Overheid moet gebruik fiets stimuleren
Waarde fietsverkeer vijf miljard
De economische betekenis van het fietsverkeer kan worden berekend op zo'n vijf miljard gulden per jaar. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat Adviesbureau Van Roon heeft uitgevoerd in opdracht van de bij de fiets betrokken organisaties. Dit onderzoek naar de waarde van het fietsverkeer is van belang, omdat de rijksoverheid de laatste jaren de aandacht vooral richt op de auto en het openbaar vervoer. Opvallend is bijvoorbeeld dat in het Mobiliteitsscenario Randstad, dat rijk, provincies en gemeenten opgesteld hebben, niet veel aandacht aan de fiets wordt geschonken.
Het onderzoek van Van Roon was toegespitst op defietsverplaatsingenmet het motief „onderwijs". Er uit blijkt dat als al deze verplaatsingen met het openbaar vervoer gemaakt zouden worden, hiermee een bedrag van 1,3 miljard gulden gemoeid zou zijn. Defietskilometersdie van en naar school worden gereden, vormen ongeveer een kwart van de totaal in Nederland met de fiets afgelegde afstand, die in 1986 12 miljard kilometer bedroeg. Op basis van de methode van de zg. schaduwkosten kan de waarde van alle in ons land met de fiets verreden kilometers dan op 5 miljard worden gesteld. In deze berekening zijn de zg. maatschappelijke kosten niet meegerekend. Dit zijn de voordelen die de samenleving ondervindt van het fietsgebmik zoals onder andere minder luchtverontreiniging en geluidhinder en geringer mimtebeslag. De organisaties menen dat, nu bekend is
De organisaties menen dat, nu bekend is hoe belangrijk defietsis als naar de econo-mische waarde van de verplaatsingen wordt gekeken, de overheid hiermee rekening zou moeten houden bij het oplossen van de huidige problemen. Naast het verbeteren van fïetsvoorzie
Naast het verbeteren van fïetsvoorzieningen buiten de bebouwde kommen door aanleg van fietspaden voor woon werkverkeer en scholieren, is het vooral nodig dat binnen de stedelijke gebieden de fietsvoorzieningen worden verbeterd. De provincies en gemeenten dienen binnen het genoemde Mobiliteitsscenario meer financiën beschikbaar te stellen voor fietspaden en stallingen.
Tenslotte zijn de organisaties van mening dat indien de huidige tendens van verlaging van overheidsuitgaven ten behoeve van het fietsverkeer niet in positieve zin wordt omgebogen, dit uiteindelijk zal resulteren in vermindering van het gebmik van de fiets als vervoermiddel. Enkele cijfers
Enkele cijfers aantal inwoners
aantal inwoners van Nederland 14,6 miljoen aantal fietsen 12 miljoen
aantal fietsen 12 miljoen aantal jaarlijks met fiets
aantal jaarlijks met fiets afgelegde kilometers 12 miljard
waarde v. h. fietsverkeer. ..ƒ5 miljard
aandeel van de fiets in alle verplaatsingen van personen 29%
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 december 1987
Eilanden-Nieuws | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 december 1987
Eilanden-Nieuws | 28 Pagina's