Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pogingen om sleepboot te behouden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pogingen om sleepboot te behouden

2 minuten leestijd

Onder leiding van de heer P.S. de Nijs worden verwoede pogingen ondernomen om de in 1938 voorL. Smits en Co"s Internationale Sleepdienst bij de werf van P. Smit in Rotterdam gebouwde sleepboot Hudson van de sloper te redden.

De Hudson is hetzelfde schip dat vele jaren in de haven van Stelendam gelegen heeft, waar het eerst onder de naam Johan Dirk en later Elisabeth, als ijsfabriek dienst deed. De heer H. Tanis uit Ouddorp verkocht het schip onlangs aan Stolks Handelsonderneming in Hendrik Ido Ambacht. Het was onder de naam Ebro door de Visserscombinatie in Stellendam aangekocht. De Hudson was in de meidagen van

De Hudson was in de meidagen van 1940 op weg naar Algiers, om daar een drijvende kraan, een ponton en een havensleepboot op te pikken en naar Dakar te slepen. In Dakar werd met het toepassen van een handigheidje voorkomen dat de sleepboot door de Franse Vichy-regering in beslag genomen werd. Men week uit naar Engeland en voer gedurende de oorlog in charter van de Britse admiraliteit. Kapitein Weltevreden kreeg diverse onderscheidingen voor in de oorlog uitgevoerde huzarenstukjes.

Toen in 1962 een grotere en sterkere Hudson werd gebouwd, werd het schip omgedoopt in Ebro. De pogingen om de andere Ebro. die indertijd op de Banjaard strandde, te behouden, schijnen te zijn mislukt.

Waar de Hudson als prototype diende voor andere schepen als de Tyne, de Javazee, de Poolzee en de Wiite Zee, wil de heer P.S. de Nijs. oud-hoofd personeelszaken van Smit Internationale. ƒ50.000,- ä ƒ60.000.- bijeen zien te brengen om de Hudson weer in zijn oorspronkelijke staat van voor de ijsfabriek terug te brengen, maar dan moet het eerst van de sloper worden gekocht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 1989

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Pogingen om sleepboot te behouden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 1989

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's