De onbekende God
De oude Grieken hadden vele goden; om er maar twee te noemen: Artemlï, misschien beter bekend als Diana, de flodm van de maan en de jacht, met haar tempel, één van de 7 wereldwonderen, m Ephese.
Groot is Diana der Epheziérs, roepen de inwoners van die stad 2 uur lang, als hun godin door de prediking van het Evangelie bedreigd wordt. De hele stad in rep en roer.
Hennes, beter bekend als Mercurius, de god van de handel, de welsprekendheid, de literatuur en de jeugd. Aan deze goden moest geofferd worden, ze moesten gediend worden.
Nu waren die logisch denkende Grieken altijd bang, dat ze de één of andere god zouden vergeten. Zo'n god zou zich dan beledigd kunnen voelen en zich wreken. Daarom richtten de Grieken een altaar op voor de onbekende god. En dan komt Paulus m Athene met
En dan komt Paulus m Athene met een diepmdrmgende boodschap van de onbekende God, die Zich geopenbaard heeft, maar die de Grieken desondankis met kennen.
Hun bijzonder hoogstaande ontwikkehng, hun tot op vandaag onovertroffen denklaacht, heeft hen en hun tijdgenoten, in de diepste geestelijke duisternis gelaten. De philosophie heeft gefaald. Socrates, Plato en Aristoteles zijn inmiddels van het toneel verdwenen; ze lieten de wereld achter in duisternis. Nu komt de apostel Paulus met dat dwaze ergerniswekkende Evangelie,, De inhoud daarvan past helemaal niet in het denken van de Grieken, het is zo irrationeel het valt helemaal buiten het denkpatroon van hun scherpzinnige logica.
Philosophie is voor hen de hoogste autoriteit, ze schakelen hun gevoelens, hun hart, er bij uit, omdat dat altijd weer leidt tot teleurstelling en mislukking. Ze houden vast aan hun logisch wetenschappelijk denken.
Als Paulus de Grieken op de Aereopagus m Athene toespreekt stelt hij vast, dat ze buitengewoon godsdienstig zijn en hl] brengt hen de prediking van die onbekende God. Hij brengt hen de aanspraken over, die de onbekende God op hen maakt.
Deze hoogontwikkelde mensen krijgen te horen, dat 7ij allen, overal tot bekering moeten komen. Die verkondiging vindt plaats met voorbijzien van de tijden der onwetendheid. Wat heeft dat nu te betekenen?
Nadat de allergrootste derikers, die de mensheid ooit gehad heeft, zijn heengegaan, en het denken van de mens zijn allerhoogste punt heeft bereikt, kom.t Paulus verkondigen, dat God aan de tijden der onwetendheid voorbijziet.
Groter denkers zijn er nooit geweest, maar die grootste menselijk denkkracht staat voor God gelijk met onwetendheid. De Schrift stelt vast, dat ze verduistert zijn in hun verstand, vervreemd van het leven Gods, om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart (Eph. 4 - 18) Dat is nogal wat! Godsdienst is blijkbaar geen zaak van verstand, van philosofisch denken; inplaats daarvan wordt door Paulus de eis geformuleerd, dat allen, overal, tot bekering moeten komen!
Er wordt geen beroep gedaan op het intellect, maar op het hart, op de wil van dp mens '(Spr. 23 - 26) Die wil moet onderworpen worden aan de eis van Gods Woord: „bekeert u!"
Wanneer de mens zich onderwerpt en de H Geest inwoning maalrt in de mens, dan wordt die duisternis opgeheven, dan komt er licht. Dan wordt de onwetendheid veranderd in verstaan, en de hardheid van het hart in een teder aanvoelen.
Na onderwerping komt er Licht, dat is de goddelijke volgorde, die de onze radicaal omverwerpt.
De Heere Jezus heeft nooit gezegd, dat Hij zich zal openbaren aan mensen, die Hem begrijpen. Hij zegt iets geheel anders:
„Wie Mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het die Mij liefheeft, en w;e Mij liefheeft, zal geliefd worden door Mijn Vader en Ik zal hen liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren" (Joh. 14 - 21) en Hij vervolgt; „gij zijt Mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u gebied". (15-24)
De Godskennis wordt gegeven langs de weg van liefde en gehoorzaamheid en niet langs de weg van philosophie en wetenschappelijk denken.
Paulus deed een beroep op het hart van de Grieken, niet op hun hoogontwikkeld intellect.i Dat intellect blijkt voor hen veel eerder een struikelblok te zijn, dan dat het een middel is om tot een juist inzicht te komen.
Paulus is er niet op uit om de philosophische kennis van zijn Griekse toehoorders op een hoger peil te brengen. Hij doet daarentegen een klemmend beroep op hun hart. En dan zijn er twee op die Aereopagus, Dionisius en Damarus, die er op ingaan. Ze komen tot geloof.
Nu heeft de moderne theologie, met Ritschl voorop, dat oude beidende altaar voor de onbekende god weer van stal gehaald. Naast de goden van de 20e eeuw mag de onbekende god niet worden vergeten. Ritschl blijkt de God van de Bijbel niet te kennen, wanneer hij God dezelfde is als de God die zich gezegt dat hij niet weet, of de onzichtbare openbaard heeft. „Hij roept ons op ons te scharen rond het altaar van de onbekende god.
De onbekende god van Ritschl leidt een bijzonder moeilijk bestaan, onbekend als hy is, zonder openbaring. Dan hebben de tijdgoden het veel makkelijker, zij hebben de beschikking over de meest moderne communicatie-middelen.
Neem nu die Diana in haar moderne gewaad, wat een enorme aanhang heeft ze nog altijd.
De mens heeft een ontzagwekkende techniek voortgebracht en ontwikkeld. De techniek beheerst en overheerst .bijna) alles, is zo machtig, dat ze de mens in stof kan doen ten ondergaan. Ze heeft een ongekende hoogte bereikt,
Ze heeft een ongekende hoogte bereikt, ze wordt verafgood en ze heeft zich omgeven met een aureool van heerlijkheid, de mens aanbidt haar.
De moderne, hoogontwikkelde mens brengt haar offers. De mensheid heeft haar het kostbaarste financieële offer aller tijden gebracht: de Apollo-8.
De mensen hebben ii hun jacht naar de maan haar zelfs geen mensenoffers onthouden. Drie hoogontwikkelde denkers, topfiguren, hebben hun leven ingezet om met dit gigantisch offer Diana, de godin van de maan, te bewieroken. De reis om de maan.
Aller ogen waren gericht op haar tempel, één van de 7 wereldwonderen, op Cape Kennedy.i Groot is deze Diana der 20e eeuw, hoe staan de groten der aarde er achter!
Op Kerstfeest 1968 werd alle aandacht van de landingsplaats van de Godsopenbaring, in Bethlehem, weggetroldcen naar de lanceringsplaats van mens-openbaring en Diana-verheerlijking op Cape Kennedy.
Deze zelfde Oiana wordt ook nog altijd aangebeden als de godin van de vruchtbaarheid. Deze sex-godin, die zeif het huwelijk schuwde, heeft vele aanbidders. Wel liefde, maar geen huwelijk. Vrijheid, blijheid! (Wordt vervolgd)
(Wordt vervolgd)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 augustus 1971
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 augustus 1971
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's