslepers, Witte Zee en Ganges verkeerden op de Maasvlakte in bittere nood en de bemanningen moesten er af. De Koningin Wilhelmina uit Stellendam en de President Jan Leis uit Hoek van Holland snelden te hulp en de zeelieden van de slepers werden er voor het merendeel afgehaald en behouden 'in Hotel Mijnders te Stellendam gebracht. Maar de President Jan Lels verloor schipper Brinkman; de verbolgen zee eiste toch haar tol!

Schipper Arend Brinkman van de "Jan Leis" werd door overboord geslagen en· verdronk een grondzee

Het drama van Vrijdag begon met de rromst van een Panamees schip voor de Waterweg. Dat kwam. in moeilijkhedtm en vroeg sleepboot- hulp, die natuurliJk prompt verleend werd. De Ga.nges, een .zeesleipe1· van flinke afmetingen, en de Witte Zee, een sleper van kleiner, JII8ar nieuwer type, ging er op af en Wilsten vast te ~n. Het op het Noorderhoofd geslagen schip werd vlot gesleept, maar toen be~n het eigenlijke spel; beide slepers kregen een tros in de sehroef en werden hulpeloos door felle stormvlagen en een ziedende zee van de lnlga.ng van de Waterweg naar de beruchte Maasvlakte voor Voorne's llwst gedreven, naar het gebied van krullers en grondzeeën, van verraderlijke baniten en ondiepten. Beide sch~pen seinden op hun beurt om hulp en toen Zijn de twee reddingboten Konillb'>in Wilhelmina en President Jan Leis uitgevaren. Het is voor beide reddingboten een verschrikkeliJke tocht ~worden. 7Jo hebben het ons de mannen van de Koningin WUhelmina .zeil verteld.

"Nog nooit maaltte ik zulk bar weer en w'n zware zee mee!" verklaarde ons kapitein Willem de Jager van de Wilhelmina toen wij een ogenblik!je met hem konden praten temidden van de drultte van redders, geredden, nieuwsgierigen el\ ernstige familieleden in het hotel aan de bavenlmde van Stellendam.

Te half vier kreeg de bemanning van de Koningin Wilhelmina bevel om uit te varen. Na ongeveer een uurtje was tnen al bij de in nood verkerende slepers. De mannen van de r

De mannen van de reddingboot hebben het niet op zeeslepers begrepen! Zij zijn veel gevaarlijker dan een gewone koopvaarder met gladde scheepswánd. iDe slepers hebben dikke, heel brede berghouten overlangs en schipper De Jager wist wel dat hij daarvoor moest uitkijken. Als de "Köningin Wilhelmina" door zo'n berghout gepakt werd zou zij de diepte in gedrukt worden. Veel te overleggen en manoevreren was er natuurlijk niet. Er moesten mensen van de schepen gehaald worden en gezien het aantal diende men vast te maken. Men gooide een tros over, die werd op de bolders genomen, maar een zware zee sloeg de schepen uiteen en de dikke kabel brak als een twijndraadje. Toen moest het nog eens geprobeerd. Kortom, het is een verbeten gevecht geworden, doch waarin de mannen van de Koningin Wilhelmina hun doel bereikten. Zowel aan de Ganges als van de Witte Zee haalde men het merendeel van de bemanning weg. Het onmogelijke gelukte! Niettegenstaande de kokende zee en de zwaar slaande schepen maakte men vast, zowel in het ene als in het andere geval en '<ie zeelieden van de slepers kond~n overstappen. Zij behoefden niet eens een grote sprong te wagen. Geen hunner liep letsel van noemens op. Hoogstens was er een gekneusde knie of een pijnlijke hand.

De "Koningin Wilhelmina" kreeg averij

Roe moeilijk het geweest moet zijn en hoezeer de zee tekeer ging blijkt wel Uit het feit, dat de ,.Koningin Wilhelmina" een keer tot aan en tot tegen het sloependek van de Witte Zee werd gesmeten en dat de schepen meermalen tegen elkaar zijn gekwakt, daarvan vertoont de Koningin Wilhelmina nog de tekenen. De kop is ernstig beschadigd, de radio werkte niet meer, het vangnet werd gehavend en op meer plaatsen liep men averij op.

Maar met 18 man van de Ganges en 11 van de W~tte Zee en dus met het l'lli!ll vol geredden kwam men, nu vo?r de stonn uit en met de vloed mee, m een ommezien -van tijd naar Stellendam, Waar een grote menigte redders en zeelieden stond op te wachten. Natuurlijk ging er een zucht van verlichting door de massa toèn allen veili~:" aan land I stapten en bekend werd, dat er geen slachtoffer te betreuren viel. •

• Belangstelling van het Gemeentebestuur

Locoburgemeester Hoek - want burgemeester Van Knobelsdc;>rff was uitstedig - zorgde er direct voor dat alle mogelijke maatregelen getroffen werden om de aan land gekomenen van het nodige te voorzien. Hij werd daarin ijverig gesteund door de heer Troost, O,e waarnemend gemeentesecretaris. Van de overkant kwam de order dat de mannen van de reddingboten ten spoedigste van het eiland weg moesten, hoe eerder naar

huis hoe liever. En dus werd er al spoedig een bus van de R.T.M. opgeroepen, die even spoedig op de haven verscheen.

Vakmanschap en moed I

Rond de grote, ronde kachel in .Hptel Mljnders, kwamen de geredden op llun verhaal. Men nam een verkwikkende dronk om wat bij te komen. Dlrect moeten wij hierbij vertellen, <Jat wij geen nerveuze gezichten meer konden pemerken. Die kerels van de zeeslepers hebben vrijwel allen wel zo. het een en ander achter 'de rug, Ze zijn vertrouwd met de zee en ha.ar nukken, zij weten dat het gevaar groot is, telkens als zij uitgaan om een in nood verkerend schip op, sleep-touw te nemen. Ze zijn even hard als de mannen van de reddingboten als het gaat om water, storm en huizenhoge golven. Er werden al grapjes gemaakt door enkelen. Maar voor ·het merendeel waren deze mannen nog ernstig gestemd. In onsamenhangende zinnen kregen wij het verhaal van hun wedervaren, van het slepen van de Panamees, van de Witte Zee, die het eerst een tros in de schroef kreeg, waarna de Ganges ging helpen, om al na een ogenblik in hetzelfde lot te delen en verder van het wachten op de reddingboten en van de verschrikkelijke moeilijkheden, die de bemanning van de Koningin Wilhelmina moest overwinnen :voordat men vast gemaakt had en de zeelieden konden overkomen.

Alle zeelieden waren vervuld van de grootste bewondering en de diepste dank voor schipper De Jager en zijn helpers. Allen getuigden er van, dat het een ontzettend wilde zee is geweest. Vrijdagmiddag daar ,op de Maasvlakte en dat de reddingboot staaltjes van hoogste vakmanschap en moed ten beste heeft gegeven.

Tijdens het verblijf van de redders e:r;i geredden in Hotel Mijnders hoorqen wij al, dá.t er vermoedelijk toch een slachtoffer gevallen zou zijn. Voordat de Koningin Wilhelmina nabij kwam had men op de Witte Zee een man zien voorbij drijven. IJlings had men een lijn uitge-goold, maar de ongelukkige had die niet kunnen grijpen.

En vlak voordat de zeelieden in de buiten wachtende autobus stapten, kwam reddingboot machinist Van Seters met ·de droev:e tijding, dat zijn zwager, schipper Brinkman van de President Jan Leis over boord was geslagen en verdronken. Dat zette de gezichten opnieuw strak .en er viel een stil te ! ·

Een dappere redder .verdronk

De President Jan Leis verloor de schipper! Dat zette de bemanning van die reddingboot voorlopig buiten dienst. Een paar uren lang had die over de Maasvlakte gezwalkt, ot men misschien de drenkeling nog zou vinden. Het mocht niet zo zijn. De thuiskomst van de Jan Lels in Hoek van Holland was wel heel anders dan van de Koningin Wilhelmina te Stellendam.

Maar over de Maasvlakte bleven de stormvlagen gieren en kookten de golven voort over banken en ondiepten. En daar zaten nog de twee zeeslepers, ieder met een tros in de schroef en ieder met nog mannen aan boord. Daar kon ieder ogenblik weer om hulp geroepen wor- den. En deswege kwam het bevel, dat de

En deswege kwam het bevel, dat de bemanning van de Stellendamse red- dingboot onmiddellijk naar Hoek van Holland moest ·komen, .met de autobus met geredden mee, om dienst te komen doen op de President Jan Lels, temeer omdat de Koningin Wilhelmina toch niet aanstonds weer zee kon kiezen.

Met de grote laarzen onder de armen en de bultzakken over de schouders heb- ben we ze zien gaan. Direct weer bereid tot het bieden van hulp aan schipbreu- k elingen. Schipper De Jager, stuurman M. v. Soest en Aai de Jager. H. v. Soest KI. Roon en G. Roon. Alleen machinist W. v;m Soeters ging. niet mee; hij bleef bij de rouwende familie Brinkman.

Nog tijdens het verblijf van de door de Koningin Wilhelmina ger edde zee- lieden te Stellendam kwam ook het be- richt, dat de reddingboot President Wiersma uit Breskens naar hier zou komen en spoedig bleek dat schip reeds op weg. Het is Zaterdag uitgevaren om de :nog op de Ganges vertoevende kapi- tein Weltevreden en machinist 't Hart van boord te halen.

'Zaterdag is men er vanuit Hol!k van Holland in geslaagd om de Witte Zee naar binnen te slepen. Met de Ganges_ lukte dat evenwel niet meer én thans zit dat schip, zoals wij hierboven reeds aangaven, dicht bij het Goereese Ga t.

Bij de pogingen om de laatste mannen van de Ganges te halen heeft de Presi- dent Wiersma eveneens aver ij opgelopen en wel aan het achterschip.

De kapitein en de machinist zijn zon- der verdere wederwaardigheden in Stel- Iendam aBn land gebracht en beiden zijn onmiddellijk met een auto naar Maas- sluis vertrol{ken.

De Koningin Wilhelmina is Zaterdag naar Vlaardingen, naar de werf, ver- trokken om te repareren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 januari 1952

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

De Reddingsboot

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 januari 1952

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's