De verhoogde slang
Overdenking uit de Heilige Schrift
„En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heefi, alzo moet d Zoon des mensen verhoogd worden opdat een iegelijk, die in Hem geloofi, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". (joh. 3 : 14-15
Onder de prediking van het Evangelie worden wijzen dwaas en dwazen wijs gemaakt. Zo werkt God. Zo werkte ook Jezus in zijn nachtelijk gesprek met Nicodemus. Op majesteitelijke wijze weet deze Leraar van God gekomen, één van de waanwijze leraars van Israël te brengen, waar Hij hem hebben wil. Hij, die volleerd, volwassen meende te zijn in de dingen van het Koninkrijk Gods, wordt door Jezus er zeer kennelijk aan ontdekt, dat hij nog een onwijs, onnozel kind is ten aanzien van één van de meest elementaire regels van dit Koninkrijk. God maakt wijzen dwaas. Heilzame
God maakt wijzen dwaas. Heilzame vernedering! Immers zo alleen komt er ruim baan voor de zo noodzakelijke kinderlijke bede: „Heere! maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden". Zo ook gaat 't bij Nicodemus. Door de grote Geweldenaar als 't ware op de knieën gebracht, stelt hij de hoogst belangrijke vraag: hoe kunnen deze dingen geschieden? Een hoogst belangrijke vraag. Het is het „hoe?" van één van de meest elementaire regels van het Koninkrijk Gods. „Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo
„Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan". Met andere woorden: met de wedergeboorte staat of valt de ingang in het Koninkrijk Gods. „Hoe kunnen deze dingen geschieden?"
„Hoe kunnen deze dingen geschieden?" Van deze vraag hangt ons eeuwig geluk, onze eeuwige gelukzaligheid af Heeft u deze vraag in uw leven al leren stellen? Buiten deze vraag om is er geen toegang tot het Koninkrijk.
Echte vragers, rechte bidders hongeren, dorsten en hijgen naar het antwoord, zoals een moede hinde schreeuwt naar die komt als de bezoldiging der zonde, e lijdt Israël de nederlaag. Alle beroep op eigengerechtigheid, eigen kracht en wijsheid is hier vruchteloos. Temidden van alle nood en dood is er nog slechts één ) de waterstromen. Zo alleen wordt geleerd, wie Jezus is. Om het ons en Nicodemus te leren, voert Jezus ons in gedachten terug naar Mozes en de kinderen Israels in de woestijn. Een zondig, murmurerend en tegenstrevig volk valt onder de tuchtigende hand Gods ten prooi aan de beet van vurige serafslangen. Het dodelijk vergif doodt mannen, vrouwen, kinderen en zuigelingen. In de strijd met de koning der verschrikking, middel dat kan baten: het geroep tot God en hun middelaar Mozes, de man Gods. Het is de laatste strohalm der hoop voor een stervend volk Gods. Waar hier van Godwege niet wordt ingegrepen is redding en behoud absoluut uitgesloten. „Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen de Heere en tegen u gesproken hebben; bid de Heere, dat Hij deze slangen van ons wegneme". Het is de laatste strohalm, waaraan een stervend en wanhopig volk zich vastgrijpt.
Heilzame vernedering! Op deze wijze komt er plaats voor Gods ontfermende zondaarsliefde. Mozes, de middelaar Gods voor Israël bidt voor het volk. In hem bidt Christus voor Zijn kerk: „Vader, Ik wil niet, dat deze in het verderf nederdalen. Behoudt ze in Mijn Naam, Die gij mij gegeven hebt! Heilzame vernedering! Op deze wijze
Heilzame vernedering! Op deze wijze wordt op Gods bevel de koperen slang opgericht. „En de Heere zeide tot Mozes: maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven".
Heilzame vernedering! Op deze wijze komt er plaats voor Gods onfermende zondaarsliefde. Op deze wijze wordt op Gods bevel op Golgotha het kruis geplant. Christus, de Middelaar van het Nieuwe Verbond stijgt hoog boven Mozes uit. Mozes stelt de koperen slang. Christus stelt Zichzelf
„Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden". Vreemde vergelijking. Mozes blijft zelf buiten schot. Niet Mozes wordt verhoogd. De koperen slang wordt verhoogd. Hoe anders gaat 't met Jezus: voor Hem is er geen koperen slang om deze op een stang te stellen. Het Lam ten brandoffer is voor Hem niet het ram, verward in de struiken. Hij stelt Zichzelf tot een Lam, een ram en een slang.
Vreemde vergelijking! De koperen slang was een levenloos, gevoelloos ding. Hem deerde 't niet op een stang gesteld te worden. Jezus Christus daartegen is een levend en alles gevoelend Mens. Hij voelt terdege de doornenkroon op 't hoofd gedrukt, de geselingen en zweepslagen van Romeinse soldaten, de doorboorde handen en de dooraagelde voeten van Zijn kruisiging, de spot en smaad van mensen en de last van Gods toom over onze zonden. „Gelijk Mozes de slang in de woestijn
„Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden". In de vergelijking stijgt Jezus boven Mozes uit. Mozes blijft buiten schot. Christus Jezus heeft Zichzelf echter vernietigd en de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen, heeft Zichzelf vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja de dood des kruises. Maar daarom en daarom alleen, omdat hij in tegenstelling tot Mozes Zelf niet buiten schot gebleven is, daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven, welke alle naam is; opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
Behalve de Gekruisigde is Hij ook de Opgestane. Daarom mag en kan van Hem alleen gezegd worden: „opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". De koperen slang baatte slechts voor verlenging van tijdelijk leven. De op Golgotha gekruisigde baat ten eeuwige leven. „Wie in Hem gelooft zal leven". Zalig dat geloof te bezitten. Het wordt slechts daar geboren en geschonken, waar wij alle hoop op onszelf en alles buiten Christus hebben leren verliezen, om dan in de hoogste nood u geheel en al alleen op Hem te verlaten, niet op uw gerechtigheid, maar op Zijn gerechtigheid, niet op uw kracht, maar op Zijn kracht, niet op uw wijsheid, maar op Zijn wijsheid, niet op uw leven, maar op Zijn leven, niet op iets buiten Hem, maar op alles in Hem!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1989
Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's