Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De A.N.W.B. opent campagne tegen verontreiniging van de natuur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De A.N.W.B. opent campagne tegen verontreiniging van de natuur

Slagzinprijsvraag als inzet

3 minuten leestijd

De A.N.W.B. heelt besloten tot het voeren van een campagne tegen de weer hand over hand toenemende verontreiniging van natuur en landschap.

De bond acht deze nieuwe actie, op grond van de In het afgelopen seizoen opgedane ervaringen, een volstrekte noodzaak.

Terwijl Nederland steeds armer wordt aan recreatieruimte doen — naar de practtjk alom uitwijst — tallozen hun best alles wat op bos, heide of strand lijkt, in afval hopen te veranderen. Parken en plantsoenen, lanen en weg

Parken en plantsoenen, lanen en wegbermen, voor het publiek opengestelde landgoederen etc. vertonen na elke mooie dag de sporen van een bezoek, in de vorm van weggegooide papieren en kranten, sigarettendoosjes, ijscartonnetjes, sinaasappelschillen en pindadoppen. Vijf en twintig jaar geleden heeft de

Vijf en twintig jaar geleden heeft de A.N.W.B. eveneens tegen deze nationale kwaal stelüng genomen, onder het populair geworden motto:

„Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen.

De eigenaar van het bos de schillen en de dozen".

Deze campagne heeft toen allerwege weerklank gevonden, men reageerde spontaan op de oproep van de Bond en voor het succes mag wel tekenend heten dat men dit vertrouwde rijmpje nog niet vergeten is.

De „schillen en dozen" zijn er echter weer volop, en slechts een nieuwe algemene actie kan — naar de mening van de Bond — aan de huidige massale verontreiniging paal en perk stellen.

De A.N.W.B. zal in het nieuwe seizoen deze campagne op uitgebreide wijze voeren en daartoe de medewerking van overheid alsmede van verschillende organisaties en instanties inroepen.

Als inzet hiervan heeft de Bond thans een Jirljsvraag uitgeschreven voor een slagzin, welke als motto voor de actie kan dienen. Drie prijzen van resp. ƒ 260; ƒ 100

Drie prijzen van resp. ƒ 260; ƒ 100 en ƒ 50 worden hiervoor uitgeloofd.

Beoogd wordt een beroep te doen op het publiek om b.v. na picknick of kamp papieren, lege dozen, resten van maaltijden etc. niet te laten liggen, maar mee te nemen of op te ruimen. Geen verpakkingen van sigaretten, chocolade, ijsjes e.d. onder het rijden of wandelen weg te gooien, maar afvalmanden te gebruiken daar waar deze staan.

Kortom, natuur, landschap, wegen en straten schoon te houden.

De A.N.W.B. vraagt een slagzin die dit streven op korte en kernachtige wijze weergeeft. Deelneming daartoe staat voor iedereen open. iDe beoordeling en de toekenning van de prijzen geschiedt door de directie van de A.N.W.B. De inzendingstermijn van deze prijs

De inzendingstermijn van deze prijsvraag sluit op 15 Januari 1953.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 december 1952

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

De A.N.W.B. opent campagne tegen verontreiniging van de natuur

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 december 1952

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's