Vrachtwagen met aanhanger kantelt op gevaariijk stukje Rijksweg
Er is een - terecht - gejuich op Goeree-Overflakkee opgegaan toen op 28 november vorig jaar een vanaf Oude Tonge 7 kilometer lang stuk Rijksweg in gebruik werd genomen, maar er zijn inmiddels vlakbij de bij Oude Tonge geplaatste verkeerslichten al ettelijke ongelukken gebeurd. Een daarvan vond zaterdagmorgen plaats toen een uit de richting Den Bommel komende vrachtauto met aanhanger, geladen met bloemen en planten, bij het afremmen in de problemen kwam en op z'n rechterzijkant dwars over beide rijbanen kwam te liggen. Op het kennelijk gladde wegdek was de aanhanger geschaard waardoor de voorwagen zijdelings in de zanderige tussenberm werd geduwd en kantelde. De chauffeur kon met een slechts lichte verwonding de cabine verlaten en gelukkig werd geen tegemoetkomend verkeer in het ongeluk meegesleept want dat zou dramatische gevolgen kunnen hebben gehad.
Het ca. 800 meter lange stukje van de weg vanaf het viaduct tot aan de kruising bij de stoplichten is inmiddels berucht geworden, vooral bij de beroepschauffeurs. Navraag bij transportbedrijf Visbeen leerde dat al meerdere wagens daar in moeilijkheden zijn gekomen en een Middelharnisse transportondernemer verklaarde het probleem te kennen; zijn chauffeurs nemen veelal de route over de Tilsedijk en komen daarom maar weinig met het probleem in aanraking, maar 't bestaan ervan is hem bekend.
Rijkswaterstaat weet er van, het wegdek, 800 ä 900 meter vanaf de verkeerslichten tot aan het viaduct, is niet van de laag zeer open asfalt beton voorzien waarmee de rest van de weg bedekt is. Toen die laag werd aangebracht was het viaduct nog niet gereed en kon daarom niet worden gepasseerd, zodat besloten moest worden de resterende afstand op een later tijdstip te voltooien. Dat staat in het voorjaar te gebeuren. Wat kennelijk niet kon worden voorzien is het feit dat vrijwel alle opgebrachte steenslag is weggereden en de weg nu een vlak en nauwelijks ruw oppervlakte heeft gekregen. Rijkswaterstaat heeft met snelheidsbeperkende bebording en borden die wijzen op slipgevaar en opspattend grind op het gevaar ter plaatse gewezen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 januari 1992
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 januari 1992
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's