Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een niet aanvaard oordeel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een niet aanvaard oordeel

7 minuten leestijd

Maar hy was in de ogen zijner schoonzonen als jokkende. (Gen. 29 : 14b)(Gen. 29 : 14b)

Onze geschiedenis verhaalt ons dat Loth de zoon van Haran de broeder van Abraham, na de dood van zijn grootvader Therah, enige tijd bij zijn oom Abraham bleef, en hem in zijn omzwervingen volgde. Nadat ze uit Egypte teruggekeerd waren wegens het weiden van het vee, ontstond een grote twist tussen de herders van Loth en Abraham, hetwelk aanleiding gaf dat deze beiden van elkander scheiden.

Als oorzaak hiervan liet Abraham Loth kiezen waar hij heen wilde trekken. Loth had aan Abraham de keus moeten laten, daar Abraham de oudste was. Maar wat gebeurde? Uitgelokt door de bekoorlijkheid en de vruchtbaarheid van de landstreek van Sodom, doet hij eerst de keuze. Abraham stemde toe en Lot ^ng heen en sloeg zijn tenten aldaar op. Maar, hoe bekoorlijk deze landstreek was, zo bedorven waren deszelfs inwoners, de Sodomieten. Ze maakten zich aan de allerschandelijkste en onnatuurlijkste ontucht schuldig, waar van de naam reeds met afschuw vervult. Daar hun wanbedrijven met zulk een onbeteugelende euvelmoed bedreven werden, dat ze tot de hemel om wraak riepen, zo besloot de Heere, dit verhard en onverbeterlijk volk te straffen, en de steden Sodom en Gomorra .om te keren. Maar, de Heerex had nog een Loth in deze stad, die, ofschoon zelf ver weg in de praktijk van het genade leven, krachtens de onveranderlijke liefde Gods zou uitgeleid worden Want Loth kwelde zijn rechtvaardige ziel, ziende al de goddeloosheid. Daartoe zond de Heere Zijn Engelen, om aan Loth de ondergang van de steden bekend te maken maar tevens Zijn genadige wil, om Loth en de zijnen te verschonen, en gelegenheid ter ontkoming te geven.

Loth verwittigde zijn ganse gezin van het naderend oordeel, en besloot met deze waarschuwende woorden; Maak u op, ga uit deze plaats, want de Heere gaat deze plaats verderven. En wat doen p„ riP7o qri^oon7onen' Loth was in hun ogen als jokkende. Wat betekent dat? Zij geloofden niet alleen niets van hetgeen waarvoor hij hun waarschuwde, zij trokken zich niets aan van het onheil dat hun boven het hoofd hing, maar ze hielden bovendien zijn waarschuwing voor belachel^'ïc. Het was hun aahdacht niet waardig. Zij spotten zo wel met de bedreiging, die hun gedaan werd, als wel met de gunst en verschoning door hun schoonvader verklaard.

In Lucas 17 verklaart Christus hoe het leven was toen de Heere het oordeel voltrok, en Loth uit Sodom uitgeleid werd. Ze aten, zij dronken, zij kochten, zij verkochten maar ,op de dag toen Loth van Sodom uitging, regende het vuur en sulver van de hemel, en verdierf ze allen. Denk dat eens in lezer, wat dat geweest is. De zonen van Loth maken deze verwoesting mee Nu zien ze, maar te loat, dat het maar al te zeer ernst was, hetgeen zij voor een jok (een leugen) beschouwden. Nu moeten ze eindelijk hun lichtzinnigheid met de dood boeten, maar wat erger is verloren gaan, voor eeuwig verloren.

Heeft deze geschiedenis ons wat te zeggen lezer? Ja zeker. De lichtzinnigheid waar over hier geschreven wordt, wordt die niet gevonden in de wereld? Hoe de hele wereld zich opmaakt in het gemis van het gevoel van de ernst des levens? Neen het kopen, en verkopen enz is geen zonde. Maar, het naderend eindgericht (dat zeker komen zal) wordt niet geloofd.

Dat we allen gedagvaard zullen worden voor de rechterstoel van Christus, om rekenschap te geven van onze daden is helaas bij velen belachelijk. Is de Heere niet vrij van de mens? In Amerika staan grote borden langs de weg, ja zelfs op rotsen geschreven, waar in verschillende bijbelteksten wordt aan gegeven wat nodig is, om het oordeel Gods te ontvlieden. Al gaat men dan nooit naar de kerk, het wordt de mens toch aangezegd! De wereld komt er niet onderuit en ook de kerkmens niet. Men hoort spreken en het wordt gepredikt dat we allen gezondigd hebben, de heerlijkheid Gods derven, bedorven, en voor God verdoemelijk zijn. Dat we de dag van onze dood niet weten, maar dat er een opstanding der doden wezen zal. En een dag waarop God de aardbodem door Jezus Christus rechtvaardig zal oordelen. •En geloven we dat? Waar de Gods

•En geloven we dat? Waar de Godsgezanten nog biddende ons toeroepen: Laat U met Qod verzoenen, waarom zoudt ge sterven? O, is het met ons niet gelijk de schoonzonen van Loth, in onze ogen als jokkende? Waar komt het toch vandaan, dat de mens het niet gelooft? Dat de mens de dood verkiest boven het leven? Dat de mens zich liever doodzondigt met de schoonzonen van Loth dan in te vallen voor God'' Is het niet, lezer, dat de mens niet gelooft dat hij een zondaar is? Dat hij niet gelooft dat God rechtvaardig is? Dat hij niet gelooft, dat de Heere buitm Christus een verterend vuur is?

Wo lachen erom. Dat openbaart de praktijk van het leven. En dan als het straks sterven wordt, hoe zal het dan zijn? Zal het dan met ons zijn als met die mannen van Sodom? Te laat, voor eeuwig te laat.

Wat is de val in Adam toch ontzettend. Wat is de zonde toch verschrikkelijk. En dan.?

Het wordt ons nog aangezegd: Dat er een weg der ontkoming is. Een weg der behoudenis in Jezus Christus. Maar vooral voor ons die gewaarschuwd zijn, zal het straks ons oordeel verzwaren: Die de weg geweten en niet bewandeld liebben, zullen met dubbele slagen g2- SMgen worden.

Loth werd uitgeleid, behouden. De Heere kon het oordeel niet eerder voltrekken, of Loth moest behouden were-u uil Sodom. Was Loth beter? In zicnz^lf aangemerkt niet. Het was zijn ei'^en schuld dat hij in die ellende gekomen wat). En dat is Iiem 'tot schuld geworden vooi God, reken daar maar vast op Loth had iets anders geleerd dan alleen maar te eten en te drinken. Hij had een rechtvaardige ziel. De zonden kv^elden hem.. Hij had geleerd wat zonde was. Al staat er dan van hem ges''hreven: dat hij vertoefde. Dat zijn arme zj.el nog zoveel van het aardse cvernield Hij was een gekende van eeuv/igheid, en een opgezochte in de tijd. HM leren geloven dat God rechtvaardig was, Die geen gemeenschap kan hebben met de zonde. Maar' ook geleerd uit gen.ide dat God in Christus een blik in gun-t op hem geslagen had. Dit is vast, dat Lith menigmaal gevreesd heeft, ziende op zichzelf, en om zich heen, dat God komen moest met Zijn gerichten. Vandaar, Hl] heeft ze geloofd. En het grootste wonder is voor hem geweest, dat hij riet mede omgekomen is. Want ziende 00 zichzelf en op zijn bestaan voor God, kon hij niet anders dan het oordeel inwachten. V/at een meevaller! Hij moest met

V/at een meevaller! Hij moest met al Gods volk van meevallers leren leven Hoe groot is het voor Gods ware volk, als hen in de tijd de weg der verlossing in Christus geopenbaard of toegepast wordt. Loth moet eerst uitgeleid worden. De Heere kon van Loth niet meer af. O, wat een voorrecht! '',Volke Godsgerichten er dan ook zullen geopenbaard worden in een ondergaande wereld, die snel loopt naar het eindgericht, de Heere zal ze leiden door Zijn raad, en eeuwig opnemen in Zijne heerlijkheid.

O, lezer, leg het niet naast U neer. Hii komt. Hij komt om de aarde ts richten O. beschouw het niet als jokkenop. Voor dat ge zeggen zult, met de schoonzonen van Lotn. Te laat.

Maar voor de Loth's zal het zijn. voor eeuwig behouden.

Norwich, Canada. Ds. G. Zwerus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1958

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Een niet aanvaard oordeel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1958

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's