Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Binnenscheepvaart 1958, geen reden tot onverdeelde vreugde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Binnenscheepvaart 1958, geen reden tot onverdeelde vreugde

Duwvaart niauwe vorm van vlagvertoon?

5 minuten leestijd

Kr is geen reden tot onverdeelde vreugde, over hetgeen 1958 voor de Nederlandse binnenvaart heeft gebracht, aldus de voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Dordrecht en Omstreken in het zojuist verschenen jaarverslag over 1958. Het totaalbeeld van het jaar is niet slecht geweest, zo gaat ir. R. A. Jas verder. Hoewel het jaar niet rooskleurig inzette, was toch in het verdere verloop reeds enige vooruitgang te bespeuren, terwijl het najaar zich als sluitstuk kenmerkte met de grootste bietencampagne, die we ooit gekend hebben. In het najaar kreeg de internationale vaart weer de omvang van 1956, waarbij evenals thans de scheepruimte dringend nodig waren.

Ir. Jas komt echter tot de conclusie, dat het afgelopen jaar het hechter en gezonder maken van de Ned. binnenvaart weinig verder heeft gebracht. Wil men het grootste vervoersbedrijf in ons land, wat de binnenvaart dan toch is, een gezonde taak toebedelen In de vervoerssector van het te unificeren West- Europa, dan moeten belangrijker maatregelen worden genomen. De schuchtere voorstellen van de door de regering ingestelde verkeerscoördinatie-commissie om een begin te maken met het bevorderen van nieuwbouw, werden door de regering aan het eind van het jaar opzi3 geschoven. Men ging weer door met het oude materiaal te motoriseren, omdat het huidige belastingstelsel de binnenvaart geen gelegenheid biedt 6m tot moderne nieuwbouw over te gaan en mede hierdoor de binnenvaartvloot ook buiten onze grenzen die naam te doen houden, die wij in Europa voerden. Op lange termijn gezien zal blijken, dat dit onverwachte „schipperen" met gewettigd is en dat men roofbouw pleegt op het geïnvesteerde kapitaal.

Duwvaart

Sprekende over de duwvaart rijst bij ir. Jas de vraag of ondanks de bestellingen van nieuwe duwboten de duwvaartproeven in eerste instantie wel geslaagd zijn, of dat wij hier meer te maken krijgen met een nieuwe vorm van vlagvertoon van verschillende landen, die deelnemen aan het vervoer op de Rijn. Het experiment verdient zeke belangstelling en de duwvaart moet haar kans hebben, maar toch moet niet licht gedacht worden over de omvang van een duweenheid en de ruimte, die zi] van het vaarwater opeist. Met bijzondere belangstelling denkt ir. Jas terug aan de brug over de Oude Maas, die mede door haar geringe hoogte een sta in de weg zal blijken voor de duwvaart, komende van het Botlekgebied. Verder wordt nog geschreven over de geringe kadelengte van Dordrecht, waarop door de duwvaart nog een versterkt beroep zou worden gedaan. Over de Rijnvaart staat in Ijet verslag, dat de pools bijna onveranderd gehandhaafd bleven en de vrachten in deze pools redelijk waren.

Spoorbrug Oud© Maas

Op verzoek van de Kamer besloot de directie Bruggen van Rijkswaterstaat tot een verbetering van de verlichting van de doorvaartopening in de spoorbrug over de Oude Maas, bestaande aan de oostzijde en een verplaatsing van het groene licht op het landhoofd naar de uiterste hoek aan de waterkant, terwijl aan de westzijde een duidelijke markering ter weerszijden zou worden aangebracht.

Met vreugde wordt ook vermeldt de bijzonder feestelijke ingebruikneming van de Industriehaven op 5 september, waarbij H.M. ' de Koningin aanwezig was. Hoewel deze haven eerst over enkele jaren zijn functie volledig kan vervullen, zullen de voorlopige verwachtingen niet worden beschaamd. De toekomst van de vaarweg naar zee is afhankelijk van de beslissing, die genomen zal worden over de al dan niet afsluiting van de Oude Maas, welk vraagstuk thans in studie is bij de commissie van deskundigen, die staat onder leiding van prof. ir. P. P. Jansen. Op deze wijze is in elk geval verzekerd, dat de Dordtse belangen ten volle in de overweging omtrent de te nemen beslissing, zullen worden betrokken.

zeesche­ Het aantal binnengekomen pen bleef vrijwel op peil.

' Scheepsbouw

In het jaarverslag wordt ook in het kort gesproken 'over de scheepsbouw. Men tekent hierbij aan, dat de vooruitzichten in het algemeen ongunstig worden beïnvloed door: 1. de lage vrachttenmarkt", 2. de grote kolenvoorraden en ten 3e de lage schrootprijzen. Door de vrij grote s^pecialisatie betekent dit niet, dat ook de vooruitzichten over de gehele linie somber zijn.

De activiteit in de scheepssloperijen was zeer groot. Het aanbod van sloopschepen was ruim voldoende en de afzet van schroot was bevredigend, zij het dan ook, dat de gevolgen van een weifelend beleid van de Hoge Autoriteit van de E.G.K.S. de verkoop verschillende maanden stagneerde. De enorme daling van de schrotprijs op de wereldmarkt, en speciaal in West-Europa, gaan samen met een zeer geringe vraag naar deze grondstof.

Verlauglijst

Op de verlanglijst van de K. van K. blijven volgens het jaarverslag, nog staan, de versnelde overbrugging van het Haringvliet tussen Numansdorp en Ooltgensplaat (rotonde); de uitvoering van de werken, verbonden aan de verbetering van het Linge-tracé bij Gorinchem, een snelle bouw van een nieuwe Baanhoekbrug, waarbij tot slot wordt aangetekend dat het wel zeer betreurenswaardig is, dat deze vaste verbinding tussen Dordrecht en de Alblasserwaard zo in de lange baan hoek komt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 1959

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

Binnenscheepvaart 1958, geen reden tot onverdeelde vreugde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 1959

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's