Jaarvergadering �Schuttevaer�
fijlen secretaris A. Verschelling herdacht
oals gewoonlijk kwam de Kon. Schip- Irsvereniging „Schuttevaer" afdeling Beree—Overflakkee op bijna het eind in het jaar weer in jaarvergadering |ecn De thuishavens waren niet zo liiluk bevolkt dan voorgaande jaren en ;(|t was kennelijk op deze vergadering, 11 vrijdag in Café „Havenzicht" te Ifiddelharnis werd gehouden, te zien.
ÏEvenwel was het toch nog een emi- "tit gezelschap dat door de voorzitter L J. den Hollander welkom werd eten. Het is een goede traditie in leven van de schipper om in het ^tst van het jaar zijn steven te v/en- 1 naar de plaats v/aar hij thuis lioort, |us mr. Den Hollander, die blij was Ier vele bekende gezichten te zien ; ook enkele gast-schippers onder de hwezigen bij zijn welkom kon betrek
teze vergadering staat in feite in tevan rouw, aldus spreker. Achter bestuurstafel ontbreekt de figuur tan de heer A. Verschelling, een man Jie de vergadering gebouwd en gedragen heeft. Een man wiens leven bruiste 31 dic veel van varen wist, zoals ik zeli^ iemand hebt ontmoet. Schuttevaer ©akte een groot deel van zijn leven uit en als secretaris van onze afdeling lorgrlp hij overal voor. Zaken waar het in de vergadering overging, het was hem Ijekend en daarom zullen wij hem m het byzonder missen.
Namens mevrouw Verschelling bedankte mr. den Hollander de leden van Schuttevaer voor hun belangstelling en medelex'en na zijn plotseling overlijden en Oük die leden die hem grafwaarts hebben gedragen. Hierna werden enkele minuten stilte ter nagedachtenis in acht genomen
Gemeentebestuur Middelharnis weinig oog voor de scheepvaart
In zijn eigenlijke nieuwjaarsrede merkte mr. Den Hollander op, dat globaal gezien de ontwikkeling van de scheepvaart normaal is doorgegaan in liet atgelopen jaar. Over 1959 gaf spr. een toehchting op de statistiek die onlangs m „Schuttevaer" is afgedrukt. Hieiuit mag men concluderen, dat de schipper zich naast het wegvervoer redelijk handhaaft. Wel treed er een verschun'uig op in de afstanden. Deze worden steeds groter.
Mr Den Hollander adviseerde de schippers dan ook hiervan goede nota te nemen en de ontwikkelingen nauwkeurig na te gaan. Aanpassen aan de tijd IS een eerste vereiste, met andere ffooiden: overweegt uw tonnemaat te vergroten om zo intensief mogelijk to ffbeiden. Met de grotere afstanden tornt er (of is er al) een verschuiving van de kleinere naar de grotere schepen waar te nemen.
Als er bijvoorbeeld hier in deze Deltastreek industrie zal komen, dan zal men zien dat er ook naar grotere schepen wordt gevraagd.
Over de problemen van de streek, noemde mr. Den Hollander de achteruitgang van de scheepvaart in de diverse havens op het eiland. Landbouwproducten worden per as vervoerd en ook veel goederen en materialen komen per as op het eiland.
Het spijt het bestuur in het bijzonder, dat het gemeentebestuur van Middelharnis weinig oog heeft voor de scheepvaart, aldus vervolgde spreker zijn rede. Van 10 uur 's avonds tot 6 uur 's morgens kan er niet meer Worden gesehut, volgens een nieuwe verordening. Dat is een onjuist standpunt, want een overeenkomst met de gemeente Sommelsdijk van 1808 (de Mven van Sommelsdijk mond uit op Oie van Middalharnis) luidt anders en ^rmeld een vrije en onbelemmerde ^orvaart voor de schippers van Som- '^Isdijk.
Over deze aangelegenheid is veel gecorrespondeerd, ook door het hoofdbeituur, maar de gemeente Middelharnis leeft m het geheel geen oog voor de «hippeuj, wat ook verder blijkt uit de jieuwe v/ijziging schut-, sluis- en ka- "lelden Bij een nieuwe verordening fordt meestal van te voren overleg gejogd met onze vereniging, aldus mr. Hollander, maar Middelharnis maakt een nieuwe verordening zonder Schuttevaer.
Hierin staat nu opgenomen, dat bij abonnement 30 keer kan worden geschut om te voorkomen dat de schippers geen misbruik zullen maken van het schutten. Welke schipper gaat nu expres eens extra schutten en wie heeft dat weleens gedaan, aldus stelde de voorzitter de vraag. Een dergelijke opmerking is mij eenvoudig raadselachtig.
De sluis is verder niet alleen voor de schepen maar ook voor de bevolliing. Het is een beveiliging tegen het water en ook bestemd voor lozing van polderwater. Daarom zie ik niet in waarom abonnementen moeten worden beperkt. Schippers die hier veel komen worden dus extra belast, aldus mr. Den Hollander, die voorts opmerkte dat het bestuur dankbaar is dat na de ramp vele havens in goede orde zijn gebracht. Sommelsdijk blijft evenwel een zorgenkind. Het bestuur is echter actief en zal blijven streven om de schippers uit deze plaats een vrije doorvaart te geven naar het Haringvliet
Andere zaken
Het bestuur heeft gemeend om het secretariaat, dat de heer Verschelling vervulde, over te geven aan de heer M. de Korte van de „Zeeuwse Stromen" te Oude Tonge. De heer De Korte heeft zich hiervoor bereid verklaart al was het met enige schroom. Hij las de notulen, die onveranderd werden vastgesteld.
De penningmeester de heer J. v. d. GIJ zen deed verantwoording van zijn beheer. Er bleek nog ƒ 456.04 in kas te zijn. Als kascommissie fungeerde de heer J. Taaie van de „Hoop op welvaart" en de heer K. van Zanten te Den Bommel. In de vacature wijlen de heer A. Ver
In de vacature wijlen de heer A. Verschelling en wegens het bedanken van de heer S. Polak te Middelharnis werden bij acclamatie gekozen de heren J. Bestman van de „Da Capo" en J. van Zanten van de „Dankbaarheid", beiden te Oude Tonge.
Enkele ingekomen stukken werden nader onder de loupe genomen, waaronder een schrijven van het gemeentebestuur te Middelharnis, die niet aan de wensen van Schuttevaer tegemoet zal komen; waarom de bezwaren bij de Kroon lienbaar zullen worden gemaakt
Voorstetien Vergadering Alge'mene
Bij het punt „voorstellen Algemene vergadering", idie dit jaar te Maasbraclit zal worden gehouden, kwamen de tongen los.
Allereerst las de voorzitter een brief voor van schipper L. van Gent a/b „Dankbaarheid" (Ooltgensplaat), die momenteel ziek is en te Rotterdam ligplaats heeft. De heer Van Gent liad bezwaren tegen het gesloten houden van een brug bij de sluizen te Hansweert van 's avonds 10 tot 's morgens 6 uur.
De vergadering was het hier volkomen mee eens en deze zaak zal aanhangig worden gemaakt op de Algemene Vergadering, met het verzoek de oude toestand te lierstellen om deze brug dag en nacht open te houden. De voorzitter wenste vanaf deze plaats de heer Van Gent een spoedig herstel toe.
Schipper J. Taaie a/b „Hoop op welvaart" (Dirksland) bracht in het midden de grote liinder die de schippers des 's nachts van het autoverkeer ondervinden op de Zuid Willemsvaart. De lichten zijn zeer hinderlijk en door het aanbrengen van een beplanting kan deze situatie misschien tot een oplossing worden gebracht.
Oud schipper Joh. Kanters (Oude Tonge) wenst voor zijn collega's te Sommelsdijk een procedure aan te gaan met de gemeente Middelharnis, om de hiervoren omschreven kwestie tot een goede oplossing te brengen. Het vond algemene instemming.
Schipper J. van Zetten, a/b „Jozina" (Sommelsdijk), kwam ook terug op deze zaak en vond de houding van Middelharnis kortzichtig. Het Haringvliet is een ideale plaats ook'voor pleziervaart en het dicht liouden van de sluis is niet alleen voor de pleziervaarders maar ook voor de middenstand een strop en een achteruitgang. Ook kwam tevens ter sprake dat de sluis van de haven te Middelharnis veel te smal is voor flinke schepen en dat belemmert de handel in al zijn geledingen. Ook zou de heer Van Zetten het rijshout op de hoek van de Noord weg willen hebben om een beter zicht te krijgen. Voorts zou hij een streng verbod willen zien, dat geen kinderen onder de 16 jaar alleen met plezierjachtjes op het water verkeren, vooral op het Amsterdam-Rijnkanaal; en tot slot v/enste hij een betere bediening van de bruggen op het Wilhelminakanaal.
Vele andere schippers maakten bezwaar tegen de ligging van de vele zandbakken • voor de vluchthaven bij Dintelsas ('s nachts). Daar veel van deze schepen zeer lang zijn is het moeilijk om de verlicliting in zijn juiste proporties te onderscheiden.
Voorgesteld werd om deze zandbalcken zo mogelijk bij de Karolinageul, dat toch geen hoofdvaarwater is, neer te leggen.
Schipper C. Muller, a/b „Bremu" (Puttershoek) bracht de publicatie van het verleggen van de lichtboeien en de tonnen ter sprake. Hij pleitte voor een zo vroeg mogelijke bekendmaking via „Schuttevaer" en andere bladen. Door onwetendheid liep deze zomer een tanker van Van Omm^eren aan de grond en meer andere schepen werden misleid doordat de lichtboeien waren verlegd zonder dat daar vroegtijdig kennis van was gegeven.
Meerderen onderstreepten deze klacht Schipper J. Mookhoek uit Nievwaal zag gaarne meer meergelegenheid binnen de sluis te Urk.
Schipper M. de Korte (Oude Tonge) zou een verzoek willen doen aan de veerman van het veer te Boxmeer-Gennep om het wittelicht geplaatst onder het groene te blinderen. Dit licht is erg hinderlijk. Verder zou de heer De Korte bij alle sluizen aan de benedentoeleidmg op de Maas meer meergelegenheid aangebracht willen zien.
Tot slot was de gehele vergadering unaniem van oordeel, dat heel de voorschutting van alle mogelijke schepen op alle rivieren en kanalen dient te vervallen. Men achtte het nergens meer voor nodig, ook niet voor tankschepen, daar deze toch gelijk met andere schepen schutten.
Als laatste punt op de agenda werden den afgevaardigden gekozen voor de Algemene Vergadering. Aangewezen werden de heren M. de Korte en J. van Zetten, die vorig jaar om bijzondere reden verstelt hebben moeten laten gaan.
Tot slot wenste de voorzitter alle dames (die inmiddels v/aren binnengekomen) en heren een voorspoedig 1961 toe en sloot hiermede de officiële vergadering. Om 8 uur werd de film „Willem Ba
Om 8 uur werd de film „Willem Barendz in zicht" voor de aanwezigen vertoond.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's