Breston b.v. Nieuwe Tonge uit de ruimtezorgen
ie Ruim imposant fabriekspand op Industrieterrein
Breston b.v. te Nieuwe Tonge, de bedrijfsnaam waarachter de familienaam Abresch schuilgaat heeft j.1. vrijdag geducht „aan de weg getimmerd" en kreeg dientengevolge veel bekijks. Er was een gedegen aanleiding om aldus van zich te laten horen en de vlag hoog te hijsen, zoals ook metterdaad gebeurde. Vanuit de Westerstraat, waar het bedrijf naar adem hapte kwam het naar een riant nieuw fabrieksgebouw op het industrieterrein aan de Molendijk waar alle ambities nu volledig kunnen worden ontplooid...!
En die ambities zijn niet weinig; de beide heren Abresch, Thijs en Jan hebben ze volop en niet minder hun medewerkers, zoals constructie-tekenaar Jan Bosland en de fabricage medewerkers die tenslotte gestalte geven aan de ontwerpen die worden aangedragen. Breston b.v. bedient n.1. naar wens en
Breston b.v. bedient n.1. naar wens en dat betekent dat niet een massa-product wordt gemaakt maar dat de boxenvuUers, de opschep-apparaten, de hydraulische kipwagens en zoveel meer onderling verschillen kunnen naar de aard van het bedrijf waarin ze geplaatst worden. Het maakt het werken er heel wat interessanter op en Breston b.v. kan dan ook bogen op het gelukkige bezit van ruiin twintig welgemotiveerde medewerkers die met veel genoegen uit de oude situatie naar de nieuwe zijn meeverhuisd.
Terwijl de beide broers Abresch het druk hadden met het schudden van vele honderden handen liep ook dhr. Abresch Sr. (Joost) trots met het Breston embleem op de revers. Met zichtbaar welgevallen heeft dhr. Abresch links en rechts complimenten gemcasseerd, want het was tenslotte een voortzetting van wat hij in oktober 1938 met eigen nanden begonnen was, als een van de ö zonen van snüd Thijs Abresch uit Oude Tonge.
Dnr. Abresch (nu 75) werd toen „boerensmid" in de wat verlopen smederij van Tieleman, welke, compleet met het bovengelegen woonhuis voor de somma van ƒ 8.000,— zijn eigendom werd. Hij maakte pee-spaadjes en schrepels en besloeg paarden tegen een hoger tarief dan zijn dorpse collega's maar hij deed het kennelijk beter -'zodat de boeren toch maar Uever naar hem kwamen en de mopperende collega's verlieten... De Rijksgediplomeerde hoefsmid had gezegevierd, maar zijn ambities zouden nog heel wat verder gaan!
Boer Kees Verolme kwam al snel in het bezit van een door dhr. Abresch gemaakte 4 wielige bandenwagen en die zouden er nog honderden volgen. De naam Breston werd kort na de oorlog gekozen toen de verkeersinspectie wei-gerde een voor „de Volharding" te Mid. deUiamis gemaakte oplegger te keuren omdat de wagen geen fabrieksnaam droeg. De naam is een samentrekking van
De naam is een samentrekking van Abresch en Nieuwe Tonge en is intussen landelijk en tot ver in Europa welbekend geworden. In 1966 nam vader Abresch wat afstand en namen de zonen het bedrijf over; het is thans goed voor een jaarlijkse miljoenenomzet.
De fabrieks- en kantooraccomodatie is daar nu op aangepast. De fabriek is van Duitse makelij en biedt met een oppervlakte van 60 x 28 en een royale hoogte alle ruimte. Ook de tekenkamer en de kantoorac
Ook de tekenkamer en de kantooraccomodatie mogen nu gezien worden en het is duidelijk dat Breston b.v. herademt.
Buiten stonden vrijdag de machines opgesteld die een indruk geven van het uitgebreide leveringsprogram. Bij het zien van zoveel bedrijvigheid en ondernemerschap konden de gelukwensen dan ook niet uitblijven en 't leek er zelfs even op dat minister van der Stee was binnengewandeld, maar nee 't bleek een ander die trouwens niet minder welkom was.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 februari 1980
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 februari 1980
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's