OUDERAVOND CHR. NAT. SCHOOL ,,'T KOMPAS" DEN BOMMEL
Maandag 11 maart hield de Chr. Nat. School in Den Bommel de jaarlijkse ouderavond. Plaats van samenkomst was de gemeenschapsruimte van de school. Voor de pauze sprak drs. Jac. Kattenberg, geestelijk verzorger van jMernesseroord" over het onderwerp: „KIND EN GELOOF".
Wegens ziekte van de voorzitter van het schoolbestuur opende de schoolleider de heer A. Gravendeel deze avond met het lezen van een gedeelte uit de brief aan de Corinthiërs, gemeenschappelijk zingen en gebed. Na een hartelijk welkom aan de spreker en de vele ouders (de aula was tot de laatste plaats bezet) kreeg de heer Kattenberg gelegenheid zijn lezing te houden. Spr. zei allereerst a.h.w. slechts enkele kanttekeningen te willen plaatsen en hoofdlijnen te willen aangeven bij dit belangrijke onderwerp.
.JECind en geloof". Als je beide woorden bekijkt, word je voorzichtig. Vooral faij het woord „geloof". Hierover zal genuanceerd gedacht worden. Beide woorden staan wel in het teken van de geopende Bijbel. Heel belangrijk is: de relatie opvoeden - kind.
Opvoeden is moeilijk. Je kunt er geen diploma's voor halen. Niemand zal zeggen: Het ging vanzelf. Je komt altijd problemen tegen. Opvoeden is: jezelf herkennen. Je komt jezelf tegen. Bijvoorbeeld door de vragen die ons gesteld worden, soms erge lastige. Vragen, die ons terugwerpen op onszelf. Vooral de levensvragen. Laten we die vooral niet afschuiven naar de meester of de dominee. Vaak vraagt het kind niet eens om
Vaak vraagt het kind niet eens om duidelijk antwoord of uiteenzetting over vragen omtrent het geloof, maar het gaat het kind meer om de intentie van ons gevoel dat er achter zit. Dus geen antwoord van ons hoofd nxaar van ons hart. ICinderen willen onze daden zien. Ze wilen worden voorgeleefd en voelen haarscherp onze twijfels en onzekerheden aan.
Het eerste kleine wereldje waarmee het kind te maken krijgt is het gezin, waar het genegenheid en liefde ontvangt en waarin het te maken krijgt met allerlei normen.
• Dan volgt een ruimer wereldje: de school en de straat. Gelden dezelfde normen van thuis ook hier?
De ingang van het kind is vooral het gevoel. Veel meer dan het verstand. Het voelt dingen aan, die onzegbaar zijn, praat met eerbied over dingen, die wij nauwelijks aanroeren: over God en de dood, ontwapenend en beschouwend. De Bijbel zegt het immers: We moeten worden als een kind, aanhankelijk en afhankelijk. Opvallend is de zorg die Jezus heeft voor de kinderen. Bij de kinderzegening: „Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet".
Het geloof van het kind, is dat een plantje van onze opvoeding? Nee, het geloof is een geschenk. Het moet wel worden versterkt door allerlei middelen in het gezin, op school, op catechesatie. Maar door ons voorbeeld en onze houding wordt de waarde hiervan meer benadrukt dan door vele woorden. We moeten a.h.w. op ooghoogte komen met het kind, hen voorleven. Grote woorden gaan vaak langs hen heen. Niet de donder op de berg die Mozes beklom was het indrukwekkendste, maar het „zachte suizen" erna!
Het geloof in bijbelse zin is een hartelijk vertrouwen en genegenheid tot God en de naaste, dat gewerkt wordt in het hart van het kind. Aldus de heer Kattenberg, die zijn
Aldus de heer Kattenberg, die zijn lezing verder nog verrijkte met vele aanhalingen uit zijn praktijk met kinderen als theoloog-psycholoog. Van de gelegenheid tot discussie werd goed gebruik gemaakt, alvorens de pauze werd aangekondigd.
Alle leerUngen van de school werden intussen aangenaam bezig gehouden in een andere lokaliteit van het schoolgebouw. Zij betraden na de pauze het podium.
Allereerst de klassen 1 en 2. Met rijmpjes en liedjes beeldden zij het verloop van een hele schooldag uit, begeleid aan de piano door de heer Gravendeel en verlucht met enkele mini-toneelstukjes, passend in het kader van de vakken: nederl. taal en vrije expressie. Heel spontaan en vol overgave werkten alle kinderen hieraan mee.
Daarna volgde een toneelstukje van de klassen 3 en 4 getiteld „de Kletskous", eveneens vol vaart en elan voor het voetlicht gebracht. Een groep blokfluiters speelde hierna heel muzikaal met pianobegeleiding enkele liedjes.
Tenslotte bezweek het podium bijna onder het grote schoolkoor van de klassen 3 t.m. 6. Er volgde een programma van fris en blij gezongen liedjes, waarna geëindigd werd met enkele geestelijke üederen o.a. heenwijzend naar het komende Paasfeest.
Tot besluit bracht de heer Gravendeel dank aan zijn collega's voor het voorbereidende werk en aan de kinderen voor de uitvoering daarvan. Verder dank aan ouders, belangstellenden, schoolbestuur en oudercommissie voor hun aanwezigheid waarna de heer Gravendeel deze ouderavond sloot met samenzang en dankgebed.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1980
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's