Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beneluxtunnel tolvrij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beneluxtunnel tolvrij

2 minuten leestijd

Vanaf 31 december 12 uur 's middags hoeft men by het passeren van de Beneluxtimnel onder de Nieuwe Maas geen tol meer te betalen. Minister Tuijnman (Verkeer en Waterstaat) heeft namelijk woensdag 19 december in Vlaardingen namens het rijk de overeenkomst getekend voor de overname van de tunnel van de Benebctunnel NV per 31 december 1979.

De tunnel en de aansluitende weggedeelten zullen daarna deel uitmaken van het rijkswegennet. Dit betekent niet alleen dat Rijkswaterstaat de tunnel in beheer en onderhoud gaat nemen, maar ook dat de weggebruikers geen tol meer hoeven te betalen voor het gebruik van de tunnel. Zij zullen alleen maandag 31 december 's middags rekening moeten houden met werkzaamheden die nodig zijn om het verkeer voortaan vrije doorgang te verlenen.

Dat het rijk de tunnel zou overnemen was reeds besloten in 1962, toen de Staat der Nederlanden en de Benelxtunnel NV een overeenkomst sloten o- ver de opzet van de oeververbinding. In deze NV namen deel de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen en het bedrijfsleven. Destijds werd o- vereengekomen dat de Beneiuxtunnel NV de timnel zou bouwen en zou exploiteren als tolverbinding. Reden was dat het rijk, na de bouw van de Van Brienenoordbrug en de aanleg van de ruit rond Rotterdam, niet de middelen had voor de bouw van een tweede, vrije oeververbinding.

na de openstelling van de Beneiuxtunnel in 1976 is er, ondanks de tolheffing druk gebruik van gemaakt. De tunnel vervult nu dan ook een belangrijke rol in de verkeersafwikkeling rond Rotterdam. In 1975 passeerden er op een werkdag gemiddeld reeds meer dan 30.000 motorvoertuigen, in 1978 reden er dagelijks al ruim 40.000 motorvoertuigen door de tunnel en over 1979 zal het werkdaggemiddelde bijna 50.000 zijn. Naar verwachting zal het autoverkeer door de tunnel nog verder toenemen, zodat de Beneiuxtunnel een steeds belangrijker verbindingsschakel gaat worden voor het noord-zuidverkeer in het westen des lands.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1979

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

Beneluxtunnel tolvrij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1979

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's