Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vroegere sloepe M.D. 10 weer in de zeilvaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vroegere sloepe M.D. 10 weer in de zeilvaart

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een attente lezeres uit Den Haag verraste ons dezer dagen met een knipsel uit het Haagse ochtendblad „Het Vaderland", waarin melding wordt gemaakt van een glorieuze come-back van de de oude Middelhamisse visserssloepe M.D. 10; de „Johanna Hendrika" van Rederq weduwe C. Kolf f.

Het knipsel vermeldt dat de M.D. 10; die na de restauratie deze registratieletters blijft dragen, op woensdag 28 mei a.s. te zien zal zijn in de haven van Scheveningen. Vervolgens maakt de M.D. 10 eind mei deel uit van de grote vlootshow „Rotterdam Maritiem" en in augustus zal ze te bewonderen zijn op de Manifestatie Amsterdam 705.

In 1978 maakten we er melding van dat de vroegere sloepe in Noorwegen was ontdekt waar ze dienst deed als vrachtvaardertje, na aanvankelijk voor de visserij bij IJsland en later voor het vervoeren van vis te zijn gebruikt.

„Als door een wonder doorstond het stormen, oorlogen en de verraderlijke Noorse klippen en voorzover bekend is de M.D. 10 de enig overgebleven beugsloep", aldus het relaas.

De sloepe werd in 1897 gebouwd op de toen bekende scheepswerf Rijkee & Co te Rotterdam, in opdracht van Rederij Wed. C. Kolff. Tot 1916 deed de sloepe dienst in de beugvisserij om in 1916 te worden verkocht toen de beugvisserij niet meer lonend was. De M.D. 10 werd de Scheveningen 320,

De M.D. 10 werd de Scheveningen 320, met ingekorte masten en dientengevolge een verkleind zeiloppervlak. De visbunnen werden verwijderd en voortaan bergde het ruim houten tonnen, waarin de vangst van de beoefende vleetvisserij werd geborgen.

Aan het eind van de twintiger jaren werd de Scheveningen 320 verkocht naar Oostende vanwaar het in 1934 naar Noorwegen verdween.

De man die haar daar ontdekte en aankocht, ene menheer Jan Huetink heeft de beugsloepe zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat laten brengen. De beide masten hebben weer de oorspronkelijke lengte en het totale zeiloppervlak bedraagt 400 m^. Het zeil werd vervaardigd door zeilmakerij den Boer te Oud Beyerland.

't Zal weer zijn alsof een sloepe van toen weer thuisvaart en 't lijkt ons toe dat meerdere Menheersenaars die herinneringen hebben aan de visserij daarvan getuige willen zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1980

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Vroegere sloepe M.D. 10 weer in de zeilvaart

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1980

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's