Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Peugeot introduceert de nieuwe 504

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peugeot introduceert de nieuwe 504

2 minuten leestijd

Donderdag 12 september heeft Peugeot in Parijs zijn nieuwe troef, de 504 geïntroduceerd.

De 504 vormt een uitbreiding naar boven van het Peugeot-programma, dat nu drie hoofdtypen zal omvatten: de steeds meer aanhangers krijgende 204, de vertrouwde 404 en de nieuwe 504. De 504 zal geleverd worden met een 87 SAE pk carburateurmotor of met een 103 SAE pk benzine-injectie motor, die de wagens een topsnelheid verlenen van respectievelijk 156 en 168 km/u. Beide motoren zijn voorzien van een wisselstroomdynamo en van een denkende ventilator.

Via een hydraulisch bediende diafragmakoppeling, een vier-versnellingsbak en een hypoïd achterbrug worden de achterwielen aangedreven.

De vering is volledig onafhankelijk. Vóór en achter zijn schroefveren en stabilisatorstangen toegepast, terwijl de achterbrug vast aan de carosserie bevestigd is en dus ook afgeveerd wordt.

Het remsysteem bestaat uit schijfremmen op alle wielen, een rembekrachtiger en een remkrachtverdeler tussen voor- en achterremcircuit. De handrem op de achterwielen wordt automatisch bijgesteld. Via een lampje in het instrumentenbord kan de slijtage van de remvoering gecontroleerd worden.

Bij het ontwerp van de 504 is veel aandacht besteed aan zowel de preventieve als aan de passieve veiligheid.

Preventief werken o.a. de krachtige motor, de goede wegligging, de directe besturing, Het grote ruitoppervlak van 2,25 m^ en de drie vergrendelingen van de motorkap. De stalen carosserie, waar van het inzittendencompartiment ook aan de zijkanten versterkt is en waarvan de voor- en achterzijden „verfrommelbaar" zijn, de uitspringbare voorruit, de veiligheidssloten, de gedeelde stuurkolom, het geheel met schokdempend materiaal beklede interieur en de verstelbare hoofdsteunen in de gescheiden voorstoelen verzachten de gevolgen van ongelukken en dragen aldus bij tot de passieve veiligheid.

De carrosserie is via het electroforèsesysteem, waarbij hij in een onder een elektrische spanning staand bad wordt gedompeld van een extra anti-corosielaag voorzien. De plaatdikte is minimaal 0,9 mm. De bumpers, wieldoppen en sierlijsten zijn van roestvrij staal vervaardigd. De Peugeot 504 is 4,49 m lang en 1,69

De Peugeot 504 is 4,49 m lang en 1,69 m breed. Hij biedt plaats aan 5 tot 6 personen, terwijl de bagageruimte een nuttige inhoud van 420 liter heeft. Na verloop van tijd zal hij ook met

Na verloop van tijd zal hij ook met een ZF automatische versnellingsbak geleverd kunnen worden.

De 504 zal eind van dit jaar in Nederland leverbaar worden. De prijs is nog niet definitief vastgesteld, maar hij zal inclusief het schuifdak voor de carburateur-uitvoering rond de 12.000 gulden komen te liggen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1968

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Peugeot introduceert de nieuwe 504

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1968

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's