Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De sporthal als concertnebouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De sporthal als concertnebouw

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat eeil bpoxviidi UOK gcuru^A» ti.axi worden als concertzaal is j.1. zaterdagavond eens temeer gebleken. De Olympiahal te Middelhamis was op bijzondere fraaie wijze omgetoverd tot concert ruimte vanwege het feit dat het mannenkoor „Ons Koor" te Sommelsd|jk 45 jaar bestond en te dier gelegenheid zou concerteren.

Na dat er 's middags een druk bezochte receptie was gehouden, waar men zowel het bestuur, de dirigent Gernt Zoon en het mede-lid Abraham den Boer kon complimenteren met het 45 jarig bestaan en hun resp. 45 jarig direkteurs- en lidnaaatschap, stroomden de mensen 's avonds naar de concertzaal om te gaan zien en horen wat het mannenkoor van Sommelsdijk voor hen in petto had, immiers, om de 5 jaar kun je van het mannenkoor iets bijzonders verwachten op cultureel gebied! De vele honderden bezoekers die er

De vele honderden bezoekers die er waren zullen graag het „bijzondere" van de avond bevestigen!

Het mannenkoor opende deze avond met het Ecce quomodo moritur van Jacob Handl. dit is een lied dat gezongen werd ter nagedachtenis van hen die hen dierbaar waren maar door de dood aan het koor ontvallen zijn.

Na dit nummer werd er één minuut stilte gehouden.

Als tweede nummer bracht het koor het Vriendschaplied gecomponeerd door Gerrit Zoon met tekst van Karel Terlaak ter gelegenheid van het 45 jarig bestaan van het mannenkoor. Daarna het Agnus Dei ook van haar dirigent.

En als laatste nummer van haar eerste optreden zong het koor Sanctus van T. H. Verhey in een bewerking van W. F. Kools, de vroegere leermeester van dhr. Zoon. De dirigent die dit nummer ucgciCiuue op ae concei ivieugei kan spreken van een zeer fraaie uitvoering van dit lied. Toen was het de beurt aan de sopraan

Toen was het de beurt aan de sopraan Hanneke van Bork, die onder deskundige leiding van de pianist Cleem Determeijer deze fraaie nummers ten gehore bracht:

O.mio Babino Caro uit de opera Schicchi van G. Puccini en Lied en Juwelenaria uit de opera Faust van Ch. Gounod. Het dameskoor „Ons Koortje" die deze avond zang bracht van hoog gehalte bracht eerst twee nummers van Fr. Schubert, en wel de Uederen Bardengesang en La Pastorella.

Het derde nummer dat zij brachten: Ach! so fromm, uit de opera Martha van Fr. Flotow dat gezongen werd met tenorsolo van Henk Kreukniet was adembenemend mooi.

Als vierde punt van het programma een tenorsolo die gezongen werd door Henk Kreukniet, getiteld:

„Recondita Armonia" uit de opera Tosca van G. Puccini.

Deze solist, eens leerling van de heer Zoon maakt grote opgang in Duitsland, het land van de Opera en Operette. Het Rotterdams Jeugd symphonie orkest o.l.V- Ru Sevenhuyzen vervolgde het programma met als eerste werk Trumpet Voluntary van H. Purcel mee trompetsolo van Dimus Herrewijnen, daarna de Overture Coriolan van L. van Beethoven.

Ongelooflijk wat zo' ndirigent kan bereiken met ± 65 jongelui in de leeftijd van 10 tot 18 jaar.

ZEER FRAAI ! ! ! Als laatste nummer voor de pauze traden op de:

Sopraan, dameskoor, mannenkoor en Orkest m.et het Kyrie en Sanctus van Gerrit Zoon, dit werk dat de heer Zoon zo'n 23 jaar geleden heeft geschreven was een waardig slot van het eerste gedeelte van deze avond. Na de pauze was het het mannenkoor dat begon met:

,,Die Post im Walde" van H. Schafer, met cometsolo van Arie Noordijk uit Sommelsdijk: ZEER MOOI ! ! ! Daarna het Wolgalied uit de opera Der Zarewitsch van Fr. Lehar in een bewerking van Gerrit Zoon met tenorsolo van Henk Kreukniet. Arie Noordijk speelde nu een trompet

Arie Noordijk speelde nu een trompetsolo en wel het „Halleluja" van W. A. Mozart.

De sopraan vervolgde het programma met het Viljalied uit de operette Die Lustige Witwe van Fr. Lehar.

Vervolgens weer de beurt aan het dameskoor met:

„Serenata" van E. Toselli in een bewerking van Gerrit Zoon, en lm Prater Blüh'n wieder die Baume met tenorsolo, een nummer van Robert Stolz (Bew. P. Struik). Vervolgens een Duet door de sopraan

Vervolgens een Duet door de sopraan en de tenor:

Pargi, O Cara, Noi Lascereno, uit de opera Traviata van G. Verdi. Daarna was het weer de beurt aan het orkest dat als eerste het Hoboconcert speelde van J. N. Hummel met Hobosolo van Marieke Schut.

Van dit wonderkind, zo kunnen we haar gerust noemen, was iedereen zeer onder de indruk, ze kreeg dan ook een staande ovatie.

Het orkest vervolgde met de Slavische dans van A. Dvorak. En als laatste nummer van het pro

En als laatste nummer van het programma kon men luisteren naar het gezamenlijk optreden van:

Sopraan — Tenor — Koren en Piano:, zij brachten gezamelijk uit de opera Martha van Fr. Flotow, „Letze Rose, wie mangst du einsam hier blühn?" (Sopraan en tenor duet).

Slotkoor uit de opera Martha. (Sopraan, tenor, koren en piano). Veel dank aan de organiserende vereniging het was in één woord GEWELDIG ! ! !

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1980

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

De sporthal als concertnebouw

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1980

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's