Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Modernste Urker kotter uit Stellendam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Modernste Urker kotter uit Stellendam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige week in Stellendam aan de eigenaar de heer L. de Boer, directeur van de gelijknamige rederij in Urk, overgedragen Noordzeeviskotter Hermina UK 256 v/ordt in Urk de modernste kotter van de plaatselijke vloot genoemd. Een ere titel die nogal wat uitdrukt gezien de vele schepen, die van Urk uit zee kiezen, waarbij deze vloot wekelijks met een of meerdere schepen wordt vernieuwd.

Na de gesuaagde proefvaart op het Haringvliet, werd in de kantine van Maaskant machinefabriek Stellendam, de kotter overgedragen, waarbij door Aart Maaskant er op werd gewezen, dat het vele jaren had geduurd eer de door hem vertegenwoordigde firma, het vertrouwen van rederij de Boer had gewonnen. Nu was dit schip het tweede nieuwe schip dat door Maaskant binnen zeven maanden aan rederij de Boer werd overgedragen.

De heer de Boer, bleek uiterst tevreden te zijn, over de goede samenwerking en het goede vakmanschap bij de levering van beide schepen getoond. Het casco van de UK 256 werd gebouwd bij scheepswerf Metz in Urk, de verdere afbouw had in Stellendam plaats.

Het schip meet 39,86 x 9.02 breed en heeft een diepgang van 4.70 meter. De hoofdmotor is een 2400 pk Crepelle Dieselmotor type P,S N. bij 850 omw/min. Drie stuks Gardner hulpmotoren van 110 pk bij 100 omw/min. drijven resp. elke een netgenerator aan, terwijl de derde motor is gekoppeld op een nood en hulp generator.

De reductie keerkoppeling is een Rhenania reductie 4.31 : 1. Het schip wordt voortgestuwd door een Lips schroef van 3200 mm. Een pleuger boegschroef installatiez orgt in het voorruim voor een verhoogde wendbaarheid. Hoofdlier en ankerlier zijn beide van fabrikaat Maaskant. De hoofdlier is pneumatisch bedienbaar, deze lier wordt aangedreven door een 215 pk electromotor. Het schip zou niet het modernste schip

Het schip zou niet het modernste schip van de Urker vloot kunnen worden genoemd als niet de nieuwste apparatuur OD het gebied van navigatie en vangstmethoden was toegepast, terwijl ook de hutten voor de bemanning uiterst modem zijn ingericht.

CV, en <;anitaire voorzieningen werden aangebracht door Deurloo Schudde- * beurs, timmerwerk was van Ytama en schilderwerk van Strakoma Stellendam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 december 1980

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Modernste Urker kotter uit Stellendam

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 december 1980

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's