Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vlaketunnel onder lianaal doer Z.-Beveland gereed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vlaketunnel onder lianaal doer Z.-Beveland gereed

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 25 juni zal in Zeeland door minister Westerterp (Verkeer en Waterstaat) de Vlaketunnel onder het Kanaal door Zuid-Beveland worden geopend. De tunnel vormt een schakel in rijksweg 58, de verbinding Tilburg - Breda - Bergen op Zoom - Vlissingen. Tegelijk met de Vlaketunnel worden ter weerszijden van het kanaal twee aansluitende wegvakken, met een gezamenlijke lengte van circa acht kilometer, vrijgegeven voor het verkeer.

Daarmee is rijksweg 58 op Zuid-Beveland geheel als autosnelweg gereed gekomen. Voortaan kan de automobilist vanuit Bergen op Zoom rechtstreeks Walcheren bereiken, zonder oponthoud op de voormalige enkelbaans rijksweg, waar in het verleden veel ongelukken voorkwamen.

De tunnel bezit 2x2 rijstroken met vluchtstroken. Indien nodig kunnen deze vluchtstroken later zonder veel moeite tot rijstroken worden omgebouwd. In de opgaande hellingen werd een kruipstrook aangebracht voor het zware verkeer.

Het gesloten deel van de Vlaketunnel is ongeveer 330 meter lang. Rekent men de op- en afritten mee, dan is de tunnel 774 meter lang. Het diepste punt ligt op N.A.P. —16.40 meter. De totale bouwkosten bedroegen circa ƒ 38 miljoen.

De Vlaketunnel ligt even ten zuiden van de gecombineerde .spoor- en verkeersbrug over het kanaal. Toen Rijkswaterstaat de oude rijksweg 58 ging ombouwen tot autosnelweg, kwam de verkeersbrug niet langer in aanmerking om het doorgaande verkeer over het kanaal te helpen. In de moderne opzet van de autosnelweg zou dan een flessehals ontstaan. De verkeersbrug blijft gehandhaafd voor langzaam en lokaal verkeer en voor transporten die niet door de tunnel mogen.

De ingebruikname van de Vlaketunnel met aansluitende wegvakken vormt het sluitstuk van de nieuwe wegverbinding op Zuid-Beveland. In het voorjaar van 1968 begon men aan deze verbinding te v/erken.

De totale kosten van de nieuwe autosnelweg op Zuid-Beveland hebben naar raming ƒ 150 miljoen bedragen. Hoe nodig de nieuwe verbinding was, tonen de verkeersintensiteiten aan. Per werkdag in de maanden juli en augustus bewogen zich sinds 1972 tussen de 16.000 en 24.000 voertuigen over de oude, enkelbaans route, ter hoogte van de Vlakebrug. Tweede Pinksterdag 1975 spande de

kroon: toen passeerden ruim 27.000 voertuigen de Vlakebrug. Vele automobilisten hadden daarvoor uren in de file gestaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1975

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Vlaketunnel onder lianaal doer Z.-Beveland gereed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1975

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's