Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leer kinderen goed fietsen . . .

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leer kinderen goed fietsen . . .

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je kunt er niet omheen dat je begeven in het verkeer, gevaren met zich meebrengt. Dat geldt voor alle verkeersdeelnemers. Alleen wie zich in zijn huis opsluit, ontkomt aan deze gevaren en dat is niet mogelijk want wij moeten ons nu eenmaal verplaatsen. Dat geldt ook voor de kinderen, zy moeten dagelijks naar school en van school terug naar huis. Zeer veel kinderen maken daarbij gebruik van de fiets. Dat is meestal ook bittere noodzaak omdat de afstand die moet worden overbrugd te lang is om te lopen en het openbaar vervoer in vele gevallen ook geen oplossing biedt. Wij denken daarbij vooral ook aan het platteland waar de kinderen dagelijks vaak lange afstanden moeten afleggen en de openbare vervoervoorzienlngen van die aard zijn, dat ze eigenlijk niet in aanmerking komen. Heel veel kinderen moeten dus van de fiets gebruik maken.

Fietsen is gevaarlijk; dit hoor je nogal eens zeggen, maar men vergeet dan dat dit gevaar heel vaak door de fietsers zelf wordt veroorzaakt door nonchalant en onjuist gedrag. Dat geldt ook en in sterke mate voor kinderen, die op die fiets — vaak te spelend — aan het verkeer deelnemen. Maar fietsen hoeft niet extra gevaarlijk te zijn als je het maar goed doet. Dat is onder meer de teneur van het boekje Goed en veilig fietsen dat in de serie Fietsotheek werd uitgegeven en door overmaking van ƒ 7,90 op postgirorekening 234567 kan worden aangevraagd bij de stichting: fiets! in Amsterdam. Het is een boekje dat alle fietsers zouden moeten lezen en zeker ouders en andere opvoeders. Er staat namelijk in hoe je goed en veilig kunt fietsen en dat met heel veel praktische tips.

Verkeersregels zijn er niet voor niets Het spreekt vanzelf dat je je aan de verkeersregels en de verkeersvoorschriften moet houden. Wie het met deze regels op een akkoordje gooit, brengt zichzelf in gevaar. Denk maar aan veel voorkomende overtredingen als het door rood licht rijden, geen voorrang verlenen waar dat nodig is, geen verandering van richting aangeven, niet goed rechts houden etc. Juist bij dit soort overtredingen vallen de meeste slachtoffers. Kinderen moeten de verkeersregels goed kennen en dat moet ze geleerd worden. Niet alleen de theorie, maar ook de praktijk. Ouders moeten regelmatig samen met hun kinderen gaan fietsen om hen te leren hoe zij zich in het verkeer moeten gedragen. Dat wordt veel te weinig gedaan, zoals ook te veel volwassenen het slechte voorbeeld geven door zichzelf in het verkeer gevaarlijk te gedragen. Als een kind regelmatig een vaste route moet afleggen, bijvoorbeeld naar school, begeleid hét kind dan op de fiets een aan tal malen om de route te verkennen en om het op de gevaren te kunnen wijzen. Ook moet gewezen worden op het belang van de fietspaden en beveiligde fietsroutes. Fietsers doen er goed aan steeds zoveel mogelijk fietspaden te benutten — heel vaak is dat ook verplicht — ook als het misschien een eindje omrijiden vraagt.

Fiets moet goed in orde zijn

Uitermate belangrijk voor de veiligheid in het verkeer is ook de staat van onderhoud waann de fiets verkeert. Een fiets met het geringste mankement is minder of niet veilig. Het is bepaald vreemd dat er nog altijd heel veel fietsers zijn, die daarvan onvoldoende doordrongen zijn. Vooral de staat waarin kinderfietsen verkeren laat heel vaak veel te wensen over. Dat blijkt steeds weer bij controles die er vaak worden uitgevoerd. En dan te bedenken dat het helemaal niet moeilijk is om de fiets in goede staat te houden. Goed en regelmatig schoonhouden om roestvorming tegen te gaan, losgeraakte onderdelen weer vastdraaien, verlichting regelmatig controleren, afgesleten banden vervangen .En: de fiets een- of tweemaal per jaar door de fietsenvakman grondig laten nakijken. Dan fietst u veilig. Kinderen moet geleerd worden het nodige zelf aan hun fiets te doen, dan leren ze de fiets ook beter kennen.

Fietser moet gezien worden De veiligheid van de fietser is ook afhankelijk van de wijze waarop hij door andere vrkeersdeelnemers wordt waargenomen. Daarom is een perfect werkende verlichting van levensbelang, evenals de grote rode reflector achterop de fiets. Die rode reflector is sinds vorig jaar november verplicht, maar als je op straat goed rondkijkt, zie je dat aan veel fietsen dit veiligheidsattribuut nog of al-^eer ontbreekt. Ook de kleding van de fietser kan meehelpen om hem — en dan vooral in het donker — goed zichtbaar te maken. Draag daarom bij voorkeur lichte kleding of gebruik reflecterende jacks of lichtweerkaatsende stroken op de kleding. Voor fietsers is er wat dit betreft veel op de markt.

Fiets moet goed passen

Een punt waaraan doorgaans te weinig gedacht wordt, is het juist passen van de fiets. Het is niet voor niets dat er zo'n grote verscheidenheid van framematen bestaat. Dat is om aan iedereen de fiets te kunnen geven die zoveel mogelijk is afgestemd op zijn lichaamsafmetingen. Een te grote, maar ook 'een te kleine fiets is minder veilig. Vooral bij jeugdfietsen wordt wat dit betreft vaak zwaar gezondigd. Men koopt of een fiets op de groei (en dan is hij te groot) of men stelt het aanschaffen van een nieuwe fiets te lang uit (en dan rijdt het kmd op een te kleine fiets).

Om in de gaten te houden

Er zijn een aantal punten waar vaak niet aan gedacht wordt. Schoolgaande kinderen moeten vaak een zware fietstas meesjouwen. Zo'n tas moet nooit aan het stuur gehangen worden en ook liever niet aan een beugel aan één zijde naast het achterwiel. De fiets wordt daardoor aanzienlijk minder stabiel. De schooltas hoort op een degelijke, stevige bagagedrager en met een degelijke, niet-verdroogde rubber snelbinder te worden vastgemaakt. Heeft de fiets een lichte, sm.alle bagagedrager, laat er dan een andere opzetten. Veel kinderen dragen in de winter een erg lange das, die om. de schouder wordt geslagen. Dat staat misschien wel leuk en sportief maar het kan op de fiets gevaarlijk zijn. De uiteinden van zo'n das kunnen tussen de spaken of de as van het achterwiel raken. Dat kan funeste gevolgen hebben.

Niet iedere fiets is bestemd of geschikt om op naar school te gaan. Wij denken bijvoorbeeld aan de cross-fiets, die op het ogenblik bij de jonge jeugd de grote mode begint te worden. Uitstekend voor terreinrijden en sportbeoefening, maar niet voor het dagelijkse verkeer. Dat geldt ook voor de fietsen met een extra hoog geplaatst stuur. Fietsen hoeft niet gevaarlijk te zijn, maar je moet er wel wat voor doen en dat betekent dan niet eens een beperking van de mogelijkheden. Je moet gewoon goed leren fietsen. Wat de kinderen betreft ligt hier een duidelijke verantwoordelijkheid en taak waar ouders en opvoeders niet omheen kunnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1980

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Leer kinderen goed fietsen . . .

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1980

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's