Druk bezochte ouderavond in de Technische School
Meer dan 200 ouders kwamen woensdag bijeen om gezamenlijk met de leraren over algemene jeugdproblemen van gedachten te wisselen — niet alleen met betrekking tot het technisch onderwijs, maar ook de noodzaak tot een betere vrijetijdsbesteding en de gevaren waaraan de jeugd bloot staat, kwamen in het geding — al werden uiteraard geen afdoende oplossingen gevonden, het feit van het aan de orde stellen waardoor men over deze zaken in ieder geval gaat denken, is reeds een enorme winst! !
Imitering bedrijf
In het begin van de avond begroette de directeur van de school, de heer J. S. Göbel, in het bijzonder de ouders van de nieuwe leerlingen. Hij wees waarbij op de geheel andere geest in een bedrij f sschool, waar men zoveel mogelijk de praktijk imiteert, zonder het ODVoodende element verloren te laten gaan.
Te laat komen, absenteren, gedrag in school worden bezien in het licht van het a.s. beroep dat de jongen koos. Een futiliteit waar men in het bedrijf geen vrij voor vraagt of krijgt, geldt evenmin als excuus op school.
Aankweken van zelfstandigheid
Eenzelfde lijn wordt getrokken ten aanzien van de verantwoording voor de opgedragen taak, verleend materiaal, kostbare machines of gereedschap.
Zelfstandigheid en plichtsbesef dienen te worden aangekweekt door middel van aan leerlingen toevertrouwd magazijnbeheer en belangrijke opdrachten.
Sportief en kameraadschappelijk gedrag onderling worden gestimuleerd in groepstaken, terwijl vooral de lessen in lichamelijke oefening hierop zijn ingesteld.
Het bedrijf eist maatschappelijke vorming.
Het bedrijfsleven eist, meer dan alleen vakkennis, werknemers met een algemene maatschappelijke vorming: kennis van de rechten maar ook plichten van de burger in zijn werk, omgeving en gezin.
Hij moet zich behoorlijk kunnen uitdrukken in spraak en schrift. Dit is juist zo buitengewoon belangrijk voor de jeugd op Goeree en Overflakkee, die in de naaste toekomst veel met de „overkant" te maken zal krijgen.
Studiebeurzen
Daarna werd de aandacht gevraagd voor de mogelijkheden van verdere vakopleiding na de Technische Dagschool: U.T.S., M.T.S., Machinistenschool enz. of opname in het bedrijf (opleiding voor vakdiploma's via het z.g. Leerlingenstelsel). Vele vragen werden beantwoord, vooral toen het onderwerp studiebeurzen aan de orde kwamen. Nog dit kalenderjaar zullen de leraren gezamenlijk hun adviezen aan de ouders kenbaar maken wie geschikt is voor het bezoeken van zo'n aansluitende dagschool.
Verdere opleiding steeds mogelijk
Duidelijk stelde de directeur dat voor een geschikte leerling deze weg openstaat, mits de ouders niet op het standpunt staan: nu moet de jongen maar gaan verdienen als financiële steun in het gezin. Ondanks verschillende opmerkingen van ouders, dat het in hun geval nodig zal zijn, toonde spreker aan dat de tegenwoordige sociale voorzieningen voor behoeftige weduwen enz. dusdanig zijn (of kunnen zijn indien men zich maar tot de juiste instanties wendt), dat de opleiding van het kind kan en moet voorgaan ! Hij zegde alle steun toe bij incidentele gevallen, indien men zich maar tijdig (voor 1 febr a.s.) tot hem wendt. ,.Schoolbestuur en desnoods het gehele Nijverheidsonderwijs staan achter U !" was zijn betoog
Vergoeding reiskosten enz.
Uitgebreid werden de ouders ingelicht omtrent de maatstaven voor een tegemoetkoming in de kosten van reizen, boeken enz. welke reeds nu vooi het bezoeken van een technische dagschool bij hot Rijk kunnen worden aangevraagd. Van belang is daarbij het gezinsinkomen (ook voor verdienende kinderen) en de woonafstand tot de school
Altijd huiswerk
De leraar voor de algemene vakken (talen, wiskunde e.d.) leidde de bespreking over de gezamenlijke huiswerkcontrole door de ouders op huisweik en gemaakt repetitiewerk. Men besloot op de oude voet (inzage van repetitieschriften en huiswerkagenda door de ouders) te handhaven. Duidelijk stclae de spreker dat een leerling stellig minstens V4 uur per schooldag huisweik heeft: niet alleen leren voor de volgende dagen, maar vooral repeteren wat vanaf de eerste schooldag werd geleerd! Nimmer kan een leerling zeggen „ik heb geen werk" betoogde de heer Snitjer met klem.
Verdwazing in de sport
Lange tijd werd van gedachten gewisseld over het nut van film en sport in dienst van het onderwijs. Ondanks zeer verschillende meningen hierover werd men het eens dat sport, mits als middel cm saamhorigheid en teamwork te bevorderen, een aanwinst kan zijn voor het onderwijs. Zowel van de kant van directie, leraren als ouders werd gewaarschuwd tegen uitwassen: betaalde voetbal, verdwazing in de strijd te willen winnen. Het werkelijke doel, een goede geest in een gezond lichaam en correctie van te weinig gebruikte spieren (beroepsziekten door de tegenwoordige eenzijdige lichaamsbeweging m het moderne routinewerk), gaat dan verloren.
Uit de ouders kwam vooral de wens naar voren dat ook de leraren moeten trachten de jongens er op te wijzen dat er meer takken van goede bezigheden (dammen, korfbal, kennis van de natuur enz.) bestaan dan alleen de uitslagen van de voetbaltoto.
Vrij etij dsbesteding
De ouders werden vooral geattendeerd op de noodzakelijkheid meer lijd en aandacht te wijden aan de vrijetijdsbesteding van hun kinderen. Het is niet voldoende een (vaak te ruim) zakgeld te geven, maar men dient toe te zien wat er mee gebeurt! Stimuleei een goede hobby, het doet er niet toe wat (houtsnijden, aquarium, dieren, muziek, gezond verenigingsleven enz) Dit is belangrijker dan extra geld veidienen (dans om het gouden kalf !) Laat de wat oudere jongen en jeugdige mannen zich geven aan jeugdwerk: help in knutselclubjes via kerk of buurtvereniging e.d.
Een krachtig beroep deed de directeur op alle ouders in hun eigen kring, hetzij als lid van gemeenteraad, kerkcollege, jeugdverenigingen, politieke partijen, steeds te hameren op de behoefte van steun aan goed jeugdweik in het algemeen.
Kegelmaat heilzaam voor de mens
Drs. A. D. Schilt, psycholoog in dienst van het Departement voor O., K. en W., sprak aan het slot van de avond. Hij uitte zijn bewondering voor de gezonde orde op de school: geen kadaverdicipline, maar de voor de jeugd zo belangrijke regelmaat beheerst de gehele schoolhuishouding. Hij wees de ouders er op, dat in het gehele dagelijkse leven. van baby tot volwassene, regelmaat m maaltijden, bedrust, werken en ontspanning heilzaam is.
Departementale waardering voor Goeree en Overflakkee.
Ouderbij eenkomsten zoals deze avonden zijn zeldzaam. Hiermede kan dit eiland zich gelukkig prijzen. Een bevolking die zo meeleeft met de opleiding van de jeugd, kan zonder zorgen de toekomst ingaan.
De directeur dankte de heer Schil' voor dit compliment en hoopte dat c goede dingen over Goeree en Overflakkee naast de vele ware en onjuiste kritiek op het eiland nu ook eens in de publikatie van de landelijke pers ha^'' weg zal vinden !
Om half elf werd deze vruchtbaie avond beëindigd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 1959
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 1959
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's