Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Koffiedrinkers kiezen steeds vaker voor Max Havelaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Koffiedrinkers kiezen steeds vaker voor Max Havelaar

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de wintermaanden, waarin ieder graag de warmte binnenshuis opzoekt, drinken wij meer koffie dan ooit. Steeds vaker is dat koffie met het Keurmerk van Max Havelaar, koffie die rechtstreeks en tegen eerlijke prijzen bij kleine boeren wordt ingekocht. Juist in de tijd van kerstwensen en nieuwjaarsgroeten staat menigeen stil bij hun strijd voor een betere toekomst.

Al jaren is in alle Wereldwinkels eerlijke koffie verkrijgbaar. Met de start van Max Havelaar drie jaar geleden begon de verkoop van eerlijke koffie in alle winkels. Sindsdien gingen al 23 miljoen pakken met het Keurmerk van Max Havelaara over de toonbank. Niet alleen doordat de kring Max Havelaardrinkers voortdurend groter wordt.

Maar ook omdat veel consumenten zich enorm voor Max Havelaar inspannen.

Max Havelaar Prijs

De belangrijke rol van de consument werd vorige maand op bijzondere wijze onder de aandacht gebracht. Tijdens de viering van de derde verjaardag van Max Havelaar Keurmerkkoffie is voor de eerste keer de Max Havelaar Prijs uitgereikt. Dit beeldje van een koffieboer, gemaakt door beeldhouwster Ineke van Dijk, wordt jaarlijks toegekend aan een persoon, groep of instantie die zich dat jaar op een bijzondere wijze heeft ingezet voor de boeren, die hun koffiebonen via Max Havelaar verkopen. De prijs ging dit jaar naar het Radboud

De prijs ging dit jaar naar het Radboudziekenhuis in Nijmegen. Volgens de jury geeft dit ziekenhuis een belangrijk voorbeeld omdat het als eerste grote ziekenhuis weloverwogen op eerlijke koffie overschakelde. Daarmee, aldus het juryrapport, geeft het Radboud blijk van een brede visie, omdat zij bij de aankoop van koffie ook rekening houdt met waar de bonen vandaan komen en of er een redelijke prijs voor betaald is. Tevens brengt zij met dit besluit de goede kwaliteit van Keurmerkkoffie tot uiting. De jury, met een werkelijk Max Havelaar hetende voorzitter, maakte in haar huldebetoon duidelijk dat het initiatief tot de uiteindelijke stap van het Radboud van enkele personeelsleden kwam.

Dominicaanse boeren

De prijsuitreiking werd bijgewoond door twee koffieproducenten uit de Dominicaanse Republiek. Hun bijdrage beperkte zich echter niet tot de verjaardag. Gedurende twee weken vertelden Argentina Medina en Marco de los Santos, leden van de boerencoöperatie 'Fedecares', her en der in Nederland over hun leven. Dat is er niet eenvoudiger op geworden sinds de koffieprijs op de wereldmarkt flink gedaald is. Overal benadrukten zij het belang van Max Havelaar voor de kleine koffieproducenten.

Koffiebranders kopen hun Max Havelaar-bonen onder andere bij deze coöperatie in. Dat gebeurt rechtstreeks, via langlopende kontrakten. De aan de organisatie gegarandeerde prijs ligt 50% hoger dan de wereldmarktprijs. Een deel van de ingekochte koffie wordt bovendien vooruitbetaald om de tijd tussen twee oogsten zonder zware schulden te kunnen overbruggen.

Samen sterk

De boeren van 'Fedecares' leveren op dit moment nog maar een klein deel van hun produktie via Max Havelaar. Toch is de invloed volgens Marco goed merkbaar. „Het stimuleert boeren zich aan te sluiten en samen te werken. 'Fedecares' wordt daardoor een steeds sterkere organisatie. We zijn in 1979 gestart met 24 leden, maar nu zijn al 3000 koffieproducenten aangesloten". Marco vervolgt: „De aangesloten boerenfamilies zijn nu in staat voedsel en kleding te kopen en we kunnen het schoolgeld voor onze kinderen betalen". De aangesloten leden beslissen daarnaast samen over de besteding van de extra inkomsten voor gemeenschappelijke doeleinden. 'Fedecares' bouwde bijvoorbeeld een apotheek, waar medicijnen voor lage prijzen te krijgen zijn.

Consumentenreis Twee Nederlandse consumenten krijgen

Twee Nederlandse consumenten krijgen de kans met eigen ogen de resultaten bij 'Fedecares' te beoordelen. Op uitnodiging van de koffieboeren kunnen zij begin 1992 namens alle Max Havelaardrinkers een reis naar de Dominicaanse Republiek maken. Hun ei-varingen worden na terugkomst in Nederland doorgegeven aan andere consumenten. De kleine producenten hebben hier uitdrukkelijk om verzocht, zodat steeds meer mensen de kleine boeren gaan steunen. Erg veel moeite hoeft daar niet voor gedaan te worden. In elke winkel is minstens één van de vele Max Havelaarmerken verkrijgbaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1991

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Koffiedrinkers kiezen steeds vaker voor Max Havelaar

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1991

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's