HET KUKVENSTER
blik op kerk en samenleving
De Ger. Kerk en de Dopperkerk — Het kerkelijk Leven in Zuid Atrika — In isolement —
De nationale synode van de Dopperkerk in ZuidAfrika (officieel: die Gereformeerde Kerk) heeft besloten de relaties met de Gereformeerde Kerken in Nederland te verbreken. De oorzaak van die breuk ligt in het feit dat de Synode van de Gereformeerde Kerk hier in Nederland mensen als Prof. Kuitert en Dr. Wiersinga ongemoeid laat. In ZuidAfrika is men (terecht) van mening dat de dwalingen van verschillende leidinggevende figuren de f\andamenten van de kerk aantasten, en dat de kerk geroepen is, tegen dergelijke ketterijen maatregelen te nemen. Daar komt nog bij dat de Dopperkerk
Daar komt nog bij dat de Dopperkerk een consequent aanhangster is van de apartheidspolitiek van de ZuidAfrikaanse regering, die door de Ger. Kerken hier te lande fundamenteel wordt afgewezen. De Ned. Ger. Kerken steunen zelfs het antiracisme, dat rechtstreeks tegen de ZuidAfrikaanse regering gericht is.
it ^ Het kerkelijk leven in ZuidAfrika is voor een buitenstaander wat moeilijk te overzien. De Afrikaanse bevolking is overwegend Gereformeerd, maar gesplitst in drie groepen. De grote meerderheid van de bevolking behoort tot de Nederduitse Ger. Kerken, tegelijk de oudste kerk van ZuidAfrika, want zij gaat terug tot op de vestiging van Jan van Riebeek in 1652. Deze kerk is in grote lijnen staande gebleven in de strijd tegen het liberalisme, dat ook tot in ZuidAfrika doordrong. Zij houdt nog steeds vast aan de Drie Formulieren van Enigheid. De struktuur van de kerk is presbyteriaal, terwijl het vroomheidstype wat Schots aandoet, mede door de invloed van Schotse predikanten die in de vorige eeuw verschillende gemeenten hebben gediend.
Daarnaast is er de veel kleinere Nederduits Herv. Kerk van ZuidAfrika, een kerk die in leer en prediking doet denken aan de rechtervleugel van onze Herv. Kerk (een Ger. Bonds tot Confessionele inslag). En tenslotte is er dan de Dopperkerk,
En tenslotte is er dan de Dopperkerk, gesticht in 1859 onder leiding van Ds. Postma. De officiële naam herinnert sterk aan onze Ger. Kerken, maar het kerktype staat veel dichter bij onze Chr. Ger. Kerk. De prediking staat tussen de spanning van verkiezing en verbond. De naam „Dopper" is eigenlijk een
De naam „Dopper" is eigenlijk een scheldnaam (zoals bij ons de naam „Geus"), en duidt mensen aan die conservatief en zelfs achterlijk zouden zijn! Waar het woord precies vandaan komt is niet met zekerheid te zeggen. Sommigen denken aan „dompers" (dwepers), anderen asin dorpers (in tegenstelling tot poorters).
Deze laatstgenoemde kerk heeft dus nu de band met de Ger. Kerk in Nederland doorgesneden. Dat is niet verwonderlijk, wanneer men kennis genomen heeft van de verontrusting, die gedurende de laatste jaren reeds in,de Dopperkerk bestond ten aanzien van leer en leven in de Nederlandse Ger. Kerk.
De reakties op deze beslissing zijn zeer verschülend. In Nederland zijn herhaaldeUjk stemmen opgegaan bij de tegenstanders van de ZuidAfrikaanse rassenpolitiek om de band met de Zuid Afrikaanse Kerk te verbreken. Maar anderen vonden dat niet wijs, omdat men de ZuidAfrikaanse kerk niet in een isolement wilde brengen en daarmee misschien de apartheidsideologie nog bevorderen.
Nu is echter het omgekeerde gebeurd en heeft de Dopperkerk zelf het initiatief genomen. Bij de verontruste Gereformeerden is hiervoor veel begrip. In deze kringen vraagt men zichzelf ook voortdurend af hoe lang men nog in de eigen kerk kan blijven. Van officiële zijde echter toont men
Van officiële zijde echter toont men weinig begrip. Men zegt dat men tot elke prijs met mannen als Kuitert en Wiersinga in gesprek wil blijven, liever dan tuchtprocedures op gang brengen. Bovendien is de vrees uitgesproken, dat de Dopperkerk over een jaar of tien, vijftig, met dezelfde problemen zal zitten! In ieder geval is de Ger. Kerk hier te
In ieder geval is de Ger. Kerk hier te lande bezig, zonder dat ze het zelf ziet, zichzelf te isoleren. Ze wil in huis geen orde op zaken stellen, maar werpt wel de deur in het slot voor'de verwante buitenlandse kerken. WAARNEMER.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1976
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1976
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's