Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Halt aan onveilig verkeer op Flakkee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Halt aan onveilig verkeer op Flakkee

* Campagne snelheidscontrole

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Tussen 1986 en 1990 zijn er op Flakkee 466 gewonden en 39 doden gevallen. Als er ergens bij rellen zoveel slachtoffers zouden vallen, staat de wereld op z'n kop", aldus de voorzitter van het Regionaal Overleg Verkeer, dhr. J. v. d. Mast.

In een gesprek met hem en politieman J. de Vos spraken we over de vier 'speerpunten' op Flakkee, die mede onze wegen onveilig maken, te weten: te hoge snelheid, alcoholgebruik, bietencampagne en gedrag jeugd. Hun streven voor de toekomst is, om het aantal ongelukken drastisch terug te dringen.

Vóór alles vinden ze dat de mentaliteit van veel weggebruikers veranderd moet worden. „Mensen moeten begrip voor elkaar kweken in het verkeer. Het publiek moet zelf een bijdrage leveren en niet altijd met de vinger naar de overheid wijzen. We moeten de mensen méér bewustzijn hierin trachten bij te brengen en dat moeten we samen doen, dus met alle weggebruikers". Het R.O.V. heeft voor 1992 het volgende beleid uitgestippeld:

Snelheidscontrole

In navolging van de landelijke campagne, die deze week van start is gegaan, zal de politie óók op Flakkee controles op de snelheid uitoefenen. „Om vooral selektieve boosdoeners te pakken".

Met steun van het ISGO en Rijkswaterstaat heeft de politie nu de beschikking over snelheidscontrole-apparatuur. Uit een provinciale analyse blijkt dat op Flakkee vooral genoemde vierpunten het meest naar voren komen. Met name de provinciale wegen, met ongelijkvloerse kruisingen, zijn onveilig. De mobiliteit over onze wegen, verdeeld over 13 woonkernen, is groot. Dagelijks verplaatsen zich honderden scholieren terwijl velen voor hun werk naar de 'overkant' rijden. De grootste risicogroep in het verkeer zijn jongelui in de leeftijd van 16-18 jaar

De grootste risicogroep in het verkeer zijn jongelui in de leeftijd van 16-18 jaar en 18-24 jaar. „Leeftijden waafop jonge mensen hun eigen grenzen gaan ontdekken", zegt politieman de Vos. „Hoe hard kan ik brommer of autorijden".

Overige maatregelen

Dhr. V. d. Mast vindt dat er in de toekomst méér overleg met wegbeheerders moet worden gepleegd. „We wÜlen weten wat zij als een gevaarlijke situatie beschouwen. Dan kunnen we er samen wat aan doen". Ook een vertegenwoordiger van het Waterschap wil het R.O.V. in het overleg betrekken. Dit met het oog op het landbouwverkeer.

Er is inmiddels een projektgroep gevormd om bepaalde zaken aan te pakken.

Ook in de onderwijswereld is een werkgroep gevormd die tot doel heeft om meer eenheid in de onderwijspakketten te krijgen. Het is belangrijk om met de verkeersopvoedmg bij de jeugd te beginnen, aldus genoemde heren.

Dit jaar zal de aktie 'Weer naar school', in september, vooral op West-Flakkee de volle aandacht krijgen.

„Er is nog veel te doen: we zijn nog lang niet waar we wezen moeten. Het. R.O.V. is er niet alleen om te vergaderen. We willen resultaat zien", aldus dhr. J. V. d. Mast en dhr. J. de Vos.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1992

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

Halt aan onveilig verkeer op Flakkee

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1992

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's