Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uienvaart van Flakkee in de 20 en 30-er jaren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uienvaart van Flakkee in de 20 en 30-er jaren

Ingezonden:

5 minuten leestijd

Oud-schipper M. de Korte uit Oude Tonge verraste ons met een door hem geschreven terugblik op de uienvaart in de 20-er en 30-er jaren. We nemen het graag over temeer omdat het intussen een historisch document mag heten.

Dhr. de Korte begint zijn terugblik in Ouddorp van waar geen vaste schipper voer.

„Doch", schrijft hij. „de twee beurtschepen van een coöperatie aldaar namen iedere week uien mee naar Rotterdam.". Beide motorschepen waren meen ik 80 én 85 ton groot.

Op één der schepen voer Joh. Pikaart als schipper, die ik goed heb gekend. Verder voer nog beurtschipper de Graaf circa 80 ton, ook wel met uien.

Herldngen

Hier van daan voeren de Gebr. Brussé met een motorschip van 65 ton. Domicilie Ouderkerk a.d. IJssel.

Deze voeren net als de andere uien schippers dag en nacht zowel bij goed als slecht weer. En dan was het varen van de Zuidkanthiel wat moeilijker als van de Noordkant van het eiland. Omreden herkingen, Battenoord en Oude Tonge en in die tijd ook Ooltgensplaat een buitenhaven hadden. Bij deze buitenhavens wordt de geul aan de vloedzijde aangegeven met steekbakens, tot het hoofdvaarwater. Dit is moeilijker als de havens aan de Noordkant. Daar loopt het vaarwater langs deze havens heen.

Battenoord

Adrianus van der Vliet,

motortjalk, 80 ton

Joh. van Dijk motorschip, 75 ton L. v.d. Doel motorschip, 80 ton

L. v.d. Doel motorschip, 80 ton

Oude Tonge

Adrianus Oomens

M. en Jan de Korte motorjacht, 70 ton motorschip, 110 ton

M. en Jan de Korte motorschip, 110 ton

Ooltgensplaat

C. C. van Gent ... . motortjalk, 75 ton

Aren van Gent... . motorschip, 55 ton

Den Bommel

P. Bouman motortjalk, 65 ton

M. van Dijke motortjalk, 70 ton

Beurtschipper... mastmotorschip, 70ton

Stad aan 't Haringvliet

W. v.d. Boogaart ... motorschip, 75 ton

Jac. Gijzeis motorschip, 85 ton

T. Struik motorschip, 80 ton

Middelharnis

Expeditie Taaie, schipper J. Bestman, motorschip, 75 ton

motorschip, 75 ton

Toon de Wachter... motorschip, 70 ton

Beurtschipper Zoon,

motorschip, 65 ton Sommelsdijk

Adrianus v.d. Gijze zeiltjalk, 70 ton

Bas v.d. Gijze motorschip, 80 ton

Jacob Visser motorschip, 80 ton

Abram Verschelling,

motorschip, 65 ton Dirksland

Jan van Steenbergen 75 ton

Teun van Dijke ... motorschip, 80 ton

Joh. van Dijke motorschip, 75 ton

Pleun Okker motorschip, 100 ton

Dirk Okker motorschip, 75 ton

Willem Taaie motorschip, 75 ton Jan en Leen Stolk,

Jan en Leen Stolk,

beide motorschepen van 70 ton

Stellendam

Van deze plaats voer geen vaste schipper. Meestal nam beurtschipper Waling 70 ton partijtjes uien mee naar Rotterdam.

Goedereede

Hier ook geen vaste schipper. Beurtschipper van Gelder, 70 ton, nam meestal partijtjes uien mee.

Te Rotterdam werden de meeste uien gelost in de vracht- en passagierstoomschepen van de Batavierlijn. Deze hadden een dagdienst op Londen. Ligplaats tot 1928 aan de Boompjes. Daarna verhuisd naar de Jobskade omreden op de Boompjes opritten werden gemaakt naar de Willemsbrug die circa 2Vi m werd verhoogd.

Verder de Harwich stoomvrachtboot aan de Parkkade. Later vermoedelijk in verband met de Maastunnelbouw verhuisd naar Parkhaven.

De HuUboot vracht- en passaagierstoomschip lag in de Jaobshaven.

De Leith stoomboot en New Castle stoomboot in de Schiehaven, invarend aan de rechterzijde. De Grinsbij stoom vrachtboot lag op de Maas e /en beneden de Schiehaven aan de rechter oever. Deze vervoerden ook veel hoepels voor het maken van Haringvaten.

In de tweede Katendrechtse haven lag een boot van de General Steam maatschappij die op Londen voer. Dit was een concurrent van de Batavier lijn van W. H. Muller en Co.

Mogelijk heb ik nog enkele boten die op Engeland, Schotland of Ierland hebben gevaren vergeten, doch de meeste heb ik wel vernoemd.

De grootste Expediteurs waren:

Te Rotterdam Vonk en Van As. Te Nieuwe Tonge Adrianus HoUeman. Deze had te Rotterdam mijnheer Pool als vertegenwoordiger voor de verzending naar Engeland.

Van As had een eigen schip waarop voeren Aart en Henk van Bockhove, circa 80 ton Domicihe Rotterdam. De vracht van uien was gemiddeld ƒ 0,10 per baal van 50 kg tot 1000 balen of meer. Met kleine partijen iets meer per baal.

Dit zijn dan de gegevens over de uienvaart van de twintiger tot de veertiger jaren. Wil nog vertellen dat meestal 3 of 4 boten moest worden aangedaan voor men leeg was.

Hoogachtend, M. de Korte

Er voeren meerdere schippers met uien van Flakkee doch deze voeren niet in vaste dienst Deze schippers namen meestal aan van de commissionairs ter plaatse. Scheepsbevrachters waren in de twintiger jaren niet op het eiland.

Begin dertiger jaren is er nog één geweest te Middelharnis, nl. Jakobus vanIJverlooi en Jaap Visser te Sommelsdijk en tot 1977 Huub Sandifort te Ouddorp.

Wilt u ook nog meedelen dat van Oude Tonge in de twintiger jaren de meeste schepen voeren? Ik heb er 96 geteld, de meesten waren niet groter dan 55 tot 70 ton.

Heden varen van deze plaats nog negen schepen, de grootste twee zijn duizend ton. De kleinste twee spitsen 370 ton. Zal ook nog vernoemen de aardappelschipper die voor een vaste baas voeren. Adam van Dijke, Dirksland, m.s. 65 ton

Adam van Dijke, Dirksland, m.s. 65 ton voer meen ik op Utrecht en voor van Zalen in Den Haag.

Kees van Gent, Ooltgensplaat m.s. 70 ton voer aardappelen op Den Haag voor van Zalen.

Kees Bogaart, Den Bommel, m.s. Jannetje, 70 ton voer aardappelen op Den Haag, ontvangen aldaar van Zalen.

Thomas Kik, Oude Tonge, 65 ton voer aardappelen op Amsterdam. Dit scheepje was als zeiltjalk gebouwd, doch Kik heeft er begin dertiger jaren een 26 pk motor in laten bouwen.

Mogelijk zijn er nog meerdere vaste schippers geweest doch kan ze op moment niet herinneren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 januari 1985

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Uienvaart van Flakkee in de 20 en 30-er jaren

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 januari 1985

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's