Het anarchisme in Duitsland
Vandaag willen we eens wat over ;e grenzen heen kijken. Daar is alle leiding voor. De zorgen van alle dag .nen ons soms zo in beslag dat we ïên erg hebben in de loop der wereldichiedenis. Het gebeuren bij de buj, in onze eigen straat of eigen dorp op die manier het allerbelangrijkste. ; vergeten dan dat er veel meer in de jreld is. Niet alleen dat, maar het iieuren op het internationaal terrein left soms zoveel invloed, dat het de g van zaken in onze onmiddellijke „geving bepaalt.
De gevangenneming van de Westber ,se politicus Lorentz door anarchisen de daardoor bewerkstelligde 'ijlating van leden van de Baader «inhof groep een groep terroristen Dk deze week alle aandacht. We hebjn met spanning het drama meebelefd en hoofdschuddend vastgesteld: „Het IS toch wat in de wereld tegenwoordig". Daarna zijn we overgegaan tot de orde van de dag. Toch betekent dit hele voorval veel
Toch betekent dit hele voorval veel Seer dan we op het eerste gezicht beinken. Het optreden van de anarchisheeft getoond dat het een enkeling logelijk is een gehele samenleving zijn iil op te leggen. Om het leven van »rentz te redden moest de Duitse reiring alle eisen van de anarchisten Willigen. Deze eisen gingen zelfs zoïr dat een duitse predikant als gijilaar meeging om een voor de anaristen juiste afloop te garanderen. Dit rschynsel, dat een enkeling daartoe staat is, staat niet op zichzelf. Intended op de achtergrond daarvan staat n filosofie, die zich ten doel stelt de 'ondslagen van onze samenleving aan tasten. Beïnvloed door de ongeloofsideeeën
n Lenin, Marx, Marcusse en anderen [ebben zich in WestDuitsland, onze äste buur, anarchistische kringen [evormd, die zich ten doel hebben ge :eld om aan het „heersende kapitalisle", zoals zij dat noemen een einde te aken. Een van de instrumenten waarzich de gevestigde orde bedient is larbij de Staat. Het gehele samenstel [an regering, Parlement, wetgeving, rtom de overheid, die in onze westerdemocratien op een democratische lest is geschoeid.
En het zijn juist die instellingen waar zij het hebben voorzien. Daarbij nelen zij de toevlucht tot elk middel, t aan het gezag en het functioneren die staat een einde maakt. Doelbest hebben zij in de toekomst afgerond met de parlementaire democratie als wij die kennen. Integendeel, elke 'dening, elk gezag bestaat niet meer. Daarom willen zij niet verschijnen in irocessen die tegen hen gevoerd worien. Wanneer zij daar naar toe gesleept orden, keren ze de rechters demon Tatief de rug toe, gaan een krant zit :n lezen, of verstoren de rechtsgang Jp een dusdanige wijze dat ze verwij Berd moeten worden. Zij proberen verkiezingen te verstoren, immers dat ge " ieurde nu ook in WestBerlijn. Door de jjzelmg van Peter Lorentz, die voor de 'Du lijstaanvoerder was voor de af :elopen zondag in WestBerlijn gehou «n verkiezingen, zijn uit reactie meer itemmen dan traditioneel op de CDU itgebracht. Dit heeft weer tot gevolg, at de anarchisten de bevolking opepen om zoals zij dat noemen het reiktionaire geweld van de bourgeoisie te keren. Kortom met een niets ontziend ge
eld verstoren zij ten gevolge van een eldoordacht optreden de openbare rde. Veroorzaken dat het gezag van de 'overheid meer en meer een knauw krijgt tot tenslotte geen gezag mee»" over is. Tegen deze groepen heeft de democratie bijna geen wapens. Ook al omdat de democratie er in de loop der jaren toe geleid heeft, dat vele misstanden zijn ontstaan. Het toekennen van gezag aan de meerderheid plus één, het negeren Van de oorsprong van gezag, maken dat er geen houvast in de maatschap Pi], geen vaste koers meer gevaren kan Worden. Immers binnen de perken van de wet, welke wet juist door de anarchisten aangevochten wordt, kan in de democratie elke mening gepropageerd en aangevochten worden.
Dat gebeurde ook in WestDuitsland. Vorige week zaterdag en zondag hielden de „JungSocialisten" in Wiesbaden een Congres. Op dat congres was ook de vroegere Bondskanselier Brandt, die nu voorzitter is van de Socialistische partij aanwezig. Op dit congres voerden de anarchisten het hoogste woord. Het bleek al heel spoedig, dat ondanks de pogingen die Brandt daartoe deed, een rneerderheid van het congres slechts te vinden was voor het vernietigen van de instellingen van de democratie. Duidelijk kwam naar voren, dat de weg naar een socialistische samenleving slechts geplaveid kan worden met een voortdurende ontwrichting van de democratie. Zo wordt de verwarring steeds groter. Dat is precies wat de anarchisten willen.
Daarom kan men zich afvragen of niet het einde van onze democratische samenleving in zicht komt. Temeer dringt die vraag zich op, wanneer we zJen dat de ontwikkeling van een bijbelse samenleving over een socialistische maatschappij naar de anarchie slechts een korte weg is. Want als Gods Woord en wet ons niet meer beteugelt, wat zal het dan wel doen?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 1975
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's