Hydraulische bewegingswerken voor Oosterschelde-kering
Voor de bouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde is de keus gevallen op hydraulische bewegingswerken. Deze bewegingswerken zijn nodig om de schuiven in de kering op en neer te kunnen bewegen. Bij Rijkswaterstaat is geruime tijd de keus opengelaten tussen hydraulisch en mechanisch bewogen schuiven. De uitvoering van de bouw van de stormvloedkering is nu in een stadium gekomen, waarin voor één van beide oplossingen een keus gemaakt moest worden.
Al in maart van dit jaar is een raamcontract gesloten tussen het rijk en de vennootschap onder firma Ostem, een combinatie van de bedrijven Hollandia- Kloos te Krimpen aan de IJssel en Grootint te Zwijndrecht. Dit raamcontract omvat zowel de levering van de bewegingswerken als van de schuiven. De schuiven zullen grotendeels gemaakt worden door Ostem en voor een kleiner deel door andere bedrijven.
Voor de bewegingswerken, die in he totaal bijna ƒ 200 miljoen gaan kosten, zijn door verschillende bedrijven offertes gedaan op grond van een hydraulische en op de grond van enkele mechanische varianten. Rijkswaterstaat heeft een afweging gemaakt van de varianten, waarbij de aanbiedingen op een aantal aspecten zijn beoordeeld.
De voornaamste conclusies zijn :
Beoordeeld 'op kwaliteit en techniek van de constructies is er geen duidelijk aantoonbaar verschil voor de factoren planning, betrouwbaarheid, uitvoering en onderhuodskosten. Voor de controle op afstand verdient de hydraulische variant de voorkeur.
De aanbieding voor de hydraulische variant is lager dan de laagste aanbieding voor de mechanische variant.
In de hydraulische aanbieding is bovendien nog ruimte voor aanpassingen, die tot prijsverlaging moeten kunnen leiden. De werkgelegenheid in Nederland komt voor beide oplossingen op ongeveer hetzelfde neer. De fabricage van het totale werk kan
De fabricage van het totale werk kan beter gespreid worden bij uitvoering van de hydraulische constructie. Uit esthetisch oogpunt is er voorkeur voor de hydraulische variant.
t Met het oog op de belangen van de Nederlandse industrie is er uitvoerig overleg geweest met het ministerie van Economisch Zaken. Daarin zijn tevens de gevolgen voor het Nederlandse produktie-apparaat aan de orde geweest. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft na zorgvuldige afweging van alle aspecten en met instemming van de minister van Economische Zaken gekozen voor de constructie van hydraulisch bediende schuiven. De aanbieding voor deze constructie is gedaan door RSVZ VMF. De uitvoering zal, mede afhankelijk van de aanpassingen in het werk, geschieden niet inschakeling van andere bedrijven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1980
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1980
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's