Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een gelukkige balans

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een gelukkige balans

2 minuten leestijd

Er zat de laatste jaren maar steeds een stijgende curve in de statitstiek van de verlveersongelukken Die is nu gelukkig doorbroken. Dank zij de invoering van de maximumsnelheid voor de bebouwde kom. In Rotterdam heeft men de balans eens opgemaakt over de laatste drie maanden.

Drie maanden met de maximumsnelheid. Een verheugend feit is geconstateerd kunnen worden. Het aantal dodelijke ongelukken is in die periode met niet minder dan 59 procent gedaald, vergeleken met de cijfers over een gelijke periode van het vorige jaar. De absolute cijfers. Het vorige jaar over de betreffende periode van drie maanden 22 dodelijlve aanrijdingen en dit jaar 9 dodelijlie aanrijdingen. Een verheugend feit, 12 mensen minder door het verkeer gedood. En dat in één stad. Daarmede is het mogelijke ongerief van de maximumsnelheid meer dan vergoed. Een gelijksoortig beeld vertoont het verkeer in Amsterdam. Ook in die stad bleek dat over november het aantal ernstige verkeersongelukken aanzienlijk was gedaald.

In november 1957 gebeurden daar 257 verkeersongelukken minder dan in 1956. De invoering van de maximumsnelheid blijkt goede gevolgen te hebben. En dat nog wel in onze grote steden, waar men juist vanwege bet oponthoud, het vormen van files daar sceptisch tegenover de maximumsnelheid stond. Het stemt tot blijdschap dat de stijgende lijn van verkeersongelukken doorbroken is. Maar we zijn er nog niet Alle krachten dienen ingespannen t." worden individueel en door de overheid om het verkeer veiliger te maken. Wat heeft het niet een moeite gekost om de maximumsnelheid in de wet te krijgen. Wat een tegenstand is overwonnen moeten worden Al wat het verkeer veiliger kan maken, dient toegepast te worden. De vele doden, ja elke dode is een niet te aanvaarden offer voor het verkeer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1958

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Een gelukkige balans

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1958

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's