Stap eens aan boord van een
Nederland is van oudher een zeevarende natie, dat weten we allemaal. Maar hoe was het om zo'n tweehonderdvijftig jaar geleden te leven aan boord van een koopvaardijschip van de Verenigde Oostindische Compagnie? Dat kunnen we sinds kort zelf meemaken op het schitterend nagbouwde VOCschip "Amsterdam" dat ligt aangemeerd aan de steiger van het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Een wandeling over dit schip is een ervaring op zich, want u komt niet alleen aan boord van een zorgvuldig nagebouwde koopvaarder uit het midden van de achttiende eeuw, maar u maakt het leven van de bemanning van nabij mee. Een vaste ploeg van deskundige "bemanningsleden" is namelijk gedurig bezig met hun werkzaamheden als kapitein, opperstuurman, Seschutskonstabel, kok, bootsman of matroos. Dat alles en nog veel meer kunt u van nabij meemaken wanneer u het Nederlands Scheepvaartmuseum bez.oekt. En de reis erheen? Die maakt u comfortabel met de trein, want dit museum is het hoofdthema van NSDagtocht 33.
Wanneer u deze NSDagtocht maakt, begint uw tocht over het water al icgenover het Amsterdamse Centraal Station Daar is namelijk de aanlegsteigei van de Museumboot en met uw NSDagtochtkaarlje hebt u recht op de licinrcis, de toegang lol hol museum en een dagkaart voor de Museumboot Deze vaart overdag tweemaal per uur (van november t/m maart iedere dne kwartier) langs een grool aantal Amsterdamse musea die allemaal aan of vlakbij hel water liggen Het IS een fraaie tocht door de Amsterdamse waterwegen Onderweg kunt u overal uitstappen en later uw reis vervolgen Uitgebreide collectie In het museum is een uitgebieidc collectie te bewonderen oude en nieuwe scheepsmodellen, historische prenten, schilderijen en manuscnpten, 60 000 boeken, wapens, boegbeelden, navigatieinstrumenten, kaarten, globes etc Op zich al reden genoeg om de reis naar Amsterdam te maken En dan zijn er ook nog eens de fraaie echte schepen die het museum bezit, waaronder de "Amsterdam". Meteen al gestrand De "Amsterdam" is een replica van het m 1748 gebouwde schip van die naam Dit schip voer in januari 1749 uit voor de eerste reis naar Azie, met aan boord 230 zeelieden, 127 soldaten en 5 passagiers Helaas strandde het schip meteen al voor de Engelse kust, waar de resten nu nog bij zeer laag water Ie zien zijn. Wanneer u aan boüid konil, zal het u opvallen hoe weinig I uinilc de ongeveer 350 opva 1 enden gehad moeten hebben Want al IS het schip 42,5 metei lang en 11,5 meter breed en kent het verschillende dekken, dat was voor zoveel mensen zeker geen overdaad aan ruimte op een lange reis ! Boeiende ontdekkingstocht Eenmaal aan boord, kunt u een ontdekkingstocht maken over het schip, waarbij u alles van dichtbij kunt bekijken Zo komt u in de schippershul, de kombuis, de konstapelskamer, hel voedselruim, het handelsruim en ovci de vele dekken kampanjedek, halfdek, verdek, bakdek en overloopdek. Wal dat allemaal betekent en waar het voor diende, wordt u wanneer u dal wilt uitvoerig uitgelegd Bovendien worden er vele demonsliaties gegeven door de vaste ploeg van 12 ' bemanningsleden" die bezig /ijn mei alleihande werkzaamheden Bijvoorbeeld, laden en lossen, koken, leparatic van de scheepshuid, een kanonexeititie (tweemaal per dag algeslotcn door een kanonschot met een losse flodder) en nog meer activiteiten van schepelingen Door dat alles kiijgt u een goed beeld van hel boeiende maar harde zeemansleven aan boord van dit mooie schip
Pocket "Er-op-Uit!" Meer informatie over deze NS Dagtocht naar het Scheepvaartmuseum vindt u m de kleurrijke pocket "EiopUil'" Du handige boekje bevat trouwens nog veel meer leuke ideeën voor een dagje uit in eigen land U vmdt hierin ruim 70 NS Dagtochten, 53 fietsroutes, bijna 100 wandelingen door de vnje natuur er in steden en zo'n 50 beschrijvingen van botanische tuinen. Bovendien bevat "EropUit'" gegevens over 550 van de belangrijkste evenementen die dit jaar in ons land worden gehouden Deze fotonjke pocket is voor slechts ƒ 4,50 te koop bij NSstalions, vele postkantoren en VVVkantoren en de boekhandel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juli 1992
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's
