Nieuwe fabriek den Hertog diepvriesspeciaiiteiten zai ook Meiissant bekendlieid geven
Prachtig bedrijfy stoelend op vertrouwen, vak en koopmansch
Wie vrijdagmiddag, na getuige te zijn geweest vt westelijke opening van de nieuwe fabriek van den Hertog diepvriesspecialiteiten b.v. te Melissant de deur weer achter zich dichttrok en meende toen alles te hebben gehad, bleek tóch nog buiten een extra stukje service te hebben gerekend. „De medewerkers van den Hertog hebben uw voorruit schoongemaakt; we wensen u goede reis", zo vermeldde een kaartje onder de ruitewissers.... „Hoe komme ze d'r op", hoorden we een mevrouw zich afvragen en wellicht zal ze — met vele honderden andere bezoekers — die vraag hebben toegepast op alles, zeker ook het rijke assortiment, wat zich deze middag aan haar oog had voltrokken. Bordjes hadden de ter plaatse onbekende bezoekers naar de nieuwe fabriek geleid, maar eenmaal daar schroomde Willem den Hertog niet ieder nog verder te wijzen op Hem van Wie hij weet alles, ook het zakelijk succes, te hebben ontvangen.
's Morgens hadden dhr. den Hertog en zijn mededirectieleden, gesecondeerd door architect J. Poppe en PR medewerker dhr. Landwaard, de pers ontvangen. Gretig nam vooral de Vakpers kennis van alles wat den Hertog aan kwaliteitsprodukten biedt en in ontwikkeling heeft want ook aan dät aspekt wordt alle aandacht besteed. Danny Arensman werd als „uitvinder en ontwerper" van de meeste diepvriesspecialiteiten gewaardeerd en hij doet dat met veel vindingrijkheid, werklust en inzet. Dinant Struik, ook een van de directeuren werd als een „kwikzilverman" bestempeld, altijd aktief en nooit sluimerend als het erom gaat de verkoopstaf te stimuleren. Willem den Hertog himself, werd gerekend als de man die overlopend van energie ieder voortdurend stimuleert en motiveert en die verlangt dat elk van zijn medewerkers zijn bovenste best doet, levend in een rotsvast vertrouwen op zijn God, wat hem tot een dagelijkse steun is.
Tot zover de voorstelling van de directieleden, waarna het in de persmeeting uitvoerig ging over de kwaliteit van de artikelen en de afzetmogelijkheden, de export naar landen als België, Engeland en Spanje en het bewerken van meer Europese markten.
De optimale presentatie ook van het diepvriesprodukt bij 2300 afnemers in Nederland en anderen daarbuiten. Den Hertog maakt ook Reform pizza' s voor Duitsland en aan dat gezondheidsaspekt zal zeker ook de nodige aandacht worden gegeven. In 't vervolg van dit verhaal zal 't om de kwaliteit niet meer gaan; inmiddels weten we — en dat werd door de vakpers zeker ook erkend — dat die voortreffelijk is. „Den Hertog je ziet 't je proeft 't ook in Melissant", zegt het bedrijf er zelf van. Melissant was tot dusver niet zo bekend in den lande; „maar", zegtDinant Struik: „dat wordt wel anders nu den Hertog er zit". De bebouwde oppervlakte op de Ruygenhil bedraagt 6500 m^, het terrein is maar liefst 22.000 m^ groot. In het gigantische nieuwe pand zijn ondergebracht de kantoren voor de directieleden, de overige werkkantoren, de centrale opslagruimte, de produktontwikkeling en de kwaliteitscontrole en de produktieafdeling van ijs, bavaroises, gebak en koekprodukten en tenslotte een 15.000 m^ groot vrieshuis waarin de produkten bij een temperatuur van 22 graden ingevroren worden.
De opening
't Was duidelijk dat alle betrokkenen naar de opening hadden toegeleefd. Degenen die hem kennen hadden ook alle verwachting van de openingsspeech van „oom" L. Fokkema, de voorz. van de N.E.C., de Nederlandse Export Combinatie, waarvan dhr. den Hertog een van de 550 leden is. Graag was dhr. Fokkema bereid gevonden de opening te verrichten al liet hij tot verrassing van dhr. den Hertog het plegen van de openingshandeling als eerbetoon aan hem over.
De openingsspeech was fantastisch, vooral toen de honderden aanwezigen daarin werden teruggevoerd naar de tijd dat de 11jarige Willem den Hertog, klompenmakerszoon, een handeltje in klompen opzette, niet meer door pappa gemaakt maar van een fabriek betrokken. Het ingeboren koopmanschap zou toen al blijken, „want", zei dhr. Fokkema: „hij haalde die ordinaire touwtjes eraf en deed er een roodwitblauw lintje door waardoor de klompen ineens „sierlijke voetbekleding" werden, terwijl het dragen ervan werd aanbevolen voor kuit en beenspieren! Eieren verkocht de 11jarige koopman ook: „de kip was nog niet uitgekakeld of Willem had het ei al te pakken". „Je hoort de echo van de kakel er nog in", moet'ie hebben gezegd tegen de huisvrouwen die naar de versheid van de eieren informeerden. Zijn eieren waren niet zomaar eieren, zeker niet nadat hij ze met een vochtig doekje had opgepoetst; het waren dan „kleine bruine wonderen" geworden.
Van z'n 14e tot z'n 18e levensjaar was de nijvere Willem bij een baas in dienst maar het zelfstandig ondernemerschap trok hem meer en dat bracht hem als kaashandelaar op de Sommelsdijkse markt waar hij met graagte kaas verkocht aan een struisse Dirkslandse jongedame met wie hij later een gezin zou stichten. Dat beziend en de zakelijke voorspoed die den Hertog geworden is kon dhr. Fokkema niet anders dan over een weldaad spreken voor het bereiken waarvan hij over de hoofden van dhr. den Hertog en zijn medewerkers heen de douwers, de zwoegers en de sjouwers, maar zeker ook koning klant bedankte. Uit de mond van dhr. Fokkema werd de klant verzekerd dat bij den Hertog het beste nog nauwelijks goed genoeg gevonden wordt.
Dhr. den Hertog werd er ook voor bedankt dat zijn „onstuitbare, eerlijke expansiedrift" ook goed is voor de locale werkgelegenheid. Het werknemersbestand loopt inmiddels tegen de honderd. De „grote" jongens in het zakenle /en die zo dikwijls worden bejubeld maken samen slechts 1,5% van het welvarende bedrijfsleven in Nederland uit; de overige 98.5% bestaat uit mannen als den Hertog, wakkere, particuliere ondernemers. „Stuwende, inspirerende ondernemers als dhr. den Hertog, die met een gepast gevoel van eigen waarde en eerbiedig dankend, alle etalages openzetten; hulde aan dit soort ondernemers!" zo complimenteerde dhr. Fokkema.
Verticale heenwijzing
„Niet ons o Heere, niet ons, maar Uw Naam alleen zij eer, dank een aanbidding", zo beleed dhr. den Hertog toen hem het woord werd gegeven om over het tot stand gebrachte het zijne te zeggen. Met
nadruk wees hij van zichzelf af om te belijden niets te bezitten wat niet van Hem ontvangen is, ook de gave van het koopmanschap.
De Bijbel noemde hij zijn handboek, ook in het zakendoen en nu alom een periode van crisis en recessie wordt beleefd, nu was het dhr. den Hertog een behoefte te verwijzen naar de vermaning in de Filippenzenbrief om in geen ding bezorgd te zijn, maar alle dingen Gode bekend te maken. Hij Die de ere toekomt moet de ere krijgen. Hij is ons tankstation en.... mijne vrienden.... u tankt er om niet!" zo beval dhr. den Hertog aan. Hij sprak voorts over zijn bedrijf, z'n
Hij sprak voorts over zijn bedrijf, z'n produkten, z'n bankrelaties en ook bijzonder sympathiek en enthousiast over zijn personeel door hen met surfers te vergelijken. Geen surfers die 't kalme water van de GreveUngen prefereren maar die perse de dijk over willen en de uitdaging van de Noordzee aandurven". Trendsetters, geen trendvolgers!" zo waardeerde hij zijn medewerkers, „trekpaarden" van de economie temidden van wie hij een helicopterfunktie hoopt te kunnen vervullen, hen begeledend en stimulerend waar mogelijk en hen ook gelegenheid gevend even uit te blazen. Dhr. den Hertog had zich gedemonstreerd en gemanifesteerd als een tevreden en dankbaar
mens die vervolgens door vele sprekers geluk werd gewenst met zijn prachtige onderneming. _, ,
onderneming. _, , Sprekers Burgemeester Oversier, die kans zag binnen een week 22000 m^ grond aan Den Hertog te verkopen, feliciteerde, mede namens het gemeentebestuur de direktie en zichzelf. Hij was blij, dat het bedrijf in Melissant was gekomen. Ook de werkgelegenheid is met een dergelijk florerend bedrijf gebaat. Hij achtte dhr. Den Hertog inventief genoeg om voor de ijsfabriek in Dirksland een bestemming te vinden. De gemeente zal daarbij voor een goede bereikbaarheid zorgen.
Dhr. Joh. Poortvliet, vertegenwoordiger van het bedrijf, bood namens de 100 personeelsleden een steen aan voor de vijver met sproeier aan de ingang, met daarop het opschrift: Aangeboden door het personeel op 61187 ter herinnering aan de opening van de fabriek, symboliserend het bruisend karakter van het bedrijf. Hij schetste de goede sfeer; vond de directie fantastische lui met een sterk sociaal gevoel.
Dhr. Landwaard, voorzitter van CODEL, een combinatie van 50 Nederlandse delicatessenzaken en sinds januari marketingmanager van Den Hertog, kende hem al vanuit de tijd, dat hij nog met zijn koffertje de klanten langs ging. Dhr. Landwaard, die nu voor de reclame en voorlichting zorgt, noemde de produkten een streling voor de tong en een lust voor het oog, gelet ook op de aangepaste verpakking. Het nieuwste produkt „de Crypto" blijkt duidelijk aan te slaan. Architect Poppe, uit Vlissingen, had niet
Architect Poppe, uit Vlissingen, had niet kunnen vermoeden, dat uit de bouw van het Verenigingsgebouw van de Ger. Gemeente te Dirksland, nu 14 jaar geleden, deze opdracht zou voortvloeien. Hij bood namens allen, die bij de bouw betrokken waren de lichtreclame op het kantoor aan.
In zijn slotwoord richtte dhr. Den Hertog woorden van dank aan zijn naaste medewerkers. Dhr. Arensman kreeg nieuwe visitekaartjes aangeboden, waaruit bleek, dat hij van adjunctdirecteur tot produktiedirecteur was bevorderd. Verder dankte hij alle sprekers en aanwezigen. Tenslotte beval hij de winkel inDirksland, die in 5 weken tijds totaal gerenoveerd is, in de belangstelling van iedereen aan.
Daarna was er nog gelegenheid het bedrijf, waar het personeel üi aktie kwam, te bezichtigen, een drankje te gebruiken en te genieten van Den Hertog's ijs, bavaroises, gebak en/of koekprodukten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 november 1987
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 november 1987
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's