Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overdenking uit de Heilige Schrift

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE STERKE EN DE STERKSTE(Richteren 16 :l-4)

„De sterke en de Sterkste", zo luidt de titel van een boek van wijlen ds. G. Boer over het leven van Simson. Daarmee is heel goed het dubbelzinnige in het optreden van deze richter aangegeven. Enei'- zijds is hij een type van Christus, een heenwijzing naar de Sterkste, maar aan de andere kant schiet hij zo tekort: hij heeft wel de kracht om de Filistijnen te verslaan, maar niet om zijn zondige begeerte naar vreemde vrouwen te doden. Telkens weer versUngert hij zich aan de zonde en is dan het antitype (tegenbeeld) van Jezus, Die door niemand van enige zonde kon worden beticht. Bij Simson is de verlossing steeds incidenteel, onvolkomen en brokstuk-achtig. Bij de meerdere Simson is van volkomen verlossingswerk sprake, ook al wordt de volheid er van nog niet gezien.

Simson is door eigen schuld in moeilijkheden geraakt. Hij heeft zich gewaagd in het hol van de leeuw: de Filistijnse hoofdstad Gaza in het zuiden van de kuststrook waar ook in 1979 de Palastijnen nog veel van zich laten horen. Een van de donkere vlekken in het leven van de richter is dat hij daar is gaan slapen bij een publieke vrouw. De Gazieten menen: nu ontkomt die gehate vijand ons niet meer. De stadspoort wordt hermetisch gesloten. In de nacht houden ze zich nog wat op de achtergrond, maar zodra het morgenlicht aanbreekt en Simson een stap buiten de deur zet, is hij een kind des doods. De richter wordt echter midden in de nacht wakker. Vermoedt hij iets van de dreiging of gaat zijn geweten spreken, zodat hij moet opstaan uit het zondevuil? Hoe het zij, hij beent regelrecht op de stadspoort af en gaat bekrachtigd door Gods Geest een drievoudige daad stellen: 1) hij breekt de poort ope"; 2) hij draagt de poort weg; 3) hij stelt de poort ten toon. De machtige deuren met hun posten als pilaren en zware grendelboom, worden door Simson uit hun voegen geUcht alsof het om een paar sinaasappelkisten ging. De vesting is daarmee opengelegd. Gaza een aanfluiting, want een stad zonder poorten. Dan draagt hij heel het gevaarte mee op zij n rugm zo' n 60 kilometer verder naar de Judeese stad (later enige tijd hoofdstad) Hebron. Daar zet hij ze als een trofee, als een stille prediking neer voor de ogen van de al te bevreesde en kleingelovige Israëlieten. Zie, zó geeft onze God de overwinning en zo vervult Hij de zegenbede die Rebecca eenmaal mee kreeg bij het verlaten van haar ouderlijk huis: „en uw zaad bezitte de poort van zijn haters" (Gen. 24 : 60).

En nu de Sterkste. Hij liet Zich gewillig gevangen nemen in het Gaza van de dood, de hel, het graf Niet door eigen zonden kwam Hij in de banden, maar terwille van Zijn gemeente - en om de schuld plaatsvervangend te boeten voor elk die in Hem gelooft. De vijanden lachen - al zijn ze gezien de verzegelde grafsteen en de soldatenwacht toch niet helemaal gerust. Maar de Paasmorgen.breekt aan. Christus rukt de poorten van de hel uit het lood. Geen graf hield Davids Zoon omknelt - Hij overwon, die sterke Held. Zo slaat Hij een onherstelbare bres in het rijk van de dood.

Dat is één. Maar dan draagt Hij die poorten ook wég. Dood, hel, graf blijven ontmanteld achter. De paasoverwinning is namelijk niet alleen voor Hem zelf, maar voor velen mét Hem. Hij draagt ze tot vandaag toe, ja tot de grote morgen. Daarom kunnen de poorten der hei Zijn gemeente niet overweldigen. Bovendien stelt Hij ze ten toon (2 Col. 2 : 15!) op de berg bij Hebron. Dus: voor de ogen van Zijn bevreesde, kleingelovige, twijfelmoedige broeders en zusters. De strijd met de machten is nog in voUe gang. Maar de eindoverwinning is gegarandeerd. De prediking van Pasen kent een heilige ironie. Door en hel worden voor schut gezet. En u die door eigen schuld achter ijzeren deuren met koperen grendels zucht, wend u met uw nood tot Hem. Deze Held kan u verlossen en wil het zeker doen op uw roepen. Zo waar als het Gaza van de duivelse tyrannic is gevallen, zo waar is er ook voor uitkomst. Want:

de kerker werd Uw buit, o Heere Gij zaagt Uw strijd bekronen met gaven tot der mensen troost opdat zelfs 't wederhorig kroost altijd bij U zou wonen. Veenendaal ds. J. Hoek

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 1981

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 1981

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's