Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fotoboek over de stoomtram Walcheren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Fotoboek over de stoomtram Walcheren

Zojuist verschenen deel I

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

MIDDELBURG - Zojuist verscheen bij uitgeverij Deboektant Klaaswaal het eerste deel over de stoomtram Walcheren. Het fotoboek, dat werd samengesteld door ZWN medewerker Leen Boere uit Nieuwerkerk, neemt de lezer/kijker mee op een tocht langs de üjnen Middelburg-Domburg en Vlissingen-Domburg.

De stoomtram op Walcheren heeft gereden tussen 14 april 1906 en 31 december 1937. Reeds in 1903 passeerde de akte tot oprichting en werd deze Koninklijk Goedgekeurd. In de ruim 31 jaar dat de stoomtram Walcheren deze lijnen exploiteerde, is gebleken dat SW een degelijk bedrijfis geweest en zoals uit de foto's blijkt was het materieel om door een ringetje te halen. De tram is, naast het personenvervoer, van groot belang geweest voor het vervoer van onder andere suikerbieten en vlas. Daarnaast leverde dit tramverkeer een ruime bijdrage aan de ontwikkeling van Domburg als badplaats.

Voorbereiding

De uitgave bevat een negentig-tal foto's waarbij de samensteller Leen Boere als basis gebruik maakte van de bijzondere fotoverzameling van de heer H. G. Hesselink uit Vlissingen. Voor de overige foto's raadpleegde hij het archief van N.V. Streekvervoer Zuid-West-Nederland.

De samensteller begint zijn nostalgische rit aan het beginpunt van de tramlijn naar Domburg, aan de Loskade in Middelburg. Vervolgens toont de uitgave de eerste dienstregeling van 6 april 1906, treinkaartjes en een tariefkaart voor reizigers eerste klasse. Fraaie dorps- en stadsgezichten, die soms door de enorme stoomwolk aan het gezicht onttrokken worden, geven een goed beeld van hoe het er aan het begin van deze eeuw aan toe ging.

Naast feestelijke afbeeldingen van de eerste rit in 1906 gunt de samensteller ons een kijkje in de werkplaats te Koudekerke.

Natuurlijk ontbreken de overzichtsfoto's van het diverse materieel niet zoals een open goederenwagon, een waterwagen en een zogenaamde 'platte wagon' die gebruikt werd voor stenen.

Hoewel de foto's van het personeel niet talrijk zijn werden er toch diverse groepsfoto's in deze uitgave opgenomen. Het fotoboek eindigt met enkele afbeeldingen die werden genomen tijdens de laatste rit op 31 december 1937 waarbij ook dientengevolge de sloop een wat triest eindigend beeld geeft van het eens zo mooie SW materieel en waarmee het stoomtijdperk van Walcheren werd afgesloten.

Dit gebonden fotoboek met als titel 'De stoomtram op Walcheren' deel I (ISBN 90-71802-72-8) is tegen ƒ 34,90 in iedere boekhandel verkrijgbaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 april 1992

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Fotoboek over de stoomtram Walcheren

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 april 1992

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's