'n keur van betaalvormen voorhanden
Dinsdagavond 24 maart jl. organiseerde de Rabobank Middelharnis een seminar onder het motto 'Betalen nu en in de toekomst'. Deze bijeenkomst werd georganiseerd voor ondernemers uit bedrijfsleven, middenstand en de agrarische sektor.
Op Raboseminar:
In zijn welkomstwoord wees de direkteur van de plaatselijke Rabobank, de heer W. A Coremans, op het niet meer weg te denken fenomeen automatisering. „Waar zouden zij zijn zonder de computer", zo vroeg de sinds vorig jaar september aangetreden direkteur zich af
Het antwoord was op ieders gezicht te lezen: Nergens!
Sinds de mogelijkheid bestaat dat ondernemers zelf hun betalingen op een geautomatiseerde wijze bij de bank kunnen laten verwerken wordt thans meer dan 30% van alle bij de Rabobank Middelharnis aangeboden betaalopdrachten automatisch verwerkt, aldus de heer Coremans.
In een daarop volgende videofilm werden verschillende moderne betaalmethoden vertoond: geldautomaat, betaalautomaat, telebankieren, incassobetalingen.
Dat de techniek nergens meer voor staat, bleek wel uit de videobeelden waarin zichtbaar was dat met een simpele europas met PINcode, op een willekeurige Franse bank zomaar buitenlands geld 'uit de muur' kan worden gehaald.
Hoe gemakkelijk moet zoiets in Nederland dan wel zijn.
De gastspreker en produktspecialist betalingsverkeer van Rabobank Nederland, de heer L. M. P. Wijn, gaf daarna een computerpresentatie. Daarin werd, naast allerlei betaalvor
Daarin werd, naast allerlei betaalvormen, ook ingegaan op de doorberekening van kosten van het betalingsverkeer.
Uitdrukkelijk werd aangegeven dat deze maatregel de bank beslist geen voordeel oplevert. Naast het in rekening brengen van kosten wordt een lagere debetrente en een, aan de termijndeposito gelijke, creditrente vergoed.
Omzetprovisies behoren tot het verleden. Bedrijfsrelaties worden met deze maatregel bewust gemaakt van de kosten om vervolgens over te gaan naar goedkope betaalvormen. In een groot aantal gevallen profiteert uiteindelijk de cliënt van deze maatregel, omdat deze nu zelf zijn kosten kan beïnvloeden.
Na een korte pauze was er gelegenheid tot het stellen van vragen, waarvan druk gebruik werd gemaakt.
In zijn slottoespraak prees de heer Coremans zich gelukkig met het feit dat op zijn bank voldoende deskundigheid aanwezig is om cliënten bij het kiezen van goedkope betaalvormen te adviseren.
Na afloop was er nog ruimschoots gelegenheid om de werking van een betaalautomaat zelf uit te testen.
Dat de belangstelling voor telebankieren verder toeneemt bleek wel toen men zich bijna verdrong rond de demonstratie-computer.
Voor de bank een duidelijk bewijs om terug te zien op een geslaagde bijeenkomst, waarin de behoefte aan efficiënte betaalvormen weer eens duidelijk werd aangetoond.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1992
Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's