Proefrit mei nieuwe, comforiabele Fiat 2100
We hebben met Floor van Eek een proefrit gemaakt in de nieuwe Fiat 2100; we hebben zelf in de comfortabele stuurfauteuil gezeten en dit produkt van Dante Giacosa, de directear-autostructuur van Fiat, die in de wereld de lijn aangeeft, op zijn staart getrapt. Bijna geruisloos, maar met felle kracht, spoot deze stijlvolle koets over de Dirkslandsedijk en met 110 km ging het rond de watertoren! Wij willen geen snelheidsrekord breken, maar wel veilig rijden, met vaste wegligging en vlug passeren bij het inhalen, als dit nodig is en dat is voor deze Fiat 2100 precies waarom die speciale vering en wielophanging er onder zit en deze rustige, maar zeer krachtige motor erin.
We hebben deze prachtige wagen, met het strakke, rustige, maar zeer voorname uiterlijk, niet gespaard en hem de polderwegen opgejaagd, langs dijken en haakse bochten met los grind en al stoven soms wolken stof op, de wagen bleef vast op de weg en prettig bestuurbaar.
Je hoort de kuilen in de weg meer, dan dat je ze voelt en het is bijzonder plezierig, dat ook bij hoge snelheid de Wagen nog zeer snel accellereert, zodat inhalen onder alle omstandigheden in een oogwenk kan gebeuren.
De maximum snelheid, 160 km per uur, hebben wij maar niet geprobeerd, maar het geeft een veilig gevoel, altijd motorische reserve te liebben.
De voorzittingen zijn geheel verstelbaar, d.w.z. voor- en achteruit, maar ook de helling van de rugleuning kan geheel naar believen in één handomdraai geregeld worden. Elke chauffeur kan dus in deze wagen zijn meest gemakkelijke zit op zoeken en zo lijkt het ons de ideale wagen ook voor lange afstanden. Een proefritje naar Nice kon er helaas
Een proefritje naar Nice kon er helaas niet af, maar de rit door het vertrouwde Flajkkeese landschap was eveneens een openbaring.
Het uitzicht is volmaakt en de stijlvolle vorm van deze koets veroorzaakt ook bij hoge snelheid en tegenwind geen hinderlijk windgeruis.
Het comfort van ruim en gemakkelijk
zitten met overal breed uitzicht, wordt nog verhoogd door talloze snufjes.
Alle vier versnellingen gesynchroniseerd, veiligheidssloten op alle 4 portieren, zeer grote kofferruimte met automatisch deksel en binnenverlichting, volkomen regelbare lucht, warm en koud, gemengd, 4 grote defrosters voor over gehele ruit, 2 defrosters op achterruit, waardoor achteruitkijken altijd mogelijk is. De spiegel heeft een knopje tegen verblinding, zeer rustig en overzichtelijk instrumentenbord, overal asbakken, aansteker, dagteller, signaallampje voor hanrf rem, alle schakelaars op de stuurkolom, automatische choke, twee ingebouwde achteruitrijlampen, zacht bekleed dashbord, slaapbanken, ruitensproeiers en zeer grote wissers, motorkapafsluiting in dashbordkastje met slot, handgrepen aan het plafond voor gemakkelijk instappen, hydrolische koppeling, voor, achter en opzij knipperlicht-richtingwijzer, gemakkelijke krik voor alle vier de wielen, bagagenetjes in rugleuning en dan zijn we nog niet volledig.
Geen wonder dat deze wagen een sensatie was op de tentoonstelling in Geneve. Deze Fiat als 1800 en 2100 (alleen met verschil van motor), thans op de markt, ook als stationcar te leveren, zal zijn weg wel vinden, letterlijk en figuurlijk. Floor van Eek maakt graag een proefrit met serieuze gegadigden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1961
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's