Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

RAAD VERKEERSVEILIGHEIDA DVISEERT MINISTER TUYNMAN OVER SNELHEIDSLIMIETEN AUTOSNELWEGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

RAAD VERKEERSVEILIGHEIDA DVISEERT MINISTER TUYNMAN OVER SNELHEIDSLIMIETEN AUTOSNELWEGEN

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De voorlopige raad voor de verkeersveiligheid — onder voorzitterschap van mr. Pieter van VoUenhoven — vindt dat onder een aantal voorwaarden een verhoging van de huidige wettelijke snelheidslimiet van 100 km per uur op autosnelwegen overweging verdient. De raad schrfijt dit in een advies over snelheidslimieten op autosnelwegen, uitgebracht aan minister Tuijnman in diens functie van coördinerend minister voor de verkeersveiligheid.

Volgens metingen uit 1980 overschrijdt 65 procent van alle automobilisten deze limiet. De raad is van mening, dat deze overschrijding — gezien de negatieve effecten op andere gedragsregels in het verker — ongewenst is. Daarom is een keuze noodzakelijk:

De wettelijke limiet van 100 km per uur dient óf goed gehandhaafd ó: verhoogd te worden. Deze handhaving van de toegestane snelheden ziet de raad als voorwaarde voor de verhoging van de maximum snelheid.

De raad vindt dat onder die voorwaarde een verhoging overweging verdient, omdat de grote mspanning om de 100 km per uur te handhaven vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen onvoldoende prioriteit heeft. Een verhoging van de maximum snelheid op autosnelwegen dient echter niet boven de 120 km per uur uit te komen; de snelheid waarvoor deze wegen zijn ontworpen. Overigens gebeuren op autosnelwegen in vergelijking met andere wegen weinig ongelukken.

Een aanzienlijk deel daarvan treedt vooral op bij uitzonderlijke omstandigheden Daar dienen door borden of electromsche signalering lagere snelheden voorgeschreven te worden op een zodanige manier, dat de automobilist begrijpt waarom dat nodig is en zich er ook aan houdt.

Met een verhoging van de algemene limiet wil de raad bewerkstelligen, dat het aantal overtreders zal afnemen, zodat handhaving zich kan concentreren op de overtreders van de nieuwe algemene limiet en op de overtreders van de specifieke snelheden, aldus de ^-aad Overigens heft de raad in zijn advies geen rekening gehouden met energieaspecten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1981

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

RAAD VERKEERSVEILIGHEIDA DVISEERT MINISTER TUYNMAN OVER SNELHEIDSLIMIETEN AUTOSNELWEGEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1981

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's