Lan- den Tuinbouwschool te Sommelsdijk start Individuele Opleiding
Sinds het samengaan met de 'Groene School' te Kapelle en de Middelbare Agrarische School te Goes in één Agrarisch Opleidings Centrum (A.O.C. Zeeland en omstreken) is het voor de Landen Tuinbouwschool te Sommelsdijk eenvoudiger geworden nieuwe opleidingen te realiseren. Eén van de wensen die nu in vervulling gaat, is het starten per 1 augustus 1991 van een opleiding Individueel Land en Tuinbouw Onderwijs. Met de realisatie van een ILOopleiding verwacht de school nog beter te kunnen inspelen op de eisen die elke leerling stelt.
Welke leerlingen komen naar het ILO?
Het ILO richt zich op die leerlingen uit het basis en speciaal onderwijs die, om welke reden dan ook, een dusdanige zwakke schoolcarrière hadden, dat ze niet voor de gebruikelijke vormen van LBO in aanmerking kunnen komen, maar waarvan mag worden verwacht, dat zij in praktisch en soms ook theoretisch opzicht toch een goede ontwikkeling kunnen doormaken, mits zij op een bepaalde wijze en met bepaalde middelen onderwezen worden.
Onder invloed van een nog regelmatig voorkomende negatieve schoolkeuze stroomt jaarlijks een aantal leerlingen het LBO binnen dat een speciale opvang en begeleiding nodig heeft. Vrijwel in elke klas van het LBO treft men leerHngen aan die niet op hun plaats zijn. Ze krijgen niet die begeleidingsaanpak die ze nodig hebben en worden vaak beoordeeld als slechte, lastige of luie leerlingen. Vaak gaan ze gedemoraliseerd van school, of worden ze doorverwezen naar een andere opleiding. De instroom in het individueel onderwijs van leerlingen die in hun ontwikkelingsverloop belemmerd zijn, neemt relatief nog steeds toe.
Als oorzaak van die verstoorde ontwikkeling kan genoemd worden: onevenwichtige intellektuele en emotionele ontwikkeling, achterstand in verbale en sociale ontwikkeling, last van mislukkingservaringen, persoonsbedreigende milieuomstandigheden.
Die wijze waarop en de middelen waarmee deze jongens en meisjes onderwe zen worden, hebben zich ontwikkeld tot een leerweg, met een eigen gezicht binnen het LBO met voor de leerlingen dezelfde mogelijkheden en dezelfde einddoelen. Dit eigen gezicht wordt ook gekenmerkt door het pedagogisch klimaat en door de speciale onderwijskundige voorzieningen met betrekking tot begeleidingshulp.
De individuele leerweg laat zich het best als volgt omschrijven:
* het aanbieden van leerprogramma's die inspelen op de mogelijkheden en beperkingen van de leerlingen.
* het aanvullen van ontwikkelingshiaten.
* herstel of versterking van het gevoel van eigenwaarde van leerlingen met mislukkingservaringen.
* het oefenen van samenwerkingsgedrag.
Daarnaast is het zeer belangrijk dat er in de school een dusdanig klimaat heerst dat leerlingen zich er op hun gemak voelen.
Wat biedt het ILO?
Het Individueel Land en Tuinbouw Onderwijs is een vorm van Voortgezet Onderwijs, gekenmerkt door het feit dat de onderwijsdoelen en de onderwijsprogramma's zich in het bijzonder richten op werkzaamheden en opleidingen in de 'groene sektor' in de breedste zin. Algemene doelstelling van de opleiding
Algemene doelstelling van de opleiding is de leerlingen via een meer individuele benadering en meer praktisch gericht onderwijs op te leiden voor een diploma dat toegang biedt tot de leerlingstelsels en de tweejarige opleidingen (voorheen KMBO). Daarnaast leren de leerlingen zich oriënteren in de verschillende bedrijfstypen en wordt hen daarbij een bepaalde vakvaardigheid bijgebracht. Om zo goed mogelijk te kunnen inspe
Om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de eisen van de leerlingen en om de doelstelling van de opleiding zo optimaal mogelijk te kunnen realiseren, is de opleiding als volgt ingericht:
* vorming van kleine klassen; voor de theorievakken + 15 leerlingen per groep en, kenmerkend voor het Landen Tuinbouw Onderwijs, voor de praktijkvakken ± 8 leerlingen per groep.
* aanpassing van de leerstof aan het niveau en tempo van de (afzonderlijke) leerlingen.
* intensieve begeleiding van de afzonderlijke leerling.
* gelegenheid bieden tot specifieke onderwijskundige ondersteuning (b.v. remedial teaching).
De leerlingen volgen dezelfde vakken als de leerlingen van de lagere opleiding; het enige verschil is het feit dat leerlingen van het ILO meer uren praktisch gericht onderwijs ontvangen en minder uren theorie.Het vakkenpakket voor het eerste leerjaar ziet er als volgt uit.
Naast de algemeen vormende vakken als Nederlands, Engels, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Rekenen, Wiskunde en Kennis der Natuur krijgen de leerlingen kreatieve vakken als Muziek, Tekenen, Lichamelijke Oefening, Handvaardigheid en Algemene Technieken en de beroepsgerichte vakken Plantenteelt en Dierenhouderij. Nieuw is het vak Informatica, dat de leerlingen zowel in het eerste als in het tweede leerjaar krijgen. Daarnaast zal Informatica geïntegreerd worden in de diverse vakken.
In de volgende leerjaren wordt het onderwijs in de beroepsgerichte vakken uitgebreid met: Landbouwtechniek, Lassen en Verwerking Agrarische Produkten.
Specifiek voor het ILO is het vak Oriëntering in het bedrijfsleven. Het doel hiervan is meervoudig:
het toetsen van de opgedane vakkennis en vakvaardigheid in de dagelijkse praktijk buiten school. het vergemakkelijken van de overgang van school naar maatschappij. het bieden van gelegenheid voor de leerlingen (en de werkgever) uit te zien naar een werkkring.
Het vakkenpakket en de urentabellen zijn zodanig samengesteld dat leerlingen uit het ILO die theoretisch beter onderlegd zijn, kunnen overstappen naar de Lagere Land en Tuinbouw Opleiding, zonder dat ze met nieuwe vakken gekonfronteerd worden.
Waarom naar het ILO?
Met de realisatie van een Individuele opleiding verwacht de Land en Tuinbouwschool te kunnen voorzien in een behoefte. In onze agrarische regio, GoereeOverflakkee, SchouwenDuiveland en St. Philipsland en Tholen is het wenselijk een opleiding aan te bieden aan leerlingen met een 'groene' aanleg en interesse.
Leerlingen die het plezierig vinden in hun opleiding met planten en dieren bezig te zijn, dienen deze opleiding zo dicht mogelijk bij huis aan te treffen. Ze hoeven dan niet verwezen te worden naar een opleiding waar hun interesse minder naar uitgaat of naar een opleidingsplaats die slecht bereikbaar is.
In een tweede artikel hoop ik in te gaan op de Leerlingbegeleiding van de verschillende niveau's binnen het ILO, de waarde van het diploma en de vervolgmogelijkheden.
Voor nadere informatie kunt u zich altijd wenden tot de Land en Tuinbouwschool, Langeweg 107 te Sommelsdijk, tel. (01870) 22 46, dhr. P. R. Kamer Hng (ILÖcoördinator) of dhr. S. G. de Vries (lokatiedirekteur).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 februari 1991
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 februari 1991
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's