Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstconcert in Grote Kerk te Middelharnis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstconcert in Grote Kerk te Middelharnis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op D.V. 20 december a.s. hoopt de Christelijke Oratoriumvereniging „Middelharnis" een concert te geven in de Ned. Herv. Kerk te Middelharnis. Aan dit concert zullen eveneens een viertal solisten — te weten: Tannic Willemstijn (sopraan), Myra Kroese (alt). Peter KokkeSmans (tenor), en Oane Wierdsma (bas) — en het Dordrechts Kamerorkest hun medewerking verlenen.

De algehele leiding berust bij Rinus Verhage. Uitgevoerd zullen worden: Het bekende „Gloria" van A. Vivaldi, kantate 62 van Joh. Seb. Bach en werken van Schein, Schütz en Scheidt.

Het concerl begint met een schitterend „Geistliches Konzert" voor sopraan- en tenorsolo, vijfstemmig koor en orkest van Johann Herman Schein, één van de drie grote componisten (samen met Schütz en Scheidt, de drie „S-sen") van de Duitse kerkmuziek in de vroege 17e eeuw in de rijke Lutherse kerkmuzikale traditie.

De tekst voor dit werk is genomen uit Jesaja 60, vers 1-3: „Mach dich auf, werde Licht Zion". Van Heinricht Schütz, de grootste figuur uit de hierboven genoemde periode (vanwege de intensieve verbinding tussen woorden en toon in zijn muziek) kunnen we een toonzetting van Jesaja 9 vers 5 en 6 beluisteren: „Eind Kind ist uns geboren, ein Sohn ist uns gegeben" Dit „Geistliches Konzert" zal gezongen worden door de vier solisten.

Samuel Scheidt is vertegenwoordigd met: „Dat Kindelein so löbelich", een werk waarin de snelle „lichtvoetige" passages gezongen worden door klein koor, terwijl de langzamer „gewichtiger" gedeelten gezongen worden door alle koorleden, een in die tijd zeer gebruikelijke v/erkwijze en compositie techniek.

Als hoogtepunten van het programma noemen we de kantate 62 ,,Nun komm, der Heiden Heiland" van Joh. Seb. Bach (1685-1750) en het „Gloria" van Antonio Vivaldi (1675-1741).

Kantate 62, geënt op Luther's vertaling van de hymne „Veni redemptor gentium" werd door Bach ongeveer een jaar na zijn benoeming als cantor-organist van de Thomaskirche te Leipzig gecomponeerd voor de eerste adventszondag in 1724. Bach, die verplicht was elke zondag een kantate uit te voeren komponeerde in de jaren 1723 en 1724 41 nieuwe kantaten. Kantate 62, die van ongekende schoonheid is bestaat uit zes delen nl. een openingskoor, een tenoraria, een bas recitatief, een bas aria, een duet voor sopraan en alt en het slotkoraal. Van de acht coupletten die het Luther

Van de acht coupletten die het Luther lied telt worden alleen het eerste en het laatste ongewijzigd gezongen, terwijl de overige zes in de aria's en recitatieven een vrijere behandeling krijgen.

Het „Gloria" van Vivaldi is een half uur durend twaalfdelig werk voor sopraan - en alt solo, koor en orkest. Een van de bekendste „sacrale" composities van deze Italiaanse Barok componist, die zo door Bach bewonderd werd dat hij verschillende Vivaldi's stukken tot klavecimbelconcerten omwerkte of er klavieruittreksels van vervaardigde. Met dit erg goed in het gehoor liggend werk, wat een bij uitstek feestelijk karakter heeft zal dit concert beëindigd worden.

Iets over de solisten :

De sopraan Tannic Willemstijn en de alt Myra Kroese zijn beiden zeer talentvol en vergevorderde zangstudenten van het Rotterdams Conservatorium, die tijdens hun studie al veel concertervaring opdeden.

De tenor Peter Kokkelmans behaalde het einddiploma solozang aan het Maastrichts Conservatorium en studeerde tevens hoofdvak koordirektie. Naast geregeld optreden in liederen-recitals en oratoria voor radio en t.v. geeft hij ook diverse concerten in binnen- en buitenland met zijn Limburgs Vocaalensemble.

De bas Oane Wierdsma studeerde hoofdvak koordirektie aan het Rotterdams Conservatorium en studeert momenteel muziekwetenschappen in Utrecht en zang bij Grietje Oudenampsen, zangpedagoge en stemvormingsspecialiste.

De direktie is in handen van Rinus Verhage, die een jaar geleden Jan van Dijk opvolgde als dirigent van de Christelijke Oratorium Vereniging ,,Middelharnis". Hij studeert rogel en kerkmuziek aan het Rotterdamse Conservato-

De organisatie van dit concert berust bij de Stichting Kerkconcerten Goeree Overflakkee.

De toegangsprijs is ƒ 8,—; scholieren, CJP houders en 65-t- ƒ 5,—.

Programmaboekjes (tevens toegangsbewijs) zijn in voorverkoop bij Boekhandel Ariose, Muziekhandel Bernard en de Rabo Bank te Middelharnis. Aanvang van het concert 20.00 uur; kerk open 19 30 uur. Wij kunnen dit concert van harte bij U aanbevelen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 1980

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Kerstconcert in Grote Kerk te Middelharnis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 1980

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's